مهد فرش دنیا در معرض تهدید بزرگی قرار دارد

اجاره: عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف ایران از صادرات مواداولیه فرش به کشورهای چین و هند آگاهی داد و این سوژه را بلا جدی به صنعت فرش دانست.

به گزارش سرویس بازار ایسنا، حمیدرضا ذوالانواری، مدیرعامل مجموعه فرش ذوالانواری و عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف ایران اظهار داشت: صادرات مواداولیه در زمینه پشم مرغوب ایرانی، فرصتی بزرگ برای رقیبان ما در تولید این کالای اصیل به حساب می آید و برای بازار ایران یک تهدید بسیار جدی است.

عضو هیات مدیره اتحادیه فرش ایران در ادامه بیان کرد: شرکت های چینی و هندی که در بازارهای جهانی رقیب ما هستند، با عنایت به افزایش ارزش دلار برای تهیه مواداولیه به بازار ایران حمله ور شدند و این مشکل باید با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت کشاورزی به بهترین شکل ممکن حل شود.

وی با اشاره به اینکه مزیت های صادراتی، ارتباط مستقیم با کیفیت فرش تولیدی ما دارد، اضافه کرد: ادامه این اوضاع، قیمت تمام شده ما را بالا می برد و مواد اولیه در دست بقیه رقبا باز قرار می گیرد در حالیکه این مواد اولیه باید در کشور مورد استفاده باشد و با احداث اشتغال به فرش تبدیل بشود؛ کمبود مواد اولیه، قیمت تمام شده بالای فرش و تولید در کشورهای دیگر ضرری جبران ناپذیر است.

ذوالانواری با تاکید بر اینکه متاسفانه این صادرات به صورت رسمی و قانونی صورت می گیرد، یعنی تعرفه گمرکی پایینی را شامل می شود، اظهار داشت: نبود نظارت و همین طور نبود اطلاع رسانی کافی سبب این اتفاقات میگردد.

وی همین طور اضافه کرد: این سوژه باید به ادارات فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت سایر استان ها و مرکز ملی فرش ایران منتقل شده و راهکاری برای حل این سوژه مطرح شود.

به گفته ذوالانواری این مشکل توسط اتحادیه صادرکنندگان فرش، بارها نامه نگاری شده است.

عضو هیات مدیره اتحادیه فرش ایران برای حل این مشکل پیشنهاد افزایش تعرفه صادرات پشم خام را یکی از طریق حل ها برشمرد.

مدیرعامل مجموعه فرش ذوالانواری سوژه قابل توجه در این باره را ضربه به اشتغال کشور بیان کرد و اظهار داشت: با عنایت به اشتغال زایی فرش دستباف در کشور ما هم اکنون بیشتر از دو میلیون نفر در این زمینه فعالیت دارند که رواج و ادامه این اتفاق به اشتغال ضربه بزرگی وارد میکند و خسارات غیر قابل جبرانی به بار می آورد.