لزوم تقویت جایگاه مرز بین ‎المللی مهران برای توسعه صادرات به عراق

اجاره: رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلا م بر لزوم تقویت جایگاه مرز بین المللی مهران برای توسعه صادرات غیرنفتی به عراق تاکید کرد.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، «شعبان فروتن» در نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان ایلام که با محوریت بررسی مشکلات تجار فعال در مرز مهران تشکیل شد، اظهار نمود: اعمال تعرفه دو گانه، کم بودن ارتباط گمرکات عراق با مسئولان گمرک ایلام، نبود مدیریت واحد در مرز و کوچک بودن محوطه تخلیه و بارگیری کالا همچون مشکلات فرآروی تجار فعال در مرز مهران است.
وی اضافه کرد: کمبود امکانات سخت افزاری همچون لیفتراک و جرثقیل، کم بودن درب های ورود و خروج کالا در مرز، بالا بودن دریافت عوارض از تجار، بالا بودن قیمت تمام شده صادرات کالا در مرز مهران، عدم امکانات مناسب رفاهی برای خدمات رسانی به تجار هم چنین مسائل مربوط به مالیات هم از دیگر مشکلات تجار است.
رئیس اتاق بازرگانی ایلام در عین حال تصریح کرد: البته بخشی از مشکلات ناشی از عراق بوده که در جریان آخرین سفر هیئت مسئولان دولتی و بخش خصوصی استان ایلام به عراق در قالب تفاهم نامه ای که منعقد شده این مورد ها برطرف خواهد شد.
فروتن اضافه کرد: مرز مهران دارای ظرفیت های مناسبی برای توسعه مراوده های تجاری با عراق است که رفع مشکلات حوزه تجارت می تواند فضای کسب و کار مناسب تری را در منطقه تولید کند.
«قاسم سلیمانی دشتکی» استاندار ایلام هم در این نشست بر لزوم شتاب بخشی در مرتفع ساختن مشکلات مرز مهران به منظور توسعه و تقویت صادرات غیرنفتی به عراق تاکید کرد.
سلیمانی دشتکی اظهار داشت: توسعه محوطه تخلیه و بارگیری مرز باید در سریع ترین زمان ممکن انجام گیرد و زمین های مجاور این مرز باید به محوطه الحاق شود.
وی ادامه داد: افزایش درب های ورود و خروج برای سرعت بخشی به صادرات هم لزوم دارد و مرزبانی و گمرکات باید در این زمینه اقدام مناسبی داشته باشند و با دریافت مجوز لازم در این زمینه اقدام نمایند.
استاندار ایلام کاهش عوارض از تجار را خواهان شد و از فرماندار مهران خواست با هیچ گونه مصوبه ای که به ضرر تجار است موافقت نکند چون که صادرات محور اصلی اقتصاد است.
وی هم چنین از مسئولان همیاری شهرداری خواست با افزایش امکانات سخت افزاری در مرز زمینه لازم برای توسعه خدمات رسانی به تجار را فراهم نمایند.
سلیمانی دشتکی هم چنین در مورد مشکلات مالیاتی برای تجار هم خواهان تشکیل نشستی با رئیس سازمان مالیاتی کشور شد و اظهار داشت: مشکل مالیات تجار باید با استفاده از رایزنی، گفت وگو و پیگیری رئیس سازمان مالیات کشور برطرف شود.
وی از معاون اقتصادی استاندار خواست کمیته ای با همکاری اتاق بازرگانی ایلام و سایر دستگاه های اجرایی برای رفع مشکلات مرزی هم چنین پیگیری اجرایی شدن تفاهم نامه های اقتصادی با عراق تشکیل دهد.
معاون امور اقتصادی استاندار ایلام هم در این نشست خواهان تهیه طرح جامع صادرات در مرز مهران توسط گمرکات این استان شد.
«ایوب درویشی» اظهار داشت: همه نیازهای مرز بین المللی مهران به منظور توسعه صادرات غیرنفتی به عراق شامل انبار، سردخانه و دیگر کاربری های در رابطه با تجارت در این منطقه بر مبنای اولویت باید در قالب طرح جامع پیش بینی شود.
وی ادامه داد: با تهیه طرح جامع می توان فرصت های جدیدی را برای کاهش مشکلات در حوزه تجارت پدید آورد تا مسئولیت هر بخش در قالب این طرح مشخص شود.
مدیرکل گمرکات استان ایلام هم چنین مدیرعامل همیاری شهرداری ایلام در این نشست در مورد افزایش توسعه خدمات به تجار قول مساعد دادند.
در این نشست مصوب شد که کمیته ای برای پیگیری تفاهم نامه های اقتصادی بین استان ایلام و واسط عراق برای اجرایی شدن مصوبات هم چنین مرتفع ساختن مشکلات متشکل از استانداری، اتاق بازرگانی و دستگاه های اجرایی در رابطه با مبحث تشکیل گردد.
هم چنین مصوب شد که شورای هماهنگی اقتصادی ایلام متشکل از حوزه اقتصادی استانداری، اتاق بازرگانی، گمرکات و سایر دستگاه های اجرایی مرتبط، مبحث چگونگی شرح و وظایف قانونی مدیریت واحد گمرکات در مرز را بررسی نموده و تقسیم کار لازم در این حوزه برای جلوگیری از موازی کاری انجام گیرد.
هم چنین مقرر شد که در نشستی با حضور معاون اقتصادی استاندار، رئیس اتاق بازرگانی، مدیرعامل همیاری شهرداری و دو نفر از تجار مبحث نرخ خدمات به صادرکنندگان مورد بحث و بررسی قرار گرفته و نتیجه نهایی بعد از جمع بندی اجرایی شود.
هم چنین قرار شد که گمرکات با همکاری مرزبانی با هماهنگی استانداری برای دریافت مجوز برای افزایش درب های ورود و خروج مرز مهران اقدام نمایند.