یک کارشناس مطرح کرد موقعیت ممتاز ایران در گروه بریکس

به گزارش اجاره، یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: ایران یکی از دو کشور اول دارای ذخایر انرژی جهان، قدرتی استراتژیک در منطقه خاورمیانه دارد و بیست و دومین اقتصاد برتر دنیاست که به شاهراه انرژی خلیج فارس تسلط دارد و مجموع این عوامل سبب شده در گروه مهمی مثل بریکس پذیرفته شود.
مرتضی دلخوش در گفتگو با ایسنا، اظهار نمود: عضویت ایران در پیمان ها و ائتلاف هایی مثل شانگهای و بریکس می تواند جدا از منافع اقتصادی، وجهه ایران را به لحاظ سیاسی افزایش دهد. غرب مدعی است که “ما ایران را تحریم و ایزوله کرده ایم”. بنابراین عضویت ما در گروه هایی مثل بریکس این پیام را به دنیا مخابره می کند که فضای بین المللی برای ما بسته نیست.
وی ادامه داد: حدود ۴۰ درصد جمعیت جهان در کشورهای عضو گروه بریکس هستند. سه غول انرژی شامل روسیه، عربستان و ایران، دومین اقتصاد برتر جهان یعنی چین و اقتصادهای بزرگی مثل هند و برزیل در بریکس حضور دارند. امارات هم در جذب سرمایه گذاری مقام اول را در دنیا به خود مختص کرده است. مجموع این عوامل به آن معناست که بریکس گروه قدرتمندی را ایجاد کرده است.
این کارشناس اقتصادی ضمن اشاره به تحریم های آمریکا ضد ایران اظهار داشت: در صورتیکه ارز ذخیره بین المللی توسط بریکس ایجاد شود به دلارزدایی از اقتصاد ایران کمک خواهد شد. البته با عنایت به حجم مبادلات ارزی کشورهایی مثل چین و هند با سایر کشورهای دنیا که از راه دلار صورت می گیرد تضعیف دلار برای این کشورها اتفاق چندان خوبی نیست. ازاین رو ایجاد ارز مستقل توسط بریکس امکان دارد در آینده نزدیک محقق نشود.
دلخوش خاطرنشان کرد: وقتی کشورهایی مثل عربستان و امارات که تا حدودی به لحاظ سیاسی با ما زاویه دارند در چارچوب بریکس به ما ملحق می شوند، امکان دارد تعاملات دو سویه ای هم به دنبال این الحاق شکل بگیرد که در رشد مبادلات تجاری و اقتصادی ایران موثر باشد.
وی با بیان اینکه باید از منافع عضویت در بریکس نهایت استفاده را ببریم، اظهار داشت: عضویت در بریکس شرط لازم است اما کافی نیست. برای آن که از ظرفیتهای بریکس در جهت پیشرفت اقتصادی استفاده نماییم باید ملزومات عضویت در این گروه را بپذیریم و مورد بررسی قرار دهیم. ایجاد تیم های کارشناسی و کارگروه ها جهت بررسی ابعاد این عضویت لازم است.
این کارشناس اقتصادی، موقعیت ژئوپلتیک ایران را منحصر به فرد دانست و اضافه کرد: روسیه به شکلی وابستگی مستقیم به مسیرهای دسترسی و حمل و نقل ایران بعنوان پل ارتباطی شمال به جنوب دارد. ما می توانیم با استفاده از کریدور شمال به جنوب، کالاهای کشورهای چین، هند و شرق آسیا را به اروپا برسانیم. برای دستیابی به این هدف ایجاد زیرساخت های ارتباطی و توسعه سواحل جنوبی ایران لازم است.
دلخوش با طرح این سوال که چه مزیت هایی در ایران وجود دارد که بریکس مجاب شده ایران را در گروه خود بپذیرد، اظهار داشت: ایران یک کشور استراتژیک در منطقه خاورمیانه به حساب می آید و بیست و دومین اقتصاد برتر جهان است. از سوی دیگر با عنایت به اهمیت انرژی منطقه خلیج فارس ایران به شاهراه انرژی دسترسی دارد. به لحاظ سیاسی، نظامی و اقتصادی هم ایران یک وزنه به حساب می آید که مجموع این عوامل سبب اثرگذاری کشور در مناسبات بین المللی شده و بطور قطع در اقتصاد آینده ی جهان حرف هایی برای گفتن خواهد داشت.
ازاین رو گزارش، گروه بریکس از اتصال حرف اول کشورهای عضو آن یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده است. سیاست های کلان گروه بریکس شامل تجارت، سرمایه گذاری، توسعه شرکتهای خرد، کوچک و متوسط، تأمین مالی، مقابله با تغییرات اقلیمی، گسترش فناوری های نو در قسمت انرژی، توسعه زیرساخت های حمل و نقل، امنیت غذایی و توسعه انسانی است. پانزدهمین اجلاس سران گروه بریکس روز دوم شهریور ۱۴۰۲ برگزار شد و عضویت کشورهای ایران، عربستان، امارات، آرژانتین، مصر و اتیوپی در این گروه پذیرفته شد و تعداد اعضای این گروه به ۱۱ کشور افزایش پیدا کرد. عضویت شش کشور جدید از آغاز ژانویه ۲۰۲۴ رسمیت خواهد یافت.

منبع: