مکالمه تلفنی مقامات چین و آمریکا بر سر آخر جنگ تجاری

به گزارش اجاره به نظر می آید چین و ایالات متحده آمریکا دور جدیدی از مذاکرات خود برای آخر بخشیدن به جنگ تجاری و رسیدن به یک توافق بر سر کاهش تعرفه های گمرکی محصولات را اغاز کرده اند.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در جریان نشست گروه ۲۰ موسوم به جی ۲۰ که در بوئنس آیرس، پایتخت آرژانتین برگزار شد، در دیدار و ملاقاتی دوجانبه به توافق آتش بس ۹۰ روزه و آخر موقت جنگ تجاری میان این دو کشور دست پیدا کردند که در آن قرار شد آمریکا قانون افزایش تعرفه های گمرکی از ۱۰ درصد به ۲۵ درصد را از اول ژانویه سال آینده میلادی به مدت سه ماه یا ۹۰ روز به تعویق بیاندازد و بجای آن چین هم متعهد شد کالاهای بیشتری شامل محصولات کشاورزی را از آمریکا خریداری و وارد کند.
دراین بازه زمانی سه ماهه هم مقامات بلندپایه چین و آمریکا فرصت خواهند داشت تا درمورد به آخر رساندن همیشگی جنگ تجاری میان این دو کشور به بحث و گفتگو نشسته و به توافق جدیدی دست یابند.
تازه ترین اخبار و گزارش های انتشار یافته از آن حکایت می کند که لیون هی، مشاور ارشد رئیس جمهوری چین در امور اقتصادی با استیون منوچین، وزیر خزانه داری ایالات متحده آمریکا و رابرت لایتایزر، نماینده ویژه تجاری آمریکا در یک مکالمه تلفنی در مورد مذاکرات آخر بخشیدن به جنگ تجاری با یکدگیر به بحث و گفتگو نشستند.
لایتایزر روز گذشته تصریح کرد که این مدت زمان سه ماهه و آتش بس ۹۰ روزه که از جانب دولت دونالد ترامپ تعیین شده است، در زمان دقیق خود اجرا خواهد شد و هیچ فرصت دیگری برای مذاکره و توافق بر سر آخر جنگ تجاری به طرف های چینی خود نخواهیم داد.
رویترز نوشت وزارت تجارت و اقتصاد چین با انتشار اطلاعیه ای کوتاه امروز اعلام نموده است که لیو هی، با همتایان آمریکایی خود در بامداد سه شنبه به وقت پکن، پایتخت چین، در یک مکامله تلفنی از پیش تعیین شده صحبت و مذاکره کرده است.
البته چشم انداز روابط سیاسی چین و ایالات متحده آمریکا هفته گذشته تحت تاثیر دستگیری و بازداشت مدیر ارشد مالی شرکت چینی هواوی در کانادا که قرار بود تحویل مقامات امنیتی آمریکا داده شود، اندکی رو به تیرگی رفته است و امکان دارد در آینده توافق میان این دو کشور بر سر آخر جنگ تجاری اختلال تولید کند.