در گزارش اجاره مطرح شد ساماندهی حساب های بانکی، ابزار افزایش درآمدهای مالیاتی

به گزارش اجاره عضو کمیسیون صنایع مجلس اظهار داشت: ساماندهی حساب های اجاره ای و نیابتی و شفاف سازی تراکنش های بانکی هم می تواند کمک فراوانی به پیشگیری از فرار مالیاتی کند.

عبدالله رضیان در گفت گو با خبرنگار مهر درباره مبارزه با فرار مالیاتی در کشور، تصریح کرد: بر مبنای محاسبات مجلس میزان درآمدهای مالیاتی کشور تا سقف ۱۵۰ هزار میلیارد تومان می تواند باشد. این درحالی است که در وضعیت فعلی ۱۲۰ هزار میلیارد تومان مالیات دریافت می شود. در کشور ما ظرفیت بالایی برای درآمدهای مالیاتی وجود دارد. در بودجه سال آینده بر مبنای محاسبات سازمان برنامه و بودجه ۱۸۰ هزار میلیارد تومان باید مالیات دریافت شود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه آمار و ارقام های متناقض و گوناگون نشان از فرار مالیاتی بالا در کشور دارد، افزود: رصد و شفاف سازی درآمدهای مالیاتی اهیمت بالایی دارد. نگاه سازمان امور مالیاتی این است که کسانی که بیشتر از ۳ میلیارد درآمد دارند و دارای فرار مالیاتی هستند، شناسایی شوند. در صورت تحقق این مورد خیلی از مشکلات مالی کشور را می توان حل کرد؛ دولت و مجلس اهتمام بیشتری برای وصول درآمدهای مالیاتی باید داشته باشند.
رضیان با اشاره به سوداگری های بخش مسکن، طلا و دلار اظهار داشت: متاسفانه مشاهده می شود که سوداگران در بازار طلا، دلار و سکه ورود و سرمایه هایشان را چند روزه چند برابر می کنند، مالیات هم نمی دهند. این بخش احتیاج به ساماندهی دارد. مالیات بر عایدی سرمایه را باید برای کنترل سوداگری ها اجرایی و عملیاتی نماییم. بانک مرکزی باید تمامی مبادلات ارزی در کشور را به صورت سیستمی کنترل کند و خرید و فروش ارز را سامان دهد.
وی افزود: در بخش مسکن مالیات بر خانه های خالی را باید اجرایی کرد و از کسانی که نگاه سرمایه ای به بخش مسکن دارند، باید مالیات گرفته شود. تراکنش های مالی فراوان در بخش خرید و فروش مسکن وجود دارد که باید به صورت دقیق رصد شود. با در یافت مالیات از این بخش می توان خیلی از مشکلات کشور را حل کرد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان ضرورت ساماندهی کارت های بازرگانی اظهار داشت: درحال حاضر کارت های بازگانی مشکلاتی را بوجود آورده اند. این کارت ها ابزاری برای فرار مالیاتی هستند. دستگاه های متولی نباید اجازه سوء استفاده را دهند. دریافت کنندگان این کارت ها باید اعتبارسنجی شوند. به کسانی که سابقه ۵ سال کار بازرگانی دارند باید کارت بازرگانی واگذار شود.
رضیان در انتها خاطرنشان کرد: ساماندهی حساب های اجاره ای و نیابتی و شفاف سازی تراکنش های بانکی هم می تواند کمک فراوانی به پیشگیری از فرار مالیاتی کند. امیدواریم بانک مرکزی هر چه سریع تر زیرساخت های لازم را فراهم آورد.