اتصال ۱۵ هزار فروشگاه به سامانه شفافیت فروشگاهی

به گزارش اجاره، معاون تجارت و خدمات وزیر صمت با اعلان اینکه تا حالا نزدیک به ۱۵ هزار فروشگاه به سامانه شفافیت فروشگاهی متصل شدند، اظهار داشت: نخستین بخش این طرح در زمینه کالای خوارروبار فروشی و سوپرمارکتی یا تند مصرف اجرا شده است. در زمینه کالاهای سوپرمارکتی بیش از ۱۱ هزار فروشگاه به سامانه شفافیت فروشگاهی متصل هستند که ۹۶۰۰ فروشگاه بصورت برخط اطلاعات خودرا ارسال می کنند.
علیرضا شاه میرزایی در گفت و گو با ایسنا، با اعلان اینکه اتصال فروشگاه ها به سامانه شفافیت فروشگاهی در زمینه های لاستیک لوازم یدکی و تلفن همراه نیز انجام شده، اشاره کرد: در بخش خرده فروشی ۱۰۰ هزار کارتخوان هوشمند مجهز به بارکدخوان تامین شده و پایلوت نیز اجرا شده است و الآن باید در فروشگاه ها نصب شود.
معاون تجارت و خدمات وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلان اینکه این طرح مجزا از سامانه ۱۲۴ است، اظهار داشت: در سامانه ۱۲۴ قیمت مصوب برای کالاهای مشمول قیمت گذاری و برای سایر کالاها قیمت مورد تایید را اطلاع رسانی می کند. هم اکنون قیمت بیش از ۵۰ هزار کالا در این سامانه درج شده است. در مواردی مثل بازار فعلی لاستیک ممکنست قیمت کف بازار با قیمت مورد تایید تفاوت داشته باشد. اما در طرح سامانه شفافیت فروشگاهی فرد می تواند با خواندن بارکد در داخل فروشگاه به قیمت برسد.
بگفته وی مردم زمانی که وارد فروشگاه می شوند و می بینند قیمت کالا با قیمت مورد تایید متفاوت است می توانند آنلاین در سامانه ۱۲۴ شکایت ثبت کنند.
شاه میرزایی درباره ی تاثیر راه اندازی سامانه شفافیت فروشگاهی بر بازرسی ها از بازار نیز اظهار داشت: یکی از مواردی که بتازگی تصویب شده این است که بازرسان کمتر به بازار مراجعه کنند. تا حالا همه دستگاهها بازرسی های موازی داشتند. اما مقرر شده بازرسان ابتدا بوسیله سامانه وضعیت فروشگاه را بررسی نمایند که اگر دستگاه دیگری بازرسی کرده یا مردم گزارش هایی داشتند، نیازی به بازرسی نیست. پس پروسه بازرسی نیز مدیریت می شود.
طبق اعلام وزیر صنعت، معدن و تجارت سامانه شفافیت فروشگاهی حلقه پایانی سامانه جامع تجارت است. چونکه تا حالا سامانه جامع تجارت از یک مرحله ای به بعد قطع می شد. در اصل هم اکنون در این سامانه آمار واردات، تولید و وضعیت شرکت های پخش موجود است، اما خروجی و انتهای زنجیره، یعنی وضع بازار و نرخها هنوز مشخص نیست که با سامانه شفافیت فروشگاهی این مساله رفع می شود.

منبع: