وزیر اقتصاد: صنعت فین تک با اهداف فاصله دارد

به گزارش اجاره وزیر امور اقتصادی و دارایی ضمن انتقاد از اینکه نهادهای اصلی کارکرد خودرا برای پیشرفت فین تک ایفا نکرده اند، اظهار داشت: باید بهترین خدمت را به این صنعت ارائه دهیم.

به گزارش اجاره به نقل از مهر، فرهاد دژپسند عصر امروز در نشست بررسی فرصت ها و راهکارهای توسعه فناوری های مالی (فین تک) در ایران گفت: هم اکنون روندی که در صنعت فین تک شاهد می باشیم با اهداف ما در چشم انداز فاصله دارد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی اضافه کرد: یکی از دلیلهای این فاصله این است که نهادهای اصلی کارکرد خودرا ایفا نکرده اند.
وی افزود: بعنوان مثال وزارت اقتصاد که متولی بورس، بیمه، مالیات، گمرک و… است، در صنعت فین تک کجای کار بوده است؟
دژپسند اشاره کرد: باید زمینه را چنان هموار می کردند که سرعت فعالان صنعت فین تک خوب می شد.
وی اشاره کرد: با تقسیم کار مشخص و تخصصی کردن امور باید بهترین خدمت را برای بسط این صنعت ارائه دهیم و بهترین بهره برداری برای دستیابی به اهداف خود داشته باشیم.
دژپسند با اشاره به اینکه اقتصاد هوشمند به معنای ترسیم کردن دنیایی است که خیلی از سبک ها و حتی کارکرد انسان ها تغییر می کند، اظهار داشت: ایجاد فندانسیون اقتصاد هوشمند، مهم ترین هدف من در وزارت اقتصاد است.
وی اضافه کرد: تمام زیرمجموعه های وزارت اقتصاد ظرفیت هوشمند شدن را دارند؛ در دوره وزارت من باید سرویس ها را با فندانسیون هوشمند شدن الکترونیکی نماییم.
دژپسند افزود: من در دوره وزارتم به دنبال اقتصاد هوشمند، بهبود فضای کسب و کار هستم.
وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به انتقادات فعالان صنعت فین تک در مورد مقاومت حاکمیت در مقابل فناوری های جدید، اظهار داشت: نگرانم که دوگانگی حاکمیت و بیزنس داشته باشیم، این دوگانگی اگر تبدیل به مقاومت شود در آن صورت سد مستحکمی در راه ایجاد می شود.
وی اضافه کرد: حوزه هایی همچون بیمه، بانک و بورس برمبنای روش های سنتی شکل گرفته اند و برایشان دشوار است که با شما در راه ساختارشکنانه حضور یابند.
دژپسند با اشاره به اینکه تا زمانی که پوست انداختن روال نشود، مقاومت ها ادامه می یابد، اظهار داشت: ما در راه حذف مجوزها و قولنین زائد اقدامات زیادی کردیم و حتی ۴۰۰ مجوز متعلق به یک دستگاه حذف شد. با این وجود هنوز مقاومت وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه رویکرد دوگانگی، مقاومت ها را بیشتر می کند، گفت: بااینکه برای رشد نیاز به آزادی عمل است اما اگر آزادی رفتار ما اضرار به دیگران ایجاد کند حتما باید تحت مقررات باشد.
دژپسند در ادامه گفت: برای جبران کوتاهی ها در صنعت فین تک، لازم است با مشارکت بانک مرکزی، بورس، بیمه، گمرک و بهبود فضای کسب و کار کمیته راهبری ایجاد نماییم و تسهیل کننده و التزام بخش باشد.
وی با اشاره به اینکه باور امروز دولت این است که ما خیلی از مشکلات را با فناوری ها نو می توانیم حل نماییم، اظهار داشت: جلسات مقام معظم رهبری با فعالان حوزه فناوری و تاکیدات رئیس جمهور بر پیگیری مباحث فناوری نشان دهنده رویکرد مثبت حاکمیت به فناوری های نو است.
دژپسند همین طور اضافه کرد: باید پیش نویس اقتصاد هوشمند و بهبود فضای کسب و کار را برای حوزه فناوری ها تهیه نماییم و در جلسه بعدی با فعالان این حوزه برمبنای آن صحبت نماییم.

منبع: