وزیر ارتباطات خبر داد پایش سطح زیر کشت سیب زمینی با فناوری فضایی بومی، تعریف پروژه های فضایی جدید برای ۲ دانشگاه

اجاره: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به همکاری این وزارتخانه با سایر دستگاه ها برای پایش منابع آب و سطح زیر کشت محصولات، اظهار داشت: از روز گذشته پایش سطح زیر کشت سیب زمینی را با همکاری وزارت جهاد کشاورزی آغاز نموده ایم و امیدواریم بتوانیم این سامانه را در سراسر کشور توسعه دهیم.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، مهندس آذری جهرمی در مراسم افتتاح آزمایشگاه مرجع سازگاری الکترومغناطیسی، با تاکید بر اینکه مسیر پر شتاب حرکت جمهوری اسلامی ایران در دانش فضایی با شدت بیشتری در حال پیگیری است، اظهار نمود: در تکمیل زنجیره فضایی مسئولیت ما طراحی و ساخت ماهواره های مخابراتی و سنجشی در بخش صلح آمیز است که این ماموریت بر عهده وزارت ارتباطات قرار دارد.
وی با تاکید بر اینکه برنامه ۱۰ ساله توسعه صنایع فضایی کشور به اختتام رسیده است، از تدوین برنامه ۱۰ ساله جدید در این حوزه آگاهی داد.
جهرمی با اشاره به آزمایشگاه AIT در پژوهشگاه فضایی، اشاره کرد: این آزمایشگاه یکی از مهم ترین آزمایشگاه های مربوط به سازگاری مغناطیس ماهواره است که با سرمایه گذاری ۲۵ میلیارد تومان در این پژوهشگاه ساخته شده است و امروز به بهره برداری می رسد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اهمیت این آزمایشگاه در طراحی و ساخت ماهواره ها، تصریح کرد: تابحال برای انجام تست های سازگاری ماهواره ها از آزمایشگاه EMC صاایران استفاده می شد که این آزمایشگاه تنها ۶ تست را می توانست انجام دهد.
وی با تاکید بر اینکه آزمایشگاه EMC پژوهشگاه فضایی قادر به انجام ۱۵ تست سازگاری ماهواره است، اشاره کرد: آزمایشگاه پژوهشگاه فضایی کامل ترین مدل تست ها در این حوزه را نمایش می دهد. به گونه ای که بدون اینکه نیاز به حمل و نقل ماهواره باشد، می توان از خدمات آن بهره برد.
جهرمی افتتاح این آزمایشگاه را منجر به تکمیل شدن زنجیره ساخت ماهواره ها ذکر کرد و تصریح کرد: علاوه بر این افتتاح این آزمایشگاه وزارت ارتباطات را به هدف خود که طراحی و ساخت ماهواره های سنجشی و مخابراتی است، نزدیک می کند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به طراحی و ساخت سامانه رادیو تلسکوپ و سامانه نرم افزاری شبیه ساز ماهواره، اشاره کرد: امروز با شروع به کار این دو دستاورد، پژوهشگاه فضایی هدیه مناسبی به بخش های نجومی و فضایی نمایش کرده است و امیدوارم که با همکاری مجموعه عباس آباد و مکان یابی بتوان از رادیو تلسکوپ ساخته شده در این پژوهشگاه در جهت نمایش خدمات علمی به دانش آموزان و دانشجویان بهره برداری شود.
وی در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به لایحه کاربردی کردن فناوری های فضایی با تاکید بر اینکه از یک ماه گذشته مذاکرات جدی را در این زمینه آغاز کردیم، اشاره کرد: ما در گذشته پایش سطوح زیر کشت برنج و خشخاش را انجام دادیم که گزارشات آن نمایش شده است. ضمن اینکه تفاهم نامه ای با سازمان مدیریت و برنامه ریزی به منظور آمایش سرزمینی به امضا رساندیم و این طرح در چهار استان شروع به کار کرده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به همکاری وزارت ارتباطات با وزارت نیرو، افزود: برمبنای تفاهم نامه امضا شده با این وزارتخانه درباب مدیریت منابع آب همکاری هایی را آغاز نموده ایم.
به گزارش جهرمی، پایش سطح زیر کشت سیب زمینی در نقاطی که وزارت جهاد کشاورزی اعلام نموده است، شروع شده و بگفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات محققان در تلاش هستند تا سامانه پایش زیر کشت را در سراسر کشور پیاده سازی کنند.
جهرمی در ادامه اظهاراتش، همین طور بیان کرد: نخستین همکاری ما با سازمان محیط زیست پایش جنگل گلستان بوده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به دستاوردهای فضایی کشور اشاره نمود و تصریح کرد: ماهواره “ناهید یک” که یک ماهواره مخابراتی است، در مدار ۲۵۰ کیلومتری قرار می گیرد.
بگفته وی، این ماهواره به منظور انجام فرایند پرتاب تحویل وزارت دفاع شده است.
جهرمی ماهواره “ظفر” دانشگاه امیرکبیر را یک ماهواره سنجشی دانست که در یک مدار ۵۰۰ کیلومتری قرار می گیرد و تصریح کرد: علاوه بر این ماهواره “پارس یک” که در حال مراحل ساخت است، در بهمن ماه سال آینده تحویل داده خواهد شد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه در سال آینده سه ماهواره عملیاتی “ناهید یک، (مخابراتی) “، ماهواره “ظفر، (سنجشی) ” و ماهواره “پارس یک” را برای پرتاب در دستور کار داریم، اشاره کرد: ما از تجربیات گذشته برای ادامه مسیر استفاده خواهیم کرد و امیدواریم که برمبنای برنامه ریزی های صورت گرفته شده در سال آینده این سه ماهواره را پرتاب نماییم.
وی با اشاره به اینکه ما در شرایط تحریمی کنونی انتظار نداریم که در امتحانات دور اول و دوم به موفقیت دست پیدا نماییم، اظهار داشت: بخش های فضایی کشور در شرایط تحریمی فعالیت های خودرا ادامه داده است و محققان این حوزه در تلاش هستند تا با استفاده از توان داخلی و ماهواره برهای بومی، ماهواره های خودرا در مدار قرار دهند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه تجربه همکاری ما با کشورهای خارجی برای پرتاب ماهواره تجربه شیرینی نبوده است، در این باره توضیح داد: ولی این دلیل نمی گردد که محققان بر روی پای خود نایستند و امروزه شاهد می باشیم که مجموعه های دفاعی کشور پشت سر فعالیت های دفاعی قرار گرفته اند.
او همینطور اشاره کرد: در سال آینده از طرف پژوهشگاه فضایی پروژه بلوک مداری اتمام و تکمیل خواهد شد و امیدوار هستیم که با جدیت این طرح به سرانجام برسد و بتوانیم خبرهای خوشی در حوزه فضایی به مردم نمایش دهیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به پرتاب ناموفق ماهواره های “پیام” و “دوستی” در این رابطه، بیان کرد: در ادامه آن پروژه های جدیدی را به دانشگاه های شریف و امیرکبیر واگذار خواهیم کرد.