اصفهان، بیشترین تسهیلات تولید و اشتغال را به خود اختصاص داد

اجاره: تازه ترین آمار منتشره از طرف وزارت صمت نشان میدهد که طی ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۸ حدود ۳۲ هزار و ۲۷۳ میلیارد تومان تسهیلات در چارچوب پروژه رونق تولید و از شروع اسفند ۹۷ تا اختتام بهمن ۹۸، ۳۲۹۳ میلیارد تومان تسهیلات برنامه تولید و اشتغال به واحدهای تولیدی پرداخت شده که به ترتیب تهران و اصفهان بیشترین حجم این تسهیلات را به خود تخصیص دادند.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، بر طبق این آمار از شروع سال ۱۳۹۸ تا اختتام بهمن ماه در چارچوب پروژه رونق تولید بیش از ۳۲ هزار و ۲۷۳ میلیارد تومان صرف تامین مالی بنگاه های تولیدی کوچک، متوسط و طرح های نیمه تمام با پیشرفت بالای ۶۰ درصد شده است. این پرداختی ها در چارچوب ۲۰ هزار و ۴۵۹ فقره تسهیلات بوده است.
البته بنظر می رسد تفاوت شایان توجهی در ارائه این تسهیلات به استان های مختلف وجود دارد. بطوریکه استان تهران با دریافت حدود ۶۷۳۰ میلیارد تومان بیشترین تسهیلات رونق تولید را به خود مختص کرده است. پس از آن استان های البرز و مرکزی نیز به ترتیب با دریافت ۳۴۱۲ میلیارد تومان و ۱۸۷۹ میلیارد تومان در مرتبه دوم سوم دریافت این تسهیلات قرار دارند. این در حالیست که تا اختتام بهمن ماه ۹۸ استان کهگیلویه و بویر احمد کمترین سهم از این تسهیلات، معادل ۱۷ میلیارد و ۳۷۰ میلیون تومان دریافت نمودند.
همین طور خراسان شمالی و سیستان و بلوچستان دومین و سومین استانی هستند که کمترین تسهیلات رونق تولید را دریافت نمودند، بطوریکه در ۱۱ ماهه سال ۹۸ به ترتیب ۴۵ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان و ۷۷ میلیارد و ۸۸۰ میلیون تومان در چارچوب پروژه رونق تولید به این دو استان اختصاص یافته است. سهم مناطق آزاد نیز از تسهیلات رونق تولید در این مدت ۶۷ میلیارد و ۱۷۰ میلیون تومان بوده است.
پرداخت ۳هزار و ۲۹۳ میلیارد تومان تسهیلات برای برنامه تولید و اشتغال
همین طور آمارهای وزارت صمت نشان میدهد که از شروع اسفند ۹۷ تا اختتام بهمن ۹۸ بیش از ۳۲۹۳ میلیارد تومان تسهیلات برنامه تولید و اشتغال (تبصره ۱۸) پرداخت شده است. این میزان تسهیلات به ۵۵۳ فقره طرح پرداخت گردید. بیشترین پرداختی از این محل به استان اصفهان با ۳۲۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان و کمترین پرداختی به استان چهارمحال و بختیاری به مبلغ چهار میلیارد و ۸۰ میلیون تومان بود.
تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه با بهره ۱۴ درصد پرداخت می شود که متقاضیان می توانند با ثبت نام در سامانه بهین یاب از این ظرفیت در امتداد تامین سرمایه در گردش، نوسازی و بازسازی و یا تکمیل واحدهای تولیدی بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی استفاده کنند.
البته در میان استان هایی که طی مدت یاد شده تسهیلات برنامه تولید اشتغال را دریافت نمودند، تهران رتبه چهارم را دارد و دومین و سومین استانی که بیشترین تسهیلات را به خود اختصاص دادند به ترتیب البرز و مرکزی با دریافت حدود ۲۹۴ و ۲۸۰ میلیارد تومان هستند.

منبع: