راه های توسعه همکاریهای اقتصادی ایران و ساحل عاج بررسی گردید

به گزارش اجاره، رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی اظهار داشت: درصورتیکه شرکتهای ایرانی تمایل به سرمایه گذاری در بخش انرژی ساحل عاج داشته باشند؛ صندوق توسعه ملی هم حمایت ارزی مناسبی از آنها خواهد داشت.

به گزارش اجاره به نقل از صندوق توسعه ملی، «مهدی غضنفری» در نشست مشترک با «تاماکولو واتارا» سفیر ساحل عاج در ایران گفت: صندوق توسعه ملی بانک مرکزی دوم ایران است که منابع ارزی برای سرمایه گذاری در اختیار دارد.
وی در رابطه با سرمایه گذاری صندوق های ثروت ملی دنیا در داخل و خارج از کشور خود؛ اظهار داشت: صندوق توسعه ملی هم آمادگی دارد در خارج از کشور سرمایه گزاری نموده و در صورت وجود فرصت های سرمایه گذاری کم خطر و پربازده، به کشورهای آفریقایی هم ورود پیدا کند که این امر بوسیله وجود اتحادیه ای از این کشورها، با سهولت بیشتری به انجام می رسد.
غضنفری ضمن استقبال از ورود صندوق به بخش سرمایه گذاری در بخش انرژی ساحل عاج اظهار داشت: درصورتیکه شرکت های ایرانی تمایل به ورود در این بخش داشته باشند؛ صندوق توسعه ملی هم حمایت ارزی مناسبی از آن خواهد داشت.
وی اضافه کرد: راه های سرمایه گذاری در ساحل عاج می تواند با حضور نمایندگانی از بخش انرژی ساحل عاج، وزارت نفت و شرکت انرژی ایرانی در قالب کنسرسیوم مشترکی بررسی شود.
در ادامه «تاماکولو واتارا» سفیر ساحل عاج، با اعلان اینکه بیشتر از ۴۰ سال است که روابط خوبی بین کشور ساحل عاج و ایران شکل گرفته است، اظهار داشت: متاسفانه روابط اقتصادی بین دو کشور به حد دلخواه نرسیده است.
وی با اشاره به برگزاری اولین کمیسیون مشترک همکاریهای بین دو کشور در سال ۲۰۰۷، اظهار داشت: تا یک ماه و نیم دیگر دومین کمیسیون مشترک مقرر است در آبیجان اجرا شود که امیدواریم این جلسه که در ماه اکتبر برگزار می شود سبب تحکیم روابط اقتصادی دو کشور شود و با افتخار ما می توانیم در این کمیسیون مشترک، بمنظور گفتگو درباب سرمایه گذاری صندوق توسعه ملی در ساحل عاج میزبان هیأتی از صندوق ایران باشیم.
سفیر ساحل عاج با اشاره به تأمین ۴۰ درصد سرمایه اتحادیه ای متشکل از هشت کشور آفریقایی توسط این کشور، اشاره کرد: سرمایه گذاری در ساحل عاج به منزله دسترسی سهل به تمام کشورهای عضو این اتحادیه است که ارز یکسانی دارند.
وی با اشاره به همکاری اقتصادی ۱۵ شرکت ایرانی در ساحل عاج، اضافه کرد: باتوجه به انحصار تولید ۴۰ درصد کاکائو جهان در این کشور، اکنون پتانسیل های بالایی در حوزه های کشاورزی خصوصاً فرآوری و صنعت تولید کاکائو وجود دارد؛ همینطور سرمایه گذاری در زیرساخت های جاده ای، راه آهن و فرودگاه هم می تواند زمینه مناسب همکاریهای مشترک دو کشور باشد.
تاماکولو واتارا، همینطور سرمایه گذاری در حوزه انرژی و صنایع نفتی را از دیگر پیشنهادات خود عنوان نمود و اظهار داشت: در این خصوص با شرکتی در ایران هم گفت و گو شده و این شرکت هم تمایل به همکاری دارد.
وی اضافه کرد: در حوزه استخراج نفت و گاز هم پیشرفت زیادی نداشتیم و ایران با سرمایه گذاری در ساحل عاج بطور قطع عامل موفقیت های بسیاری خواهد بود.
وی همینطور به تجربه بالای ایران در حوزه ساخت و ساز اشاره نمود و اظهار داشت: نیاز ساحل عاج در بخش مسکن ۳۰ هزار واحد در سال است و اکنون هم چند شرکت ایرانی دراین زمینه در ساحل عاج فعالیت می نمایند که می تواند افزایش یابد.
همچنین عضو هیأت عامل و معاون سرمایه گذاری خارجی صندوق توسعه ملی درباب نتایج حاصل از نشست انجام شده نکاتی عنوان و اشاره کرد: از بین حوزه های مختلف سرمایه گذاری مطرح شده توسط سفیر ساحل عاج، در گام اول حوزه نفت و گاز و انرژی برای صندوق حائز اهمیت می باشد که در این خصوص میتوان با همکاری طرف های ایرانی خصوصاً گروه مپنا و شرکت ملی نفت کنسرسیومی تشکیل و در حوزه تعمیر، نگهداری، ارتقای کیفیت و راه اندازی، بصورت مشترک سرمایه گذاری نمود.
«حسین عیوضلو» با اعلان اینکه معرفی پروژه های زود بازده و ارزآور از جانب ساحل عاج می تواند راهگشا باشد، اظهار داشت: مقرر شد این پیشنهاد طی نامه ای به سفیر ساحل عاج منعکس و هماهنگی های لازم با شرکت نفتی ساحل عاج و وزارت نفت آن کشور به عمل آید.
عضو هیأت عامل صندوق توسعه ملی، با اشاره به تاکید دو طرف در خصوص لزوم تسریع این امر، گفت: همینطور مقرر شد تا در صورت امکان پیش از تشکیل اجلاس مشترک دو کشور در مهرماه سال جاری در شهر آبیجان، طرفین به افق همکاری مشترک دست یافته و زمینه امضای تفاهم نامه در کشور ساحل عاج برقرار شود.

منبع: