یک کارشناس اقتصادی: قاچاق ۶۰۰ هزار میلیارد تومان است

به گزارش اجاره یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: بر مبنای اعلام گمرک بیشتر از ۱۳۸ هزار میلیارد تومان برآورد قاچاق کشور است اما طبق تحقیقات میزان قاچاق کشور بیشتر از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان است.

به گزارش اجاره به نقل از مهر، سلیمی زاده، کارشناس اقتصادی در برنامه دیشب پایش در مورد قاچاق در کشور، تصریح کرد: به راحتی می توان در کشور قاچاق کرد، دو راه برای قاچاق وجود دارد؛ راه اول قاچاق رسمی است که از گمرک ها انجام می شود، برای این کار کافی است یک گمرک شلوغ نظیر گمرک شهید رجایی را برگزید. ۷۰ درصد ترانزیت کشور در این گمرک انجام می شود.
وی افزود: اگر قاچاقچی زرنگ باشد می تواند برای واردات کالایش ارز ۴۲۰۰ تومانی بگیرد. در بندر تقریباً کسی نمی پرسد که این کالا چیست و فقط مکانی برای انبار کردن کانتینرها به شما می دهند، چون بندر طبق قوانین منطقه آزاد به حساب می آید. انبارها دست سازمان بنادر است و با سازمان گمرک هیچ ارتباطی ندارد.
سلیمی زاده اظهار داشت: هنگام اظهار شما می توانید بگویید که کالا یخچال است که در آن صورت ۶۴ درصد تعرفه دارد و می توان گفت قطعات یخچال است که در آن صورت ۷ درصد تعرفه را خواهید پرداخت، در این خصوص می توان اظهار داشت که با یک اظهار ساده ۵۴ درصد تعرفه پرداخت نمی گردد.
این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: برگه ثبت سفارش به ارزیاب داده می شود اما باز هم به سبب کار زیاد ارزیاب ها به احتمال ۹۰ درصد کالا تأیید می شود. نحوه ارزیابی هم کاملاً سلیقه ای است. هنگام ارزیابی باید خود مالک حضور داشته باشد. کانتینر هم به این صورت بازدید می شود که فقط چند لایه اول اجناس بازدید می شود و همه کانتینر را نمی توان بازدید نمود.
سلیمی زاده افزود: در صورتیکه ارزیاب متوجه شود کالا نادرست اظهار شده است هم مشکلی جدی برای واردکننده ایجاد نمی گردد. هنگام خروج کالا از گمرک، کانتینرها از دستگاه ایکس ری عبور می کند، که از این محل هم کانتینر به سبب شلوغی گمرک راحت رد می شود، ازاین رو کالای نادرست اظهارشده به صورت قاچاق وارد کشور می شود.
برآورد قاچاق در کشور ۶۰۰ هزار میلیارد تومان است
این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: بر مبنای ادعای گمرک بیشتر از ۱۳۸ هزار میلیارد تومان برآورد قاچاق کشور است که البته طبق تحقیقات میزان قاچاق کشور بیشتر از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان است. از این مقدار ۱۷ هزار میلیارد تومان آن کشف می شود. اما از این مقدار نیز، محکومیت برای هزار میلیارد تومانش صادر می شود.
وی با اشاره به اینکه ازاین رو عملاً مبارزه با قاچاق شوخی است و همه می توانند قاچاق کنند، اظهار داشت: راه دوم قاچاق کردن، این است که با هماهنگی یک طرف خارجی فاکتور صادر می شود و این کالا برای کشوری ثالث است، به این صورت که کانتینر فقط از کشور رد می شود و به کشور ثالث می رسد. کانتینر در گمرک پلمب می شود. اما بعد از ورود کانتینر به کشور با باز کردن پیچ های زیر کانتینر می توان کالای درون آنرا با یک کالای جدید جایگزین کرد و بعد از آن کالای قاچاق در کشور توزیع می شود.
این کارشناس اقتصادی افزود: در دنیا همه کانتینرها GPS دارند. در دنیا تنها ۷ درصد کانتینرها به صورت تصادفی بازدید می شود. در صورت تخلف واردکننده هم برخورد شدیدی با آنها می شود. بگونه ای که دیگر قاچاق بصرفه نخواهد بود. کارت های بازرگانی اجاره ای نقش مهمی در قاچاق کالا دارند.
وی خاطرنشان کرد: در کشور قانون برای مبارزه با قاچاق وجود دارد اما به درستی اجرا نمی گردد. در صورت جدیت در مبارزه با قاچاق می توان به رونق تولید ملی کشور امیدوار بود.
لزوم برخورد قوه قضاییه با مسؤلان اختلال گر در اجرای قانون مبارزه با قاچاق
در ادامه محمد صادق جعفری دبیر مطالبه گری و گفتمان سازی بسیج دانشجویی دانشگاه های آزاد، اظهار داشت: قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در دی ماه ۹۲ مصوب شده است ولی ۶ سال قبل و صورت نمی گیرد. قانون می گوید انسان و کاغذ را تا جایی که می شود باید حذف و سیستم ها را جایگزین کرد.
جعفری با انتقاد از عدم قرائت گزارش تحقیق و تفحص مجلس از قاچاق اظهار داشت: گزارش آماده شده و شنیده شده قرائت برای متخلفین قرائت شده ولی برای مردم قرائت نشده و در حال تغییرات است.
دبیر مطالبه گری بسیج دانشجویی دانشگاه های آزاد اظهار داشت: برخی مسؤلان می گویند قانون را قبول نداریم، قانونی که رئیس جمهور ابلاغ و رهبر انقلاب تاکید کرده اند که در جواب این افراد گریزی به سخنان امام خمینی(ره) می زنم که «غلط می کنی که قانون را قبول نداری، قانون تو را قبول ندارد.»
جعفری اظهار داشت: مبارزه با قاچاقچی های خرد لازم است ولی قوه قضاییه باید یقه کسانی را بگیرد که مسئول بوده اند و ۶ سال است نگذاشته اند قانون اجرا شود.
فعال دانشجویی اظهار داشت: اگر سیستم های قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز پای کار بیاید مگر می شود آمار نداشته باشیم به چه کسانی کارت بازرگانی داده ایم؟ مثلا پیرزنی در همدان که از کارت بازرگانیش سوءاستفاده کرده اند و به نامش ۶۰۰ پورشه آورده اند.
وی ضمن درخواست برای برخورد قضایی با مسؤلان متخلف اجرای قانون مبارزه با قاچاق که ۶ سال است قانون را اجرا نکرده اند، اظهار داشت: صدمه قاچاق فقط به دولت نیست، قاچاق یعنی فرارسرمایه، یعنی بیکاری و طلاق و فساد در جامعه.
جعفری اظهار داشت: باید افرادی که اجازه اجرای قانون را در این ۶ سال نداده اند و سلامت و امنیت و زندگی مردم را به خطر انداخته اند تاوان پس بدهند.