با بن بست آمریکا و چین بر سر تجارت تعرفه های جدید باقی خواهند ماند

اجاره: بنظر می رسد آمریکا و چین در مذاکرات تجاری به بن بست رسیدند، برای اینکه واشنگتن خواهان قول چین برای اجرای تغییرات اساسی در قانون شده و پکن باز اعلام نموده توافقی که ضد منافعش باشد را نخواهد پذیرفت.

به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، جنگ تجاری میان دو غول اقتصادی جهان روز جمعه با اقدام آمریکا برای افزایش تعرفه روی واردات کالاهای چینی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار شدت یافت. این اقدام بعد از این صورت گرفت که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پکن را متهم کرد با بی اعتنایی به تعهدات اولیه در طول ماه ها مذاکره، خلاف وعده خود عمل کرده است.

لری کودلاو مشاور اقتصادی کاخ سفید به شبکه فاکس نیوز، اظهار داشت: آمریکا مایل است چین با اجرای قوی تمهیدات برای یک توافق احتمالی موافقت کند و مسأله ی اساسی این است که پکن علاقه ای به اجرایی کردن تغییرات توافق شده ندارد.

وی وعده داد تعرفه ها تا زمانی که مذاکرات ادامه دارد به قوت خود باقی می ماند. با این وجود پکن همچنان در حالت تدافعی ماند و روزنامه خلق چین که ارگان حزب کمونیست حاکم بر این کشور است، در متنی که روز دوشنبه به چاپ رسید اعلام نمود چین هیچگاه احترام خویش را زیرپا نخواهد گذاشت و هیچکس نباید انتظار داشته باشد که چین توافقی را قبول کند که مخالف منافعش است. همینطور درهای پکن به روی مذاکرات باز است، اما درباره موضوعات مهم اساسی نتیجه ای نخواهد داشت.

مشاور اقتصادی کاخ سفید اظهار نمود: احتمال بالایی وجود دارد که ترامپ در نشست گروه ۲۰ در ژاپن که اواخر ژوئن برگزار می گردد با شیء جی پینگ رئیس جمهور چین دیدار کند. تا هفته گذشته انتظار می رفت ترامپ و شیء در این جلسه یک توافق تجاری را امضا کنند.

مذاکرات تجاری هفته گذشته بعد از اینکه چین پیشنهاد کرد پیش نویس توافق نامه مورد بازبینی قرار گیرد به مانع برخورد. این کشور خواستار حذف شدن تعهدات پیشین در خصوص تغییر قوانین چین برای اجرای سیاست های جدید در مورد موضوعات مختلف از حمایت مالکیت معنوی تا انتقال الزامی فناوری بود.

لیو هی، معاون نخست وزیر چین و مشاور اقتصادی عالی این کشور در مذاکرات پنج شنبه و جمعه گذشته با مقامات بلندپایه آمریکایی در واشنگتن درصدد دفاع از تغییر برآمد و استدلال کرد که چین امکان دارد تغییرات سیاستی خویش را از راه فرمان هایی که توسط هیأت دولت صادر می شود کامل کند. اما رابرت لایتیزر نماینده تجاری آمریکا این مورد را رد کرده و به لیو اظهار داشت که آمریکا روی احیای متن قبلی اصرار دارد.

کودلاو اظهار داشت: ما ترجیح می دهیم این اصلاحات در توافقی صورت گیرد که مقرر است در چین به قانون تبدیل گردد نه این که تنها از جانب شورای دولتی این کشور اعلام گردد. ما می خواهیم شاهد توافق روشن تری باشیم و تا آن زمان تعرفه ها را حفظ خواهیم کرد.

لیو هی روز شنبه اظهار نمود که چین به شدت با جدیدترین دور افزایش تعرفه های آمریکا روی واردات کالاهای چینی مخالفت کرده و به آن پاسخ خواهد گفت. کودلاو روز یکشنبه اظهار داشت: وی انتظار داشت تعرفه های تلافی جویانه اجرایی شود، اما هنوز چنین اتفاقی رخ نداده است.

ترامپ به لایتیزر دستور داده است فرایند وضع تعرفه ها روی تمامی واردات از چین را آغاز کند در نتیجه حدود ۳۰۰ میلیارد دلار دیگر کالای چینی هدف تعرفه های آمریکا قرار خواهد گرفت.

لایتیزر اظهار داشت: تصمیم نهایی روی این مورد هنوز انجام نگرفته، اما علاوه بر افزایش تعرفه ها در روز جمعه خواهد بود که طی آن تعرفه ۲۰۰ میلیارد دلار واردات چینی از ۱۰ به ۲۵ درصد افزایش پیدا کرد.

بر اساس گزارش رویترز، ترامپ مدعی شده است چین این تعرفه ها را پرداخت می کند، اما واردکنندگان که معمولاً شرکت های آمریکایی یا واحدهای شرکت های خارجی به ثبت رسیده در آمریکا هستند، ناچار هستند آنها را پرداخت کنند و کشاورزان آمریکایی هم در بین کسانی هستند که از جنگ تجاری شدیدترین لطمه را دیدند، چونکه صادرات سویای آمریکایی به چین در سال ۲۰۱۸ به کمترین میزان در ۱۶ سال اخیر سقوط کرد.

منبع: