پرورش کنه شکارگر برای نخستین بار در همدان

اجاره: مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از کاهش مصرف سموم شیمیایی در مزارع این استان خبرداد و اظهار داشت: میزان مصرف سم در استان همدان طی سالهای گذشته از ۷۰۰ تن در سال به ۴۶۰ تن در سال رسیده است.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، شهرام پیشه ور یکشنبه ۸ اردیبهشت در جمع خبرنگاران، با اشاره به اینکه میزان مصرف سم در کشور بین ۰.۷ تا یک لیتر است، اظهار نمود: میزان مصرف سموم شیمیایی در همدان کمتر از میانگین کشوری است.
وی با اشاره به اینکه امسال ۶۶ هزار و۳۱۱ هکتار از مزارع کشاورزی استان در قرنطینه نباتی قرار گرفت، اضافه کرد: در ۹۳ هزار هکتار از این اراضی ردیابی و کنترل عامل مورد نظر صورت گرفت.
پیشه ور با اشاره به اینکه همدان ۱.۲ مساحت کشور را در بر دارد، عنوان کرد: ۵ درصد تولیدات بخش کشاورزی کشور توسط کشاورزان همدان تولید می شود.
وی با اشاره به اینکه حفظ نباتات یکی از سازمان های مستقل جهاد کشاورزی شمرده می شود، اشاره کرد: سازمان حفظ نباتات جز سازمان های واکنش سریع کشور است و هر لحظه باید آماده باشد تا در وقوع بحران باید آغاز به کار کند.
پیشه ور افزود: مهمترین وظیفه حفظ نباتات قرنطینه گیاهی است که به دو صورت داخلی و خارجی انجام می گیرد به طوریکه در قرنطینه داخلی از ورود بیماری ها و آفات سایر استان های کشور به داخل استان جلوگیری می شود و در قرنطینه خارجی از ورود عوامل خسارت زایی که در کشور وجود ندارد جلوگیری می شود.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه امسال در ۳ حوزه سوژه قرنطینه پیگیری و انجام شد، اشاره کرد: امسال در بخش درختان میوه، نهالستان ها و سیب زمینی قرنطینه و کنترل عوامل صورت گرفت.
اجرای مبارزه بیولوژیک در بیشتر از ۲۳ هزار هکتار از مزارع کشاورزی
وی مدیریت تلفیقی آفات را یکی از فعالیت های مهم حفظ نباتات دانست و اضافه کرد: در مدیریت تلفیقی چند روش مبارزه با آفات در کنار هم اجرا می شود.
پیشه ور با اشاره به اینکه مبارزه غیر شیمیایی یکی از اولویت های اصلی مبارزه با آفات است، اظهار داشت: در سال قبل در ۷۵۹ هکتار از محصولات سبزی وصیفی و گلخانه ای استان همدان به صورت تلفیقی و بیولوژیک مبارزه با آفات صورت گرفته که نسبت به سال ۹۶ افزایش ۱۲ درصدی داشته است.
وی با اشاره به اینکه در کنار کاهش مصرف سموم، مبادرت به حذف سموم پرخطر و جایگزینی سموم سالم صورت گرفته است، افزود: در سال قبل ۲۳ هزار و ۹۱۲ هکتار از مزارع تحت پوشش مبارزه بیولوژیک قرار گرفته است.
پرورش حشرات مفید برای مبارزه بیولوژیک با آفات
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به پرورش حشرات مفید در استان همدان، تصریح کرد: هم اکنون در استان همدان ۲ نوع زنبور براکون و تریکوما تولید می شود که در سال قبل ۲۵۱۰ هکتار از مزارع مبارزه با آفات توسط این زنبورها انجام شد.
پیشه ور از پرورش کنه شکارگر برای نخستین بار در همدان آگاهی داد و اضافه کرد: برای نخستین بار شرکت دانش بنیانی در استان تأسیس شد که کنه شکار گر را تولید و پرورش می دهد و این کنه در گلخانه های استان مورد استفاده قرار می گیرد بطوریکه در سال قبل ۳ هکتار از گلخانه های استان همدان تحت پوشش کنه شکارگر قرار گرفت.
ملخ صحرایی در مزارع همدان دیده نشده است
وی با اشاره به مبارزه با ملخ در مزارع، اظهار داشت: همه ساله بسته به سطح و نوع ملخ در مزارع مبارزاتی صورت می گیرد که در سال قبل هیچگونه مبارزه ای در استان با ملخ انجام نشد اما امسال با عنایت به اینکه ۷ استان با هجوم ملخ های صحرایی (دریایی) مواجه گشته اند دیده بانی هایی در مزارع استان صورت گرفته و تأمین سم شده است.
وی اشاره کرد: ملخ های صحرایی (دریایی) از شبه جزیره عربستان وارد کشور می شوند این گونه از ملخ ها قدرت پروازی بالایی داشته و بوسیله دریا به کشور ما وارد شده است.
پیشه ور افزود: در ۶۰ هزار هکتار از مزارع کشور مبارزه با ملخ صحرایی صورت گرفته و سطح آلودگی این ملخ ها در مزارع بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار هکتار تخمین زده شده است.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان اظهار نمود: با عنایت به سرما و بارندگی در استان همدان ملخی وجود نداشته اما همچنان شبکه های مراقبت در پهنه های استان فعال شده و روزانه دیده بانی می شود.
وی درباره آفت کرم خراط باز تصریح کرد: این کرم، آفتی چوب خوار است و میزبان های زیادی دارد که در خشکسالی سال های گذشته طغیان کرده است اما با عنایت به بارش های خوبی که صورت گرفته و مدیریت تلفیقی در باغات و تغذیه، درختان لطمه دیده احیا می شوند.
پیشه ور اضافه کرد: در ۱۲۰۰ هکتار از باغات استان همدان با اختلال در جفت یابی و در ۳۰۰ هکتار بوسیله فرمون گذاری مبارزه صورت گرفته است.

منبع: