یک مقام مسئول اعلام کرد: اقتصاد مقاومتی بسیار فراتر از تاب آوری اقتصادیست

به گزارش اجاره عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه مفهوم اقتصاد مقاومتی بسیار فراتر از تاب آوری اقتصادی می باشد، اظهار داشت: در این نوع مقاومت جامعه یاد می گیرد که بحران را چگونه به فرصت تبدیل کند.

به گزارش اجاره به نقل از مهر، مجید قاسمی عصر امروز دوشنبه ۱۳ آبان ۹۸ در دومین همایش راهکارهای توسعه فرهنگ صنعتی با اشاره به اینکه در درون فرهنگ صنعتی مقاومت جای گرفته است، اظهار داشت: در بحث فرهنگ صنعتی به خوبی می توان رد پای مقاومت را مشاهده کرد. این در شرایطی است که طی سال های اخیر فرهنگ صنعتی ورای میراث صنعتی قرار گرفته و منابع معاصر و پیش روی در رابطه با فرهنگ و نیز منابع خلاق را هم در بر می گیرد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: فرهنگ صنعتی به دارایی نامشهود متکی بر میراث صنعتی تکیه می کند و در واقع پل ارتباطی بین جامعه و صنعت را می سازد. به نحوی که مجموعه ای از میراث های ملموس و ناملموس در کنار دارایی هایی از قبیل ذهنیت، مهارت و کارکرد بعنوان مجموعه ای پایه ای، روال تحولات صنعتی را تحت تاثیر قرار می دهد.
وی اشاره کرد: مناطقی که زمانی صنعتی محسوب می شدند قادر به تغییر ساخت و تبدیل شدن به مناطق جدید صنعتی هستند و در واقع فرهنگ، نیرو محرکه افزایش مقاومت در مناطق پساصنعتی خواهد شد. بدین سبب مسئولان و دست اندرکاران باید در این جوامع تلاش کنند که فرهنگ صنعتی را ایجاد و تقویت نموده تا بتوانند فضایی بی همتا و باز برای توسعه صنعتی به شکل پویا به وجود آورند.
قاسمی در ادامه به مبانی و پایه های اقتصاد مقاومتی اشاره و اشاره کرد: اقتصاد مقاومتی نوعی از اقتصاد است که با ایجاد مکانیزم های پویا و فعال می تواند در مقابل ضربه های مختلف کننده ساخت و هویت مقاومت کرده و ظرف کوتاه ترین زمان ممکن باردیگر کشور را به مسیر توسعه ای برگرداند پس اقتصاد مقاومتی قادر می باشد ظرفیت متحول کردن فرهنگ صنعتی را در درون اقتصاد ایجاد نماید.
این مقام مسئول در نظام بانکی با اشاره به اینکه مقابله با ضربه ها و لطمه های منتهی به از دست دادن هویت، ساختار، مقاومت و قابل پیش بینی کردن ضربه ها خواسته اقتصاد مقاومتی است، اظهار داشت: دغدغه های مقاوم سازی اقتصاد همواره وجود دارد اما برخی که مفهوم تاب آوری اقتصاد را بجای اقتصاد مقاومتی مطرح می کنند در واقع اقتصاد ریاضتی را مدنظر دارند در صورتیکه اقتصاد مقاومتی فراتر از تاب آوری است.
وی با برشمردن محورهای اقتصاد مقاومتی اشاره کرد: در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی محورهای تغییرناپذیری وجود دارد که حفظ آن ضروری می باشد. به نحوی که حفظ دستاوردهای کشور تداوم پیشرفت، تحقق آرمان ها و اصول قانون اساسی، تحقق سند چشم انداز ۲۰ ساله و دستیابی به اقتصاد متکی بر دانش و فناوری مدنظر است. ضمن اینکه تحقق عدالت بنیادین در اقتصاد، برون گرا بودن و پویایی نیز از دیگر شاخصه های آن محسوب می شود.
قاسمی اظهار داشت: بحث مقاومت در واقع ایجاد ظرفیت هایی است که عامل کاهش دوره های زمانی نابسامانی بین زمان بروز ضربه و برگشت به مسیر عادی بوده و به تضمین پایداری می انجامد. پس مقاومتی شدن اقتصاد به معنای از دست دادن هویت ملی نیست بلکه مقاومت مشارکتی و حضور آحاد مردم را دنبال می کند.
وی افزود: در این نوع مقاومت جامعه یاد می گیرد که بحران را چگونه به فرصت تبدیل کند و این همان رفتاری است که در بخش صنعت در قالب پذیرش تحول، فرهنگ صنعتی نامیده می شود که ایجاد یک فرهنگ پویا با تاکید بر مجموعه میراث های صنعتی است که می تواند تغییر ایجاد کند.
وی افزود: اگر از ما سوال شود که آیا تولید خودرو در ایران همپای دنیا پیشرفت کرده بطور قطع پاسخ ما منفی است در صورتیکه بنظر می رسد چیزی که صاحب نداشته باشد هیچ وقت به جایی نخواهد رسید و ما باید بپذیریم که این اقدام را صورت نداده ایم و حاضر هم نیستیم تحول ایجاد نماییم.
قاسمی با اشاره به اظهار نظر رئیس کل بانک مرکزی در مورد صنعت خودروسازی که با واکنش های بسیاری همراه شد اظهار داشت: متاسفانه خودروسازی در کشور متولی ندارد و نیاز است که در آن تحول ایجاد شود.
وی افزود: دانش بنیانی عاملی است که می تواند ابزار تحول فرهنگ صنعتی شده و پیشتازی اقتصاد دانش بنیان یکی از محورهای کلیدی اقتصاد مقاومتی است. به نحوی که ایجاد فرهنگ صنعتی پویا خواهد بود که بتواند میراث صنعتی کشور را به بهترین نحو گسترش دهد.
وی اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی می تواند زمینه لازم را برای ایجاد ظرفیت تقویت و پویایی فرهنگ صنعتی ایجاد نماید.
وی در ادامه به پیوند افراد باتجربه د رحوزه های صنعتی با برخی بانک ها اشاره و اشاره کرد: در یک شرکت ۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری شده که ترکیبی از همکاری فرهنگ صنعتی بخش مالی و نیز صنعت کشور به حساب می آید ضمن اینکه خط لوله صادرات گاز به عراق با ۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری در کمتر از یک سال و نیم راه اندازی شد که امسال ۴.۵ میلیارد دلار برای کشور ارز آوری داشته است پس فرزندان این آب و خاک قادرند دست به کارهای بزرگ بزنند.

منبع: