بلاتکلیفی ۱۶۰ دستگاه ماشین آلات راه سازی قاچاق

به گزارش اجاره، معاون وزیر اقتصاد، از بلاتکلیفی وضعیت ماشین آلات راه سازی متروکه و حدود ۱۶۰ دستگاه قاچاق در سازمان اموال تملیکی خبرداد که منتظر صدور رای و اعلام نظر وزارت صمت است.

عبدالمجید اجتهادی -رئیس سازمان اموال تملکی- در گفت و گو با ایسنا، در رابطه با آخرین وضعیت ماشین آلات سنگینی که برای تعیین تکلیف در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار دارد، ضمن اشاره به این که این ماشین آلات در مکان های مختلف از بندر بوشهر تا گمرک شهید رجایی و گمرک خرمشهر دپو شده است، توضیح داد: طبق مقررات، عمر این ماشین آلات در زمان ورود نباید بیشتر از پنج سال باشد، اما برخی از آنها به این علت که تا واردکنندگان مسیر دریافت مجوزها را طی کنند، پنج سال را گذرانده است و یا برخی دیگر هنگام ورود، عمرشان به پنج سال رسیده بود دیگر امکان ترخیص پیدا نکردند.

وی با اشاره به اینکه برای تعیین تکلیف و ورود این ماشین آلات باید کمیسیون ماده ۱ آیین نامه اجرایی قانون مقررات و صادرات تشکیل شده تا برای ورودشان تصمیم گیری شود، اضافه کرد: مسئله اینجاست که این اقلام عموما متروکه هستند و حدود ۱۶۰ دستگاه هم قاچاق است که از زمان کشف در اختیار سازمان اموال تملیکی است ولی برای تعیین تکلیف احتیاج به صدور رای قطعی دارد.

مانع تعیین تکلیف چیست؟

اجتهادی ضمن اشاره به این که مانع پیش روی سازمان اموال تملیکی جهت تعیین تکلیف ماشین آلات شامل قاچاق یا متروکه، صدور نظر مثبت کمیسیون ماده ۱ است، اظهار داشت: در این سالها، وزارت صنعت، معدن و تجارت(صمت) به علت اینکه، این ماشین آلات تولید داخل دارند و یا عمرشان از پنج سال گذشته، مجوز ورود را صادر نکرده است. در مورد آنهایی که قاچاق هستند هم وقتی رای قطعی صادر می شود اموال تملیکی باید تعیین تکلیف و بفروشد ولی اینجا هم ما با مشکل مجوز کمیسیون مواجه هستیم که نتوانتستیم اقدام نماییم.

نباید رفتار با واردکننده و سازمان اموال تملیکی یکی باشد

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در تعیین تکلیف کالاهای متروکه و یا قاچاق، رفتار یکسانی با واردکننده و سازمان اموال تملیکی می شود؛ به صورتی که همان قوانین و مجوزهایی که باید تاجر رعایت کند برای سازمان تملیکی هم لازم الاجراست در حالیکه برای تعیین تکلیف کالاها باید اختیارات و تسهیلات تسریع کننده برای این سازمان بعنوان نماینده دولت قائل شد و از بخشی از این مجوزها معاف باشد، ولی این مسایل دیده نشده و این فرآیند طولانی باعث رسوب کالا شده است.

کامیون ها هنوز متروکه نشده اند

معاون وزیر اقتصاد در مورد این که آیا از کامیون های وارداتی دپو شده در گمرک که طبق مصوبه دولت جهت نوسازی وارد شده هم موردی مشمول مقررات متروکه شده است یادآورشد: برخی از این کشنده ها در گمرک تهران مانده و ترخیص نشده است ولی هنوز بحث متروکه آنها مطرح نشده و قاچاق هم نیستند و در جریان تعیین تکلیف قرار دارند.

وی افزود: برای ترخیص این کشنده ها موانعی وجود دارد که عوارض و حقوق ورودی و همینطور اسقاط و جایگزینی خودرو های فرسوده همچون آن است، با این وجود از چندی قبل مصوباتی در دولت برای تسهیل ترخیص این کشنده ها صادر شده و که بزودی با طرح در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا و نهایی شدن آن، برای تعیین تکلیف این اقلام ابلاغ خواهند شد.