رئیس سازمان دامپزشکی کشور: تابحال موردی از انتقال کووید ۱۹ بین انسان و دام گزارش نشده است

به گزارش اجاره یزد رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان این که ویروس کووید ۱۹ جهش یافته بیماری مشترک کروناست، اعلام نمود: تابحال هیچ مورد در جهان راجع به امکان انتقال این ویروس بین انسان و حیوان گزارش نشده است.
دکتر «علیرضا رفیعی پور» امروز پنجشنبه در حاشیه مراسم تودیع «علی اکبر حدادزاده» وم عارفه «علی فاتحی نیا» مدیر کل جدید دامپزشکی استان یزد، در جمع خبرنگاران اظهار نمود: دامپزشکی سال قبل در شرایطی که با بروز چندین سیل و زلزله و دشمنی همیشگی آمریکا و تحریم های سخت گیرانه همراه بود، عبور موفقیت آمیزی داشت به صورتی که هیچ اپیدمی در جمعیت دام، طیور و ماکیان کشور اتفاق نیفتاده و به علت برخورداری از شرایط پاک بین المللی در صادارت محصولات و فرآورده های دامی خوراکی و غیرخوراکی از کشورمان هم توقفی روی نداده است.
وی اضافه کرد: خوشبختانه امروز هم در اوج تحریم ها کشورمان در حوزه محصولات دامی مازاد تولید دارد و به علت محدودیت های صادراتی، ذخایر استراتژیکی و صادراتی خوبی را در این بخش داریم و کشور از امنیت غذایی خوبی برخوردار می باشد.
رفیعی پور در اینباره خاطرنشان کرد: پارسال با تولید سرجمع ۱۵ میلیون تن محصولات دامی تولید کشور در این بخش رکورد زد که از این مقدار ۱۰ میلیون تن شیر و لبنیات که کاملا صاداراتی است، حدود ۱.۲ میلیون تن آبزیان، ۹۰۰ هزار تن تخم مرغ، ۲.۵ میلیون تن مرغ و ۱۰۰ هزار تن عسل و سایر محصولات این حوزه بوده است.
وی این موفقیت را حاصل دانش و تلاش فعالان حوزه دامپزشکی کشور و اطلاعرسانی رسانه ها برای رعایت نکات بهداشتی از جانب مردم خواند و در اینباره هم اظهار داشت: خوشبختانه علیرغم این که سالانه قریب سه میلیون دوز واکسن برای دام و طیور کشورمان مصرف می شود ولی با آگاه سازی مردم با کمک رسانه سبب شده تا در بعضی بیماری های مشترک که پیشگیری و درمان مشخصی ندارند مانند تب کریمه کنگو با آگاهسازی مردم بتوانیم بیماری را در کشورمان مهار نماییم.
این مسئول با بیان این که خیلی از بیماری های دامی در کشورمان جزو خانواده کروناویروس است، تلاش ۴۰ هزار نفر نیروی دامپزشکی شامل بخش دولتی و بخش خصوصی در خط مقدم امنیت غذایی کشور را حافظ سلامتی مردم و برقراری تجارت و صادرات در این عرصه خواند.
وی اضافه کرد: البته همه دستگاه های کشور و رسانه ها در کسب این موفقیت دخیل بوده اند که جا دارد به همگی آنان خداقوت بگوییم.
رفیعی پور در پاسخ به خبرنگاری در مورد میزان صادارت این بخش تصریح کرد: در مجموع پارسال تا سقف سه میلیون تن فرآورده های دامی خوراکی و غیرخوراکی از کشورمان به سایر کشورها صادر شده که یک میلیارد دلار درآمد ارزی برای کشور به ارمغان آورده است.
وی همینطور در مورد خسارت ناشی از کروناویروس بر جمعیت دامی کشورمان هم عنوان کرد: بیماری کرونا یک بیماری مشترک شناخته شده از سالهای گذشته بوده که مواردی از آن هم در دام های کشور در سالهای گذشته هم مشاهده شده ولی متاسفانه در ۲۰۱۹ میلادی با جهش این ویروس و امکان انتقال انسان به انسان آن تحت عنوان ویروس کووید ۱۹ به یک اپیدمی جهانی تبدیل گشته و این که در سال های متمادی این بیماری مشترک انسان و دام به اپیدمی انسانی تبدیل نشده، ناشی از تلاش مجموعه دامپزشکی در جهان بوده است.
وی با اشاره به تلاشهای که حالا برای مهار این بیماری در کشور و جهان در حال انجام می باشد، اعلام نمود: تابحال هیچ گزارش جهانی در مورد انتقال ویروس کووید ۱۹ بین انسان و حیوان اعلام نشده و با اقدامات پیشگیرانه ای که دامپزشکی کشورمان از همان ابتدای شیوع بیماری در بعضی کشورها با پیشگیری از ورود دام از این مبادی داشته هم تابحال خسارتی به این بخش از کشورمان در اثر بیماری وارد نشده است.
رئیس سازمان دامپزشکی کشورمان در ارتباط با مبحث زنده به گور کردن جوجه ها هم بیان نمود: این اقدام یک رفتار ناشایست بود که دامپزشکی در این حوزه با دستگاه های متولی رسیدگی به مبحث در حال همکاری است و امیدواریم دیگر شاهد چنین اتفاقاتی در کشور نباشیم.
رفیعی پور در پاسخ به سوال خبرنگاری راجع به مزیت یزد در حوزه پرورش اسب اصیل در کشور هم اظهار داشت: خوشبختانه استان یزد در بخش هایی مانند پرورش ماکیان و اسب رتبه برتر کشور را در اختیار دارد و این موارد به ظرفیتهایی برای این استان تبدیا شده ولی سازمان دامپزشکی به این مهم بسنده نکرده و در کوشش برای فعال کردن بخش تجارت در این بخش هاست.
این مقام مسئول در انتها در این مورد به امضای تفاهم نامه دامپزشکی کشورمان با اتحادیه اروپا و درخواست برخورداری از آخرین روش های آزمایش بیماری های مشترک بین انسان و اسب و همینطور رایزنی با کشور آلمان برای بهره مندی از آخرین متدهای آزمایش بیماری مشترک مشمشه اشاره نمود و اظهار داشت: امیدواریم با بهره مندی از پیشرفته ترین و جدید ترین روش آزمایش بیماری ها در حوزه صنعت اسب و کسب گواهی های الزامی تجارت جهانی در صنعت اسب، شاهد فعالیت بخش تجارت اسب کشور و استان یزد در سطح بین المللی باشیم.