توضیحات رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی درباره بندی از لایحه بودجه ۹۸ که باید حذف شود

اجاره: رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با اشاره به بند ج تبصره ۲۱ لایحه بودجه ۹۸ که دولت را مکلف کرده تا تعداد مراکز پژوهشی دستگاه های اجرایی را از راه واگذاری آنها به بخش غیردولتی، انحلال و یا ادغام، به یک واحد پژوهشی و تحقیقاتی تقلیل دهد،  گفت: ادعای طراحان چنین مصوباتی این است که موسسات پژوهشی دستگاه ها صرفا کار مقاله ای و کتابخانه ای می کنند. این در شرایطی است که طرح ها و دستاوردهای تحقیقاتی این مراکز اثربخش بوده اند.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، دکتر نیراعظم خوش خلق سیما در جمع اعضای هیات علمی و محققان بخش بیوتکنولوژی میکروبی پژوهشگاه بیوتکنولوژی، با اشاره به بند ج تبصره ۲۱ لایحه بودجه ۹۸ که دولت را مکلف کرده، تعداد مراکز پژوهشی دستگاه های اجرایی را از راه واگذاری آنها به بخش غیر دولتی، انحلال و یا ادغام، به یک واحد پژوهشی و تحقیقاتی تقلیل دهد، اظهار داشت: ادعای طراحان چنین مصوباتی این است که موسسات پژوهشی دستگاه ها صرفا کار مقاله ای و کتابخانه ای می کنند. البته نقص از خود ماست که اثربخشی طرح ها و دستاوردهای تحقیقاتی خودرا و این که چه قدر کارآفرینی کرده و در تولید ناخالص ملی و توسعه کشور اثرگذار بوده اند را محاسبه و اعلام نکرده ایم.

خوش خلق سیما در عین حال اشاره کرد: با پیگیری های انجام شده در چند کمیسیون مجلس، این کمیسیون ها مخالفت خودرا با این بند لایحه بودجه اعلام نموده اند و امید می رود با مخالفت کمیسیون تلفیق این بند از لایحه بودجه ۹۸ حذف شود.
وی در ادامه با تاکید بر اهمیت حیاتی بخش کشاورزی در تامین امنیت غذایی کشور، اظهار داشت: رفع مشکلات بخش کشاورزی با تحقیقات کاربردی و هدفمند زیربنای پیروزی ما در جنگ اقتصادی کنونی است.
خوش خلق سیما اشاره کرد: ملت ما همچنان که در سایه همدلی و وحدت با سرافرازی دفاع مقدس هشت ساله را پشت سرگذاشت، در جنگ اقتصادی باز با صبوری و اتحاد و همراهی آحاد مردم پیروز خواهد شد.

وی اشاره کرد: برای فائق آمدن بر مشکلات، همه پژوهشگران باید با تمام اندیشه و توان خود پا به میدان بگذارند و با طرح های حرکت ساز و جریان ساز بر موانع و مشکلات فائق آیند.

خوش خلق سیما در ادامه با اشاره به تجربیات و راهکارهای دور زدن تحریم ها در تامین مواد و ملزومات اولیه تحقیقاتی، اظهار داشت: در شرایط فعلی نه می خواهیم و نه می توانیم تجهیزات آزمایشگاهی خارجی تهیه نماییم و باید تلاش نماییم با خرید تجهیزات داخلی از تولیدکنندگان و صنعتگران ایرانی باز حمایت نماییم. در این ارتباط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باز تخفیفات خوبی را برای خرید تجهیزات ساخت ایران در اختیار پژوهشگاه گذاشته و تجربه چند قلم تجهیزات خریداری شده قبلی هم به ما ثابت کرده که کارایی تجهیزات داخلی همانند تجهیزات خارجی است.

دکتر مریم هاشمی، مدیر بخش بیوتکنولوژی میکروبی پژوهشگاه بیوتکنولوژی هم در سخنانی با تاکید بر این که پروژه های بخش به خوبی در حال پیشرفت است و با وجود محدودیتهای موجود مشکلی در تامین مواد آزمایشگاهی مورد نیاز احداث نشده است، اظهار نمود: با وجود مشکلات موجود در زمینه نوسازی تجهیزات تلاش نموده ایم خللی در پروژه ها احداث نشود و خوشبختانه برای بیشتر پروژه ها قبل از اتمام همکاری بخش خصوصی را جلب کرده ایم.

وی اظهار داشت: یکی از نقاط قوت این بخش مشارکت فعال همکاران در انجمن های علمی و کارگروه های ستادهای مرتبط و حضور در کنفرانس ها و همایش های علمی است که هم به معرفی توانمندی های پژوهشگاه کمک می نماید و هم در جذب پروژه های تحقیقاتی موثر است.
در ادامه این نشست تعدادی از اعضای هیات علمی و کارشناسان و محققان بخش بیوتکنولوژی میکروبی پژوهشگاه بیوتکنولوژی به معرفی فعالیت ها و بیان دیدگاه ها و مسائل خود در موضوعات مختلف پرداختند.

دکتر میثم طباطبایی، عضو هیات علمی بخش بیوتکنولوژی میکروبی پژوهشگاه بیوتکنولوژی در تبیین دستاوردهای پژوهشی اخیر خود از انتشار دومین مقاله اش در مجله علمی لنست، اجرایی کردن پروژه ملی بیودیزل تحت نظارت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و در عین حال کوشش برای تولید محصول آگاهی داد.

دکتر خوش خلق سیما هم در ادامه این نشست با تقدیر از تلاش محققان بخش بیوتکنولوژی میکروبی پژوهشگاه بیوتکنولوژی اظهار نمود: پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی مفتخر است که زاده انقلاب است و خودرا متعهد به عمل انقلابی می داند.

بر اساس اعلام روابط عمومی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، او در آخر با اشاره به در پیش بودن ایام دهه فجر انقلاب اسلامی بر برگزاری هر چه باشکوهتر مراسم بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اصرار کرد.