افزایش صادرات از گمرک گیلان

به گزارش اجاره ناظرگمرکات گیلان از افزایش ۸۶ درصدی صادرات و ۱۲۶درصدی واردات از لحاظ ارزش دلاری از گمرکات گیلان اطلاع داد.

به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، «ابوالقاسم یوسفی نژاد» اظهار داشت: در فروردین ماه سال ۹۷ معادل ۷۰ هزار و ۴۱۲ تن کالا به ارزش ۳۹ میلیون هزار و ۴۰۲ دلار کالا شامل انواع محصولات معدنی محصولات نباتی، سبزیجات، میوه، خرما، کشمش، چای، محصولات معدنی و مصنوعات آن، شیشه و مصنوعات آن، محصولات صنایع غذایی، محصولات نساجی و محصولات پلاستیکی به کشورهایی نظیر روسیه، آذربایجان، اوکراین و عراق، قزاقستان، افغانستان، گرجستان و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزنی ۱۳۵ درصد و از لحاظ ارزش دلاری ۸۶ درصد افزایش نشان داده است که در بین گمرکات استان گمرک آستارا بیشترین میزان صادرات را به خود مختص کرده است.
وی با اشاره به این که در این مدت ۹۶ هزار و ۲۱۰ تن کالا به ارزش ۹۱ میلیون ۸۵۶ هزار و ۶۴۳ دلار شامل آهن آلات و ماشین آلات صنعتی، لوازم برقی و قطعات آن چوب و تخته، گندم و جو و سایر محصولات شیمیایی و… روسیه، قزاقستان، آذربایجان، گرجستان، ژاپن، ترکیه و… به استان وارد شده است، اضافه کرد: این مقدار در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از نظر وزنی ۱۲ درصد کاهش و به لحاظ ارزش دلاری ۱۲۶ درصد افزایش را نشان داده است.
یوسفی نژاد ادامه داد: ۱۹ هزار و ۳۶۰ تن کالا به ارزش ۱۹ میلیون و ۷۱۹ هزارو ۱۳۵دلار از مرزهای استان ترانزیت شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از نظر وزنی ۱درصد افزایش و به لحاظ ارزش دلاری ۷درصد کاهش را نشان داده است که از مبداء کشورهای روسیه، ترکمنستان، قزاقستان، آذربایجان و اکراین به مقصد کشورهای عراق، ترکیه، افغانستان، قرقیزستان، مناطق آزاد و… ترانزیت انجام گرفته است.
یوسفی نژاد عمده کالاهای ترانزیت شده از گمرکات گیلان را شامل سوخت، آهن آلات، چوب، تخته خودرو و ماشین آلات صنعتی و البسه و سایرمحصولات شیمیایی عنوان نمود.
وی خاطرنشان کرد: در یک ماه نخست امسال ۵۳ هزارو ۹۸۰ نفر به کشور وارد و۴۳ هزارو ۴۸ نفر از کشور خارج شده اند. که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۶ درصد افزایش از لحاظ مسافر ورودی و ۳۱ درصد افزایش از لحاظ مسافرین خروجی را نشان داده است.
ناظر گمرکات گیلان اضافه کرد: گمرکات گیلان در فروردین ماه امسال ۲۹۹ میلیون و ۱۲۷هزار ریال درآمد وصولی داشته است که نسبت به سال قبل در همین مدت ۲۶ درصد افزایش را نشان داده است.