معاون امور معادن وزارت صمت: تعداد پروانه های اکتشاف معادن رو به کاهش است

به گزارش اجاره، همدان معاون امور معادن وزارت صمت ضمن اشاره به این که در کشور یک درصد تقاضاهای اکتشاف به نتیجه می رسد، اظهار داشت: در کشور با سرعت تعداد پروانه های اکتشاف معادن در حال کاهش است.
محتشمی پور پنجشنبه ۲۶مرداد در نشست فعالین حوزه معدن استان همدان، با تاکید براینکه یک درصد فروش معادن برای خسارت های احتمالی فعالیت معدنی است، اضافه کرد: امکان دارد فعالیت معدنی سبب ایجاد غبار یا مزاحمت هایی برای روستاییان شود که این یک درصد برای جبران خسارات است ازاین رو خسارت و صدمه باید بررسی و احراز شود و عدد دریافت شده برای جبران خسارات هزینه شود و این که پول را از معادن جمع نماییم و برای سایر مباحث استان هزینه نماییم مغایر قانون است.
وی در رابطه با افزایش اختیارات استان در حوزه معادن، اضافه کرد: استان در سطح اختیارات موجود باید برخی مباحث را سامان دهد. در صدور مجوز ها تفویض اختیار کامل داریم اما گواهی کشف در بعضی از معادن بزرگ و مهم باید در تهران بررسی شود.
وی با اشاره به اینکه تعیین صلاحیت در استان تصریح کرد: امتیازهای مالی در تعیین صلاحیت به روز شده و نسبت به آخرین وضعیت جهش داشته است. ثبات در امتیازها سبب شده بود که بعضی از معادن ما در دست افرادی باشد که اصلاً توان نداشتند.
محتشمی پور با تکیه بر این که تا کنون به ماشین آلات که افراد حقیقی داشتند امتیاز نمی دادیم، بیان نمود: این عدد ارزش گذاری روی ماشین آلات برای اینست که از امتیاز مالی برخوردار شوند.
این مقام مسئول با تکیه بر این که دولت قرار نیست کارخانه فرآوری سنگ راه اندازی کند، اظهار نمود: ظرفیت خوبی در قسمت سنگ در همدان وجود دارد که بخش خصوصی می تواند در بحث فرآوری ورود کند.
محتشمی پور اضافه کرد: شکل سنتی بازار سنگ در همدان سبب شده استقرار واحدهای صنعتی فرآوری سنگ در همدان کمتر شود.
وی افزود: چرا هرروز باید محدوده های زیست محیطی حفاظت شده افزایش یابد؟ این صدمه به مسیرهای توسعه کشور می زند به طوریکه با سرعت پروانه های اکتشاف معادن پایین می آید.
معاون امور معادن وزارت صمت ضمن اشاره به این که در کشور یک درصد تقاضاهای اکتشاف به نتیجه می رسد، خاطرنشان کرد: حساسیت های منابع طبیعی وجود دارد که باید در بحث منابع طبیعی از ظرفیتهای قانونی استفاده گردد و نگاه بخشی صورت نگیرد.
زنجیره معدنی همدان تکمیل نیست
معاون اقتصادی استاندار همدان هم در این نشست اظهار داشت: در استان همدان زنجیره معدنی تکمیل نیست و تکمیل این زنجیره مستلزم ایجاد سهولت در اعطای پروانه اکتشاف و بهره برداری است.
سید مجتبی حسینی، ضمن اشاره به این که استان اختیارات کمی در مرتفع کردن مشکلات و معضلات دارد، اظهار نمود: درخواست داریم تمرکز زدایی از تهران اتفاق بیفتد و تصمیم گیری ها به استان واگذار شود تا کارها بهتر پیش برود.
وی با اشاره به اینکه ایمیدرو در استان همدان نمایندگی ندارد، اضافه کرد: ایمیدرو در عمده استانهایی که فعالیت معدنی دارند سرمایه گزاری نموده است، اما در همدان این اتفاق نیفتاده که انتظار داریم زودتر در استان کارسازی شود.
حسینی تصریح کرد: منطقی است بعضی از اختیارات اداره کل صممت افزایش یابد و اگر تفویض اختیار واگذاری معادن به استان همدان صورت بگیرد اتفاقات خوبی را می توانیم رقم بزنیم.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه استان همدان استانی از بعد صنعتی سهم کمی دارد اما با داشتن ذخایر معدنی حتما می تواند در این عرصه نقش آفرینی داشته باشد.
راه اندازی شهرک تخصصی صنایع معدنی در همدان
مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان هم در ادامه از طریق اندازی شهرک تخصصی صنایع معدنی در همدان خبرداد و اظهار داشت: فضای معدنی استان همدان به نحو احسن رو به جلو است.
احمد شانیان اضافه کرد: پیشگیری از خام فروشی دغدغه های معدن کاران است که در این خصوص شهرک تخصصی صنایع معدنی شکل خواهد گرفت.

منبع: