توضیحات وزیر صنعت درباره اختصاص ارز ۴۲۰۰ به کاغذ سیگار، واگذاری ایران خودرو و سایپا تا سال ۹۹

به گزارش اجاره وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه سیگار جزو کالاهایی نیست که احتیاج به ارز دولتی داشته باشد، اعلام نمود که واگذاری دو شرکت ایران خودرو و سایپا تا سال ۱۳۹۹ به بخش خصوصی واقعی انجام می شود.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، امروز (شنبه) مراسم روز ملی اصناف با حضور نایب رییس مجلس شورای اسلامی، وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت)، رئیس اتاق اصناف ایران و رئیس فراکسیون اصناف و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در محل سالن همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار گردید.
در حاشیه این مراسم رضا رحمانی – وزیر صنعت، معدن و تجارت – در جمع خبرنگاران با اشاره به وجود بیشتر از ۶۶۰ هزار تولیدی در کشور، یکی از اشکالات اصناف تولیدی را تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش عنوان نمود و اظهار داشت: با عنایت به افزایش قیمت ها، احتیاج به نقدینگی چندین برابر شده و این مشکل در کل حوزه تولید کشور وجود دارد ازاین رو طی مذاکراتی که با بانک مرکزی و وزارت اقتصاد دارایی صورت گرفته، وزارت صنعت درخواست کرده که تمهیداتی برای این مشکل در نظر گرفته شود.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه منابع موجود باید با اولویت در اختیار تولید قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: هم اکنون برای تأمین نقدینگی واحدهای تولیدی تنها متکی به بانک ها هستیم، اما باید از ساز و کارها و منابع جدیدی مانند بازار سرمایه و اوراق استفاده نماییم.
وی اضافه کرد: با تأمین نقدینگی علاوه بر حفظ تولید موجود، فرصت خوبی برای توسعه خیلی از رشته های صنعتی هم فراهم خواهد شد.
رحمانی درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی خاطرنشان کرد که نظر وزارت صنعت همان چیزی است که سخنگوی دولت روز گذشته در اینباره اعلام نموده است.
وزیر صنعت معدن و تجارت در ادامه در پاسخ به احتمال ورشکستگی ایران خودرو و سایپا به علت زیان انباشته، اظهار نمود: با عنایت به برنامه ها و محصولات جدیدی که در نظر گرفته شده، اصلاح ساختار و فروش اموال مازاد این شرکتها شروع شده و در آینده این خودروسازان به شرکت های چابک و فعال تبدیل خواهند شد.
وی با اشاره به اینکه واگذاری اموال غیرتولیدی، شرکت های وابسته و خود شرکت های ایران خودرو و سایپا شروع شده، اظهار نمود: برنامه ریزی که برای واگذاری ایران خودرو و سایپا در نظر گرفته شده این است که واگذاری این دو خودروسازی تا سال ۱۳۹۹ صورت گیرد.
این مقام مسئول در ادامه درباره اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کاغذ سیگار، خاطرنشان کرد: احتمالاً رقم تخصیص داده شده قابل توجه نبوده یا واحد تولیدی به آن نیاز داشته است اما در کل هر کالایی که در داخل کشور تولید می شود، اجازه واردات ندارد.
وی همینطور با تاکید بر اینکه سیگار جزو کالاهای نیست که احتیاج به ارز دولتی داشته باشد، اظهار داشت: پس از ابلاغ سیاستهای جدید ارزی هیچ ارز دولتی در حوزه سیگار تخصیص داده نشده و درباره تخصیص ارز به کاغذ سیگار باید تاریخ آنرا بررسی کنید.

در گوشت و مرغ به قیمت های مصوب رسیده ایم
همچنین در این مراسم وزیر صنعت، معدن و تجارت از ایجاد ۲۵۰ هزار شغل جدید در حوزه اصناف پارسال اطلاع داد و اظهار داشت: رونق تولید راهبرد اصلی امروز برای حل مشکلات کشور است و این راهکار در تمام دنیا تجربه شده است.
وی اضافه کرد: اصناف بعنوان حلقه واسط تولیدکننده و مصرف کننده، نقدینگی را از مصرف کننده دریافت کرده و به چرخه باز می گردانند و اگر بخشی از این چرخه معیوب باشد، تولید با مشکل مواجه می شود.
رحمانی با اشاره به اینکه در هر تولید سه مرحله وجود دارد که شامل مواد اولیه، نقدینگی و بازار مصرف می شود، اظهار نمود: رونق تولید و توسعه ساخت داخل نخستین محور تولید است و با عنایت به اینکه سال های قبل در کشور ظرفیت خوبی بوجود آمده که بخشی از آن حالا غیرفعال است، تاکید داریم که تولید موجود به هر طریق باید حفظ شود.
این مقام مسئول فعال سازی ظرفیت های خالی و راکد را جزو محور اول عنوان نمود و اظهار داشت: از سوی دیگر بر مبنای نهضت ساخت داخل اگر امکان تولید کالایی در داخل وجود دارد، نباید آنرا از خارج وارد نماییم.
وی محور دوم برنامه های وزارت صمت را رونق صادرات و بخصوص صادرات به کشورهای همسایه دانست و از کاهش ۲۲ درصدی واردات کالا و ۳۶ درصدی واردات کالاهای مصرفی پارسال نسبت به سال ۱۳۹۶ اطلاع داد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره اینکه محور سوم برنامه های این وزارتخانه مربوط به معادن و صنایع معدنی است، اظهار نمود: امسال بالای ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه در حوزه مس و فولاد و آلومینیوم و صنایع غیرفلزی افتتاح می گردد که این رقم در سه سال آینده به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید. برای مثال در حوزه فولاد هم اخیرا پروژه ای با سرمایه گذاری یک میلیون دلار صورت گرفته که ظرف ماه آینده افتتاح می گردد و پروژه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری آلومینیوم جنوب هم بالای ۹۵ درصد در فاز یک پیشرفت داشته و آماده بهره برداری است.
وی تصریح کرد که فناوری، کسب و کار، تأمین مالی و ساماندهی لجستیک تجاری و بازرگانی داخلی محورهای بعدی این وزارتخانه هستند.
رحمانی با اشاره به اینکه از ۳۶ برنامه، سه برنامه در حوزه صادرات و ۱۲ برنامه در حوزه بازرگانی داخلی است، خاطرنشان کرد: هدف از اجرای این برنامه ها، قابلیت رصد و کنترل چرخه تولید و واردات است.
وزیر صمت یکی از اقدامات اخیر این وزارتخانه را طراحی نرم افزاری عنوان نمود که به قول وی روزانه قیمت ۱۰۰ قلم کالای اساسی و پرمصرف رصد می شود و بزودی قیمت آنها از راه این نرم افزار آنلاین منتشر می شود؛ چونکه در مواردی توزیع کننده ها قیمت ها را بالاتر عنوان می کنند.
وی بیان اینکه قیمت شکر روزانه در این وزارتخانه رصد می شود اظهار داشت: هر روز از سازمان حمایت گزارش قیمت صد قلم کالا را دریافت می کنم، اما بررسی ها نشان داده است که در دو فروشگاه شکر با دو نرخ متفاوت عرضه می شد که نسبت به نرخ های اعلامی سازمان حمایت مغایرت داشته که در این رابطه مذاکراتی با وزارت جهاد صورت گرفته چونکه آنها مسئول تأمین و عرضه شکر هستند. با وجود کاهش قیمت اما هنوز این کالا به نرخ متعادل نرسیده است ولی در مورد گوشت و مرغ به نرخ های مصوب در بازار کاملاً رسیده ایم.