کارشناس اقتصادی: اوراق بدهی شفافیت بودجه را بیشتر کرد

به گزارش اجاره یک اقتصاددان، انتشار اوراق بدهی را راهی برای انضباط هر چه بیشتر دولت ها در پرداخت بدهی های خود دانست و اظهار داشت: دولت حتی با استقراض هم باید اوراق بدهی را مستهلک کند.

به گزارش اجاره به نقل از مهر، احسان خاندوزی امروز در نشست بررسی لایحه بودجه سال ۹۹ کل کشور در جمع دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: تا قبل از سال ۹۴ به علت اینکه دولت میزان بدهی های خویش را در چارچوب اوراق با بخش خصوصی و پیمانکاران تسویه نمی کرد، رقم دقیق بدهی ها مشخص نبود اما از سال ۹۴ دولت میزان بدهی های خویش را برای انتشار اوراق اسناد خزانه در لایحه بودجه درج می کند که این خود یک گام در جهت شفافیت است.
این اقتصاددان اضافه کرد: یکی از فواید اوراق سازی بدهی های دولت آن است که بدهی های دستگاه های دولتی را شفاف می کند و دولت را به ناچار به سمتی می برد که انضباط داشته باشد، چون که برگه ای به دست اقشار مختلف داده است که در سررسید مشخص باید تسویه شود.
وی خاطرنشان کرد: چنانچه دولت در سررسید مشخص نتواند بدهی خویش را بپردازد، نه تنها مشمول پرداخت سود خواهد بود، بلکه اعتماد عمومی را هم سلب خواهد کرد، پس ناچار است حتی با استقراض جدید هم بدهی خویش را بپردازد.
خاندوزی بیان کرد: سال قبل ۴۰ هزار میلیارد تومان اصل اوراق و ۱۰ هزار میلیارد تومان سود آن بود که امسال به ۸۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته که در سال ۹۹ سررسید می شود.
این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: صندوق های بازنشستگی با اینکه محلی برای منضبط کردن و استقلال دخل و خرج سازمان بازنشستگی است اما متأسفانه طی سال های اخیر با چالش های جدی مواجه بوده و به یک بحران تبدیل گشته است، چون که دولت با اینکه خود به آنها بدهکار بوده اما مساله فقط بدهی دولت نیست، بلکه باید برنامه دیگری برای اصلاح این صندوق ها تدارک دیده شود تا چنین مشکلاتی بروز نکند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا عدالت در بودجه سال ۹۹ کل کشور دیده شده است، تصریح کرد: از مدخل ها و ورودی های متفاوتی می توان به مبحث بودجه ۹۹ نگاه کرد، اینکه چقدر کشور گرفتار کسری بوده و هزینه های اداره آن چقدر است و باید از چه طریقی جبران شود، سؤال هایی است که در رایج ترین نگاه ها به بودجه دیده می شود.
خاندوزی اظهار داشت: نکته حائز اهمیت دیگر آن است که عدالت توزیع منابع هم باید وجود داشته باشد که در مورد گروه های هدف دریافت کننده این منابع هم بحث های گوناگونی وجود دارد. به این معنا که افرادی که ذی حق و شایسته دریافت یارانه هستند، هنوز به صورت دقیق شناسایی نشده و دولت نتوانسته مکانیزمی برای این مورد طراحی نماید اما منطق اصلی آن است که گروه های با درآمد بالا یارانه دریافت نکنند.
خاندوزی با طرح این سؤال که آیا پرداخت های مستقیم بهترین روش حمایت است، افزود: هیچ گونه گزارش مستندی در مورد تجربه های دنیا و ایران در پرداخت یارانه ها به صورت اثرگذار وجود ندارد و تنها در یک مقطع زمانی بعد از انقلاب که حتی به مردم پول مستقیم هم داده نمی شد اما حاشیه نشینی جمع شده، نهضت سوادآموزی افتتاح شد و خیلی از زیرساخت ها گسترش یافتند، پس آن مقطع نشان داد در صورت عدم توزیع یارانه و پرداخت نقدی هم می توان خدمات اثرگذاری به قشرهای مختلف مردم به خصوص در سطوح پایین درآمدی عرضه داد.
وی اظهار داشت: به هر حال ما از شیوه پرداخت کنونی نقدی در چارچوب یارانه های مختلف همچون یارانه بنزین رضایت نداریم.