مهر بررسی کرد؛ عدد سازی رسانه ای در سکوت مسئولان

به گزارش اجاره، بامداد امروز یکی از رسانه ها در اقدامی دست به عدد سازی کرده و بدون عرضه یک دلیل منطقی و آمار دقیق اقتصادی اعلام نمود خط فقر به ۱۸ میلیون تومان رسیده است که باعث تشویش اذهان عمومی شد.

به گزارش اجاره به نقل از مهر، یکی از رسانه های زرد بدون دلیلهای منطقی و آمارهای دقیق اقتصادی و با استناد به یکی از رسانه های خارجی گفته است که خط فقر در ایران به ۱۸ میلیون تومان رسیده است، اما این آمار دقیق نبوده و بررسی ها نشان میدهد بعد از واقعی سازی قیمت تعدادی از مواد پایه و و افزایش یارانه نقدی از ۴۵ هزار تومان به ۳۰۰ هزار تومان ضریب جینی کم شده است.
بررسی فاکتورهای توزیع درآمد نشان دهنده بهبود قابل توجه شکاف طبقاتی در دولت سیزدهم است. در ابتدای دهه ۱۳۹۰ ضریب جینی به ۳۷ درصد ارتقا یافته بود که در سالهای ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ نیز این روند ادامه یافت به شکلی که در سال ۱۳۹۲ این شاخص به ۰.۳۶۵۰ رسید. اما در سال ۱۳۹۳ هر ساله ضریب جینی به سمت نابرابری بیشتر حرکت کرد. دراین سال ضریب جینی به ۰.۳۷۸۸ تنزل کرد. در سال ۱۳۹۴ هم این شاخص به ۰.۳۸۵۱ و در سال ۱۳۹۵ به ۰.۳۹۰۰ رسید.
با ادامه این وضعیت در سال ۱۳۹۶ ضریب جینی کل کشور به ۰.۳۹۸۱ و در سال ۱۳۹۷ با رسیدن به ۰.۴۰۹۳ به بالاترین رقم در دهه ۱۳۹۰ رسید. هرچند در سال ۱۳۹۸ این شاخص اندکی بهبود یافت و به ۰.۳۹۹۲ رسید، اما باردیگر در سال ۱۳۹۹ به ۰.۴۰۰۶ بازگشت. برآوردهای مرکز آمار ایران نشان میدهد ضریب جینی از ۰.۳۹۳۸ سال قبل به ۰.۳۸۳۱ امسال ارتقا خواهد یافت.
خط فقر هر منطقه با منطقه ای دیگر تفاوت دارد
یکی از مؤلفه های درست بررسی اقتصادی بحث داده های درست بوده که باید آنرا بررسی کرد، وقتی داده های مناسب در یک گزارش داده نشود نمی توان انتظار درستی از نتیجه گیری مساله داشت. داده هایی مانند محل زندگی، ملک اجاره ای یا تملیکی، درآمدهای متغیر می توانند در رسیدن به نتیجه خط فقر بسیار حیاتی باشند.
حتی زندگی در محله های مختلف تهران نیز در این مساله تأثیرگذار بوده و باید با جمیع جهات و با تمام داده ها شامل سبک زندگی مختلف و استفاده مختلف از وسایل مصرفی مانند خوراک، پوشاک و خودرو خط فقر را سنجید.
آمارهای سیاه موجب افزایش حقوق بدون اعتبار بودجه خواهد شد
یکی از کارکردهایی که آمار سیاه دارد این است که مسئولان را به سمت افزایش حقوق بدون پشتوانه اعتباری بودجه سوق داده و همین مورد موجب افزایش تورم در آینده و بی انضباطی بودجه و افزایش کسری بودجه شده و از جانب دیگر فرصت اصلاحات اقتصادی را که همراهی مردم را می طلبد از دولت می گیرد. آمارهای سیاه کارکردهای روانی هم در جامعه بازی کرده و موجب سرخوردگی نخبگان جوان و ماندن آنان برای ساخت وطن شده و فضای یاس و ناامیدی را در جامعه خواهد افزود.
آمار سازی در سکوت مسئولان
یکی از موضوعات مهمی که مورد توجه مسئولان قرار نمی گیرد، بحث ارائه درست آمار با سندهای واقعی است که می تواند دستگاه های رسمی را مرجع خیلی از اخبار و اطلاعات اقتصادی کند، متأسفانه پس از سکوت مسئولان، تعدادی از رسانه ها با عددسازی های غیرواقعی به مرجع اخبار مهمی مانند خط فقر تبدیل می شوند.