مخبر: دستگاه ها دقیق ترین آمار را در اختیار تصمیم گیران کشور قرار دهند

به گزارش اجاره، معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: دستگاه ها باید موظف باشند دقیق ترین و صحیح ترین آمارها را در اختیار تصمیم گیران کشور قرار دهند تا میزان درصد اشتباه در تصمیمات به حداقل ممکن کاهش پیدا کند.

به گزارش اجاره به نقل از مهر، محمد مخبر قبل از ظهر امروز (یکشنبه) در مراسم روز آمار و برنامه ریزی که در محل سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، با اشاره به اینکه آمار و اطلاعات نقشی کلیدی و اساسی در حکمرانی و اداره کشورها دارد، عنوان کرد: امروز اداره هیچ کشوری بدون داشتن داده ها و اطلاعات دقیق امکانپذیر نیست و اگر برنامه ریزی ها مبتنی بر داده ها و آمار دقیق نباشد، اعتبارات در بخش هایی که اولویت ندارد هزینه خواهد شد و این مساله در نهایت منجر به هدررفت منابع و امکانات کشور می شود.
معاون اول رئیس جمهور ضمن اشاره به این که امروز پلت فرم ها و سامانه های دیجیتالی زندگی شخصی افراد و همینطور نحوه اداره کشورها را تحت تاثیر قرار داده است، اضافه کرد: امروز رفتار، تمایلات، ذائقه و جهت گیری های هر شخص در فضای مجازی و دنیای دیجیتال مورد ارزیابی و تحلیل قرار می گیرد و این اطلاعات می تواند از جانب دیگران چه دوست و چه دشمن مورد استفاده قرار گیرد.
وی با تکیه بر این که شخصی سازی در برنامه ریزی ها موضوعی جدی است، افزود: دنیا درحال پیش روی به سمتی است که حتی برای درمان افرادی که بیماری های یکسان دارند، داروهای متفاوت و متناسب با هر شخص تجویز شود، بر همین مبنا برای این حوزه باید برنامه ریزی دقیق صورت گیرد.
مخبر خطاب به کارکنان و مدیران مرکز آمار ایران با اشاره به اینکه نقش شما در اداره کشور با گذشته قابل قیاس نیست خاطرنشان کرد: عملکرد شما اگر مثبت باشد می تواند کشور را به مطلوب ترین نقطه برساند و اگر این عملکرد ضعیف باشد، می تواند سبب هدر رفت منابع شود.
وی تدوین و جمع آوری اطلاعات و آمار دقیق را موضوعی فرادستگاهی و فراقوه ای دانست و اضافه کرد: همکاری دستگاه ها برای جمع آوری داده های دقیق بسیار پراهمیت است و اگر همه دستگاه ها صادقانه و به هنگام، اطلاعات خویش را در اختیار مرکز آمار ایران قرار ندهند، سطح کیفی خدمات این مرکز نمی تواند آنطور که باید مؤثر و مفید واقع شود.
معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: گزارش هایی که از میزان تورم، نقدینگی، رشد پایه پولی و سایر شاخص ها عرضه می شود در ارتباط با گذشته است اما نکته مهم آینده نگری و پیشبینی ما نسبت به این شاخص ها است که جز از راه تحلیل اطلاعات و آمار دقیق امکانپذیر نخواهد بود، ازاین رو دستگاه ها باید موظف باشند که دقیق ترین و صحیح ترین آمارها را در اختیار تصمیم گیران کشور قرار دهند تا میزان درصد اشتباه در تصمیمات به حداقل ممکن کاهش پیدا کند.
مخبر حرکت به سمت جمع آوری هوشمند و مکانیزه آمار را امری مهم و ضروری ارزیابی کرد و اظهار داشت: به جای این که هر چند سال یکبار به شکل سنتی سرشماری و آمار نفوس و مسکن را انجام دهیم، باید با استفاده از نرم افزارها و روش های نوین، به صورت لحظه ای به آخرین آمارها دسترسی داشته باشیم تا بتوانیم اولویت ها را به درستی برای تخصیص منابع تشخیص دهیم.
وی همینطور بر ضرورت بازتعریف بعضی شاخص ها تاکید و تصریح کرد: بازتعریف برخی شاخص ها امروز یک اولویت است چون که در تصمیم گیری ها برای موضوعات کلان اقتصادی، نظیر اشتغالزایی، تعریف نرخ بیکاری مهم و کلیدی خواهد بود.
معاون اول رئیس جمهور ضمن اشاره به این که توزیع منابع و اعتبارات با اتکاء بر آمار و اطلاعات صورت می گیرد، بر ضرورت ایجاد تحول در مرکز آمار ایران و مکانیزه شدن فرایندهای این مرکز تصریح کرد.
در این مراسم رئیس سازمان برنامه و بودجه و همینطور رئیس مرکز آمار ایران هم در سخنانی بر اهمیت کیفیت و ضرورت دقت در عرضه آمار تاکید نمودند.
در این مراسم با حضور معاون اول رئیس جمهور از افراد برگزیده در مرکز آمار ایران قدردانی گردید.