بزرگ ترین طرح فراوری روی ایران در آستانه تحول

به گزارش اجاره طبق اعلام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، فاز نخست طرح سرب و روی مهدی آباد بعنوان بزرگترین کارخانه کنسانتره روی کشور، تابحال ۵۰ درصد رشد فیزیکی داشته است.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا؛ برپایه آمار در فاز نخست فرآوری روی مهدی آباد که سالانه با دو میلیون تن خوراک ورودی، ۲۰۰هزار تن کنسانتره روی تولید خواهد کرد، باتوجه به پیشرفت کنونی که داشته، پیشبینی می شود فاز نخست طرح، در نیمه سال ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد.
بر مبنای اعلام ایمیدرو، کلیه تجهیزات این فاز خریداری و وارد سایت شده است. فونداسیون بخش های مختلف هم در حال تکمیل است و بزودی عملیات نصب تجهیزات شروع می شود. این طرح عظیم شامل پروژه های مختلفی همچون خط انتقال آب به طول ۱۰۰ کیلومتر، خط انتقال برق و راه اندازی پست، پیش باطله برداری از معدن، راه اندازی کارخانه های کنسانتره و کاتد و… است که به لحاظ ظرفیت و وسعت کار، یکی از بزرگترین کارخانه های کنسانتره فلز روی در سطح جهان به شمار می آید.
این مجتمع بعد از تکمیل همه فازها، حدود چهار درصد تولید جهان را به خود اختصاص خواهد داد و در مجموع سالانه ۸۰۰ هزار تن کنسانتره معادل ۲۸۰ هزار تن فلز محتوی روی، تولید خواهد نمود. این در شرایطی است که تولید شمش روی کشور الان حدود ۲۰۰ هزار تن در سال است.

منبع: