نخستین خودروی الکتریکی مزدا، آش دهان سوزی نیست!

به گزارش اجاره اخیرا تصاویری از اولین خودروی الکتریکی مزدا در فضای مجازی انتشار یافته که مقرر است به صورت رسمی در نمایشگاه خودروی توکیو رونمایی شود.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، اخیرا تصاویر، اطلاعات و جزئیاتی از اولین خودروی تمام الکتریکی مزدا در فضای مجازی درز پیدا کرده و افشا شده است که گویای خیلی از مشخصات ظاهری و قابلیت های آن است. این در حالیست که این خودرو مقرر است فردا در جریان برگزاری نمایشگاه خودروی توکیو (Tokyo Motor Show) به صورت رسمی رونمایی و پرده برداری شود.
این خودرو که تحت عنوان مزدا MX-۳۰ نام گذاری شده است، همچون خودرو های پاک و دوستدار محیط زیستی به حساب می آید که شرکت ژاپنی مزدا موتورز در جهت حفاظت از محیط زیست و کاهش آلودگی هوا به توسعه و تولید آن پرداخته است.
طبق گزارش وب سایت autocar، این تصاویر همینطور نشان داده است که این خودروی جدید به یک پک باتری ۳۵.۵ کیلووات ساعتی و یک موتور با پیشرانه الکتریکی با قدرت ۱۳۸ اسب بخار و ۱۹۵ نیوتن متر گشتاور مجهز شده است.
مزدا در مورد طراحی این خودرو پیش تر خاطرنشان کرده بود: زبان طراحی و مهندسی این خودرو با بهره گیری از قابلیت و خصوصیت های مدرن، جدید و پیشرفته خودروسازان بوده و یکی از نشانه های برنامه های بلندمدت این خودروساز ژاپنی در جهت حفاظت از محیط زیست و کاهش آلودگی و گرمایش زمین است.
این خودرو که فروش و عرضه آن در بازارهای جهانی از سال آینده میلادی آغاز خواهد شد، کابین داخلی آن همچون خودرو های کوپه کوچک، راحت ولی حدودا جادار طراحی شده است.
توان پیمایش این خودرو حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ مایل اعلام و گزارش شده است که البته در مقایسه با رقیب قدرتمند خود، هیوندای کونا الکتریک با توان پیمایش ۲۷۹ مایل، حرفی برای گفتن نخواهد داشت.
خیلی از کشورهای جهان قصد دارند با هدف مقابله با آلودگی هوا و کاهش میزان انتشار آلاینده ها و گازهای گلخانه ای و حفظ بیشتر محیط زیست، خودرو های تمام الکتریکی و برقی را به تولید انبوه برسانند.
افزایش روز افزون خودرو های برقی و محبوبیت استفاده بیشتر از این خودرو های پاک، سبب شده است شرکت های خودروسازی در سراسر جهان به رقابتی تنگاتنگ پرداخته و هر یک از برنامه های خود برای طراحی و تولید خودروهایی بهتر و با توان پیمایش بیشتر رونمایی کنند.
میزان فروش و استقبال مشتریان از وسایل نقلیه هیبریدی و برقی هم در کشورهای گوناگونی به ویژه کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی افزایش قابل توجهی یافته است.
کشورهای پیشگام در استفاده از وسایل نقلیه پاک و دوستدار محیط زیست تلاش دارند با عرضه تسهیلات ویژه و تبلیغات گسترده، مردم و شهروندان خویش را همواره به استفاده و خرید وسایل نقلیه برقی و هیبریدی تشویق و ترغیب کنند. دولت چین اعلام نموده است که تا سال ۲۰۲۵ میلادی باید حداقل یک دستگاه از پنج دستگاه خودرویی که در این کشور وجود دارد، برقی و هیبریدی باشد.
دولت های بسیاری همچون انگلستان، فرانسه، نروژ، اسپانیا، یونان، مکزیک، چین و هند همچون پیشگامانی هستند که قصد دارند به منظور پیشگیری از آلودگی هوا، حفظ محیط زیست و کاهش دمای کره زمین، تولید و فروش خودرو های بنزینی و دیزلی را تا دهه ۲۰۳۰ و نهایتاً تا دهه ۲۰۴۰ میلادی (حدوداً دو دهه آینده) ممنوع و متوقف اعلام کنند.