همه آنچه باید از آفلاتوکسین بدانید با خیال راحت لبنیات بخورید!

اجاره: به دنبال اظهارات یک کارشناس در برنامه تلویزیونی درباره آلودگی شیرهای پاستوریزه به سم افلاتوکسین، دبیر انجمن صنایع فرآورده های لبنی ایران توضیحاتی دراین زمینه ارائه داد.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، طی روزهای اخیر در یک برنامه تلویزیونی فردی که بعنوان بازرس انجمن بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران عرضه شد، درباره آلودگی شیرهای پاستوریزه به سم افلاتوکسین اظهاراتی را بیان کرد که با واکنش مسئولان دستگاه های مختلف مواجه گردید.
همان روز سخنگوی سازمان غذا و دارو اعلام کرد که در سال های اخیر میزان آفلاتوکسین در مواد غذایی همچون لبنیات و خشکبار روند کاهشی داشته است. سازمان ملی استاندارد نیز یک روز بعد طی اطلاعیه ای اظهار کارشناس میهمان در صدا و سیما درباب آلودگی شیر پاستوریزه به سم آفلاتوکسین را تکذیب نمود.
در این رابطه رضا باکری، دبیر انجمن صنایع فرآورده های لبنی ایران نیز در گفت و گو با ایسنا اظهار نمود: سم آفلاتوکسین نوعی قارچ است که در خوراک دام رشد می کند و وقتی دام از آن تغذیه می کند ممکنست سم آفلاتوکسین در فراورده های دام مانند شیر ظاهر شود.
وی با اشاره به اینکه صنایع لبنی قادر به از بین بردن این سم بوسیله سیستم های پاستوریزه و استریلیزه کردن نیستند، اشاره کرد: بدین سبب از سال ۱۳۹۲ در کنار نظارت های سازمان ملی استاندارد، سازمان غذا و دارو و سازمان دامپزشکی کشور، کارخانه لبنی یک دام پزشک مستقر استخدام کرد که به صورت مستمر شیر تولید شده در دامداری های صنعتی را پیش از ورود به کارخانه نمونه برداری و آزمایش کند. بدین سبب هیچ آلودگی در محصولات لبنی نیست و شهروندان می توانند با خیال راحت از آنها استفاده کنند.
دبیر انجمن صنایع فرآورده های لبنی ایران تصور ورود شیر آلوده به کارخانجات محصولات لبنی را ناشی از عدم آگاهی و اطلاع از روندهای کنترل کیفی دانست و اظهار داشت: قواعد حد مجاز آفلاتوکسین لبنیات در کشور ما قواعدی سختگیرانه است، بطوریکه استاندارد اروپا دوبرابر آن و استاندارد آمریکا ۱۰ برابر آن در نظر گرفته شده است.
باکری با اشاره به تولید سالانه بیشتر از هشت میلیون تن شیر در دامداری های صنعتی و نیمه صنعتی کشور، اشاره کرد: اگر غذای دام آلوده باشد نخستین نتیجه آن سقط جنین و آثار جانبی در خود دام است که از طرف مسئولان دامداری قابل مشاهده می باشد.
او همینطور در پاسخ به اینکه در صورت مصرف شیر آلوده به سم آفلاتوکسین چه صدمه ای به انسان وارد می شود، اظهار داشت که مرحله اول مصرف این سم به خود دام لطمه می زند، بدین سبب اصلا امکان این که محصولات لبنی آلوده به دست مصرف کننده برسد وجود ندارد.
دبیر انجمن صنایع فرآورده های لبنی ایران درانتها از ارسال نتایج آزمایش های کارخانجات در زمینه آفلاتوکسین موجود در شیر به کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی آگاهی داد و اظهار داشت: فردی که مدعی آلودگی محصولات لبنی بوده به نتایج پایان نامه دانشجویانش استناد کرده، اما بنظر می رسد هیچ گزارشی به دانشگاه علوم پزشکی، سازمان غذا و دارو و سازمان ملی استاندارد ارسال نکرده است. هم اکنون ما با ارائه مستندات به قوه قضاییه از این فرد شکایت کردیم و او باید به دادگاه بازگشت کند.

منبع: