رسمیت بخشیدن به پدیده ارزهای دیجیتالی اجتناب ناپذیر است

به گزارش اجاره، مدیر گروه بازارهای مالی پژوهشکده امور اقتصادی رسمیت بخشیدن به پدیده ارزهای دیجیتالی و رمزدارایی ها را اجتناب ناپذیر ارزیابی کرد و آنرا یک شمشیر دولبه خواند.

به گزارش اجاره به نقل از مهر نشست «سیاستگذاری ارزهای دیجیتالی و رمزدارایی ها و جایگاه آن در نظام ارزی کشور» روز سه شنبه ۱۲ دیماه ۱۴۰۲، با حضور تعدادی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه با میزبانی «پژوهشکده امور اقتصادی وزارت اقتصاد» برگزار می گردد. این نشست، پنجمین نشست تخصصی از دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در بازه آبان تا اسفندماه سالجاری با مبحث «حکمرانی ارزی؛ ثبات و رونق اقتصادی» درحال برگزاری است. در پنجمین نشست از این همایش فرصت ها و تهدیدهای مواجهه با پدیده ارزهای دیجیتالی و رمزدارایی ها برای اقتصاد ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
رسمیت بخشیدن به پدیده ارزهای دیجیتالی و رمزدارایی ها اجتناب ناپذیر است
سامان قاسمی مدیر گروه بازارهای مالی پژوهشکده امور اقتصادی، در این جلسه اظهار داشت: چند سالی است که پدیده جدید کریپوکارنسی ظاهر شده ولی در قوانین و مقررات ما هنوز به اینها پرداخته نشده است. اگر این پدیده را بعنوان دارایی بپذیریم باید به یک نوع برای آن قانون گذاری نماییم و اگر بعنوان وسیله مبادله بپذیریم مبحث متفاوت می باشد. امروز شاید بیشتر از ۳۰۰ پلت فرم مبادله برای رمز ارز داریم که هنوز رسمیت پیدا نکرده اند. این که بگوییم قانونی نیستند صحیح نیست ولی هنوز رسمی نیستند و هیچ نهادی متولی ساماندهی آنها نیست. اگر این دارایی ها بعنوان دارایی های رسمی شناخته شوند، امکاناتی مثل وضع مالیات یا قوانین کنترلی برای آن قابل وضع خواهد بود.
وی اضافه کرد: من معتقدم هم اکنون کشور ما پذیرای این حوزه بعنوان رمزارز و وسیله مبادله نیست و فعلا تنها می توانیم به بحث رمزدارایی ها و رسمیت یافتن آن از جانب دولت بپردازیم. هرچند من معتقدم حرکت به این سمت اجتناب ناپذیر است و مردم به این سمت حرکت خواهند کرد. حتی در صورتیکه پلت فرم های داخلی برای این حوزه فراهم نشود، فعالین این حوزه از راه پلت فرم های خارجی به استفاده از آن خواهند پرداخت. این که مردم به سراغ پلت فرم های خارجی بروند امر مطلوبی نیست و می تواند مصداق فرار سرمایه باشد. اگر با یک پدیده جدید بموقع مواجه نمی شویم و به مرور تهدیدهای آن بیشتر می شود. اما چون اجتناب ناپذیر است باید در این خصوص حکمرانی کشور به جمع بندی برسد. اگر قاعده گذاری نماییم نیاز مردم در یک فضای امن مدیریت شده پاسخ داده می شود ولی اگر این کار را نکنیم فرصت ها را از دست می دهیم و فقط تهدیدها باقی می ماند.
پویایی ارزهای دیجیتالی امکان رصد معاملات را فراهم نموده است
قاسمی ضمن اشاره به پویا بودن حوزه ارزهای دیجیتالی، اظهار داشت: چندسال پیش وقتی درمورد بلاک چین صحبت می شد از غیر قابل شناسایی بودن مطرح می شد، اما امروز در ارزهای دیجیتالی این طور نیست و قابلیت شناسایی وجود دارد. ازاین رو در چند سال گذشته این حوزه به علت پویایی بالا با تغییرات زیادی روبرو شده است و خیلی از تهدیدها در این عرصه از بین رفته است. به صورت خاص این بازار به علت این که قیمتها در آن متأثر از قیمت های جهانی است، حتی اگر حجم عظیمی از سرمایه مردم ایران به آن وارد شود، برخلاف دیگر بازارها قابلیت افزایش شدید قیمت را ندارد و در واقع این بازار یک سوپاپ اطمینان و یک فرصت است.
مدیر گروه بازارهای مالی پژوهشکده امور اقتصادی در انتها اظهار داشت: ما در کشور با مشکلات زیادی در حوزه تأمین مالی مواجهیم و توسعه این حوزه می تواند مفید واقع شود. هم اکنون میزان سرمایه گذاری در کشور وضعیت مطلوبی ندارد و به پایین ترین میزان در دهه های اخیر رسیده است. من فکر نمی کنم هیچ دولت یا حاکمیتی مخالف توسعه ابزارهای تأمین مالی پروژه های زیرساختی و تولیدی باشد و در این حوزه هم ارزهای دیجیتالی یک فرصت هستند.

منبع: