خیز تولیدکنندگان ایرانی برای گسترش صادرات بازار مواد شوینده ایران دو ماه بعد از کرونا

به گزارش اجاره با گذشت بیشتر از دو ماه از ورود رسمی ویروس کرونا به کشور و به دنبال آن افزایش قابل توجه تقاضا برای مواد و محصولات شوینده و ضدعفونی کننده، حالا نه تنها آرامشی نسبی در این بازار حاکم شده، که ایران آماده افزایش قابل توجه صادرات خود در این عرصه می شود.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، با افزایش جدی تقاضا برای محصولاتی همچون الکل صنعتی و پزشکی، مواد ضدعفونی کننده و ماسک، در ایام ابتدایی اسفند بازار این محصولات به شکل جدی به هم ریخت؛ تا جایی که خیلی از مناطق کشور یا دسترسی به این محصولات نداشتند یا با محدودیت های جدی و افزایش قابل توجه قیمت مواجه بودند.
هرچند در ابتدا نگرانی هایی از شرایط کشور در ایام شیوع ویروس کرونا به وجود آمد اما فعالان بخش خصوصی در این عرصه بارها از بالا بودن ظرفیت کشور در تولید محصولات ضدعفونی بهداشتی خبر دادند و اعلام نمودند که با گذشت چند روز آرامش به این بازار باز خواهد گشت.
در ایام ابتدایی اردیبهشت و در صورتیکه ایران در دو ماه اخیر با شیوع ویروس کرونا مواجه بوده است، شرایط بازار نشان از رسیدن به تعادلی قطعی دارد. خیلی از محصولات مورد نیاز مردم در حوزه پیش گیری از کرونا، در بخش های مختلف بازار به وفور یافت می شود و شوک های قیمتی این محصولات نیز کاهش جدی نشان میدهد.
به دنبال این اتفاق و باتوجه به اطمینان نسبی که از تامین نیازهای داخل به وجود آمده، حالا مسئولان تجارت خارجی کشور از آمادگی برای بسط صادرات این محصولات خبر می دهند. روز گذشته حمید زادبوم، رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام نمود که ایران در سال قبل حدود ۴۰۰ میلیون دلار محصولات بهداشتی صادر کرده و امسال نیز این ظرفیت وجود دارد که عدد به به مرز ۱.۵ میلیارد دلار افزایش یابد. موضوعی که البته یک پیش شرط مهم خواهد داشت و آن هم تامین قطعی نیاز داخلی است.
در همین رابطه علی نقیب – عضو اتاق بازرگانی تهران – در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به شرایط به وجود آمده در بازار محصولات بهداشتی بیان کرد: در ایام ابتدایی شیوع ویروس کرونا باتوجه به افزایش جدی تقاضا، بازار با یک شوک جدی رو به رو شد اما در هفته های بعد با فعال شدن تمام ظرفیت های تولیدی و باتوجه به زیرساخت های کافی موجود در کشور این تقاضا پاسخ پیدا کرد و التهاب بازار مدیریت شد.
بگفته وی، شرکت های ایرانی در سال های گذشته نیز در حوزه صادرات محصولات بهداشتی بطور خاص در بین کشورهای منطقه فعال بوده اند و در صورتیکه تضمین کافی برای تامین نیاز داخل وجود داشته باشد، می توان به ظرفیت های بین المللی نیز فکر کرد.