موانع استفاده از رمزارزها در مبادلات تجاری ایران بلاک چین تحریم را دور می زند؟

به گزارش اجاره مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک با اشاره به موانع سر راه استفاده از رمز ارزها در مبادلات تجاری منطقه ای و بین المللی، از سر راه برداشتن این موانع را لازمه استفاده از این ابزار مالی نوین دانست.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، سید ابوطالب نجفی درباب امکان احداث محدودیت در بستر بلاک چین در سطح بین الملل، اظهار نمود: با عنایت به اینکه بلاک چین یک فناوری بوده و محدویت پذیر نیست، بدین سبب خیلی از شرکت ها الان در ایران در حال استفاده از آن هستند.
وی ادامه داد: هیچ کشوری نمی تواند مانع بهره گیری از این فناوری در سایر کشورها شود، اما در صورت توافق برای پرداخت های منطقه ای از بستر بلاک چین، می توان بانک عاملی را که پشتوانه رمز ارز مورد تبادل به منظور تسویه مبادلات در آن ذخیره می شود، را تحریم کرد.
نجفی درباب روش های نوین تسویه و پرداخت های تجاری در تبادلات مالی بین الملل، اظهار داشت: خیلی از کارشناسان اظهار می کنند “با رمزارزها میگردد تحریم ها را دور زد”، درحالی که مبنای رمزارزها استفاده از فناوری بلاک چین است و این بستر در مدیریت تحریم برای انجام مبادلات منطقه ای و بین المللی نمی تواند بعنوان ابزار مورد استفاده قرار گیرد.
طبق اعلام بانک مرکزی، وی توافقات سیاسی و اقتصادی بین دولت ها را مهم ترین مسئله در تبادلات بین المللی در بستر بلاک چین و با رمزارزها دانست و اظهار نمود: این امر با پیچیدگی های متعددی مواجه بوده که به نحوه تسویه بازمی گردد، البته نحوه تسویه در تبادلات مالی بین المللی و این که چه شخص یا نهادی در کدام کشور عامل تسویه باشد، دارای اهمیت است، ولی مهم ترین مسئله در این بین، پشتوانه رمزارز مورداستفاده در تبادلات مالی منطقه ای و بین المللی است.
مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک با اشاره به اینکه دارایی که مورد توافق تمام کشورهاست، باید بعنوان پشتوانه رمزارزها در تبادلات منطقه ای در نظر گرفته شود که می تواند طلا، دلار و یورو باشد، اضافه کرد: در صورت شکل گیری چنین توافق هایی در مراحل بعد، ذخیره سازی پشتوانه در بانک عامل بعنوان نهادی برای تسویه، باید صورت گیرد.
نجفی تصریح کرد: موارد فوق، چالش های اصلی در انجام تبادلات مالی با رمزارزها هستند و تا زمانی که این موانع حل نشود، نمی توان از این ابزار مالی نوین در منطقه به منظور تبادلات تجاری بهره برد.
وی با بیان این که عمده تبادلات تجاری از طرف فعالان اقتصادی صورت می گیرد، اشاره کرد: احداث انگیزه و مشوق برای فعالان اقتصادی در بهره گیری از بستر بلاک چین از دیگر موارد مورد توجه است، البته اطمینان تجار از وجود یک چارچوب حقوقی محکم در تبادلات مالی در بستر بلاک چین، امنیت اطلاعات و آگاهی از نهادی که ریسک معاملات را تضمین می نماید، در زمان اجرا اهمیت ویژه ای در بهره گیری از رمز ارزها برای مدیریت مبادلات مالی و تجاری منطقه ای دارد.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، استفاده از رمز ارزها در مبادلات تجاری منطقه ای و بین المللی همچون مواردی است که این روزها توجه ویژه ای به آن میگردد و اهمیت این مساله با ادامه تحریم های بانکی آمریکا مقابل ایران بیشتر از پیش نمایان می شود، در همین راستا بانک مرکزی امسال هشتمین همایش سالانه بانک داری الکترونیک و نظام های پرداخت را با سوژه انقلاب بلاک چین در ایام ۹ و ۱۰ بهمن ماه در تهران برگزار می نماید.