با حمایت صندوق نوآوری محقق شد اندازه گیری میزان دمای بدن افراد از فاصله ۲ تا ۷ متری با شکارچی تب

اجاره: یکی از شرکت های دانش بنیان مستقر در شهرک فناوری الکترونیک ارومیه دوربین های حرارتی تشخیص کرونا بمنظور استفاده در مراکز عمومی عرضه نموده که قادر می باشد دمای بدن افراد را در فاصله ۲ تا ۷ متری با خطای ۲ دهم درجه اندازه گیری نماید.
مرتضی حسینیه، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در گفت و گو با ایسنا در تشریح خاصیت های فنی دوربین حرارتی تشخیص کرونای ساخته شده در این شرکت، اظهار داشت: کار اصلی شرکت ما طراحی و تولید تجهیزات امنیت الکترونیک است؛ اما باتوجه به شیوع ویروس کرونا تصمیم گرفتیم تغییری در سیستم دوربین های خود اعمال نماییم و کارایی آنها را ارتقا دهیم.
وی با اشاره به جزئیات دوربین های تولید شده با کاربرد در زمان انتشار ویروس کرونا، اشاره کرد: به دوربین های تولید شده یک حسگر کالیبراسیون که حدودا یک حسگر پزشکی است، اضافه کردیم؛ ضمن آنکه تغییراتی در نرم افزار و سخت افزار این محصول اعمال شد.
حسینیه افزود: دوربین ها به شکلی طراحی شدند که در آنها یک “دوربین حرارتی” بعلاوه یک “دوربین دید در شب” با هم تلفیق شدند و در نهایت یک “دوربین حرارتی تشخیص ویروس کووید ۱۹” را تولید کردیم.
بگفته وی، دوربین های ساخته شده به نام Fever Hunter (شکارچی تب) عرضه شده است.

مجری طرح با تاکید بر اینکه این دوربین های حرارتی قادر به تشخیص مبتلایان به ویروس کرونا از فاصله ۲ تا ۷ متری است، تصریح کرد: این دوربین همین طور قادر می باشد تب افراد را با خطای ۲ دهم درجه سانتی گراد اندازه گیری نماید.
حسینیه با تاکید بر اینکه این محصول را بعد از تست نهایی، به اداره تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت ارسال کردیم تا مجوز نهایی را از این اداره ستاندن نماییم، به بیان کاربردهای این دوربین‎های حرارتی تشخیص کرونا پرداخت و اظهار داشت: این دوربین ها برای تمامی مراکز پرتردد و شلوغ مثل پاساژهای بزرگ، سازمان ها و در مجموع اماکنی که ارباب رجوع زیادی دارند، مورد نیاز است و کاربرد دارد.
وی ظرفیت تولید کنونی این شرکت را ۱۵ تا ۲۰ عدد از این دوربین ها در هفته ذکر کرد و اضافه کرد: در صورت حمایت و نیز وجود خریدار می توانیم ظرفیت تولید خودرا به ۵۰ دستگاه در هفته برسانیم.
مدیر عامل این شرکت دانش بنیان با اعلان اینکه تولید نمونه اولیه این دوربین های حرارتی تشخیص کرونا با بهره گیری از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی بوده است، اظهار داشت: ما تسهیلات صندوق نوآوری را بمنظور نمونه سازی دریافت کردیم و بخش دوم تسهیلات را نیز بعد از تولید انبوه دریافت خواهیم کرد. این تسهیلات برای ما بسیار کارساز بود و با بهره گیری از آن توانستیم مواد اولیه سنسورها را تهیه نماییم.
حسینیه اضافه کرد: ما اگر این سنسورها را به صورت تکی خریداری می کردیم، برای هر حسگر باید بیش از ۸ هزار دلار هزینه می کردیم؛ اما با بهره گیری از تسهیلات صندوق نوآوری توانستیم با شرکت تامین کننده این حسگر قرارداد تامین ۱۰۰ عدد از این سنسورها را منعقد نماییم و همین مسئله موجب کاهش قیمت حسگرهای تحویلی شد.
وی تصریح کرد: انتظار داریم سازمان ها و ادارات دولتی به محصول تولیدی ما اعتماد کنند و اجازه نصب در نهادهای خودرا به ما بدهند؛ چونکه محصول تولیدی ما قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی هم به لحاظ خدمات و هم به لحاظ کیفیت است، به شکلی که در همین مدت توانسته ایم رضایتمندی مشتریان خودرا در نصب آزمایشی محصول به دست آوریم. اگر این اعتماد به وجود آید، ما می توانیم نیاز کشور به این دوربین حرارتی را تامین نماییم تا کشور بی نیاز از نمونه مشابه خارجی شود.

منبع: