امام جمعه شهرستان قروه: نظام بانکداری بزرگترین مانع برسر راه تولید است

اجاره: کردستان دکترای مطالعات انقلاب اسلامی اظهار داشت: امروزه بانک ها بزرگترین مانع در مقابل تولید هستند چون که در سوق دادن سرمایه های خرد به سمت تولید و اشتغال نه تنها عملکرد مثبتی ندارند بلکه به شدت منفی عمل کرده اند.
حجت الاسلام عابدین رستمی در گفت و گو با ایسنا ضمن اشاره به بررسی و نقد نظام بانکداری از دیدگاه فقه اظهار نمود: یکی از مهم ترین عرصه های انتقادی در جامعه ما بانکداری است.
وی ادامه داد: بانکداری امروزی که در کشور ما حاکم است صرفاً عنوانش با بانکداری اسلامی منطبق است اما در عمل این گونه نیست؛ به نحوی که قانون بانکداری بدون ربا مصوب سال ۶۲ هم نتوانست سیستم را اصلاح نماید و این نکته کلیدی و حیاتی می باشد.
این محقق بیان نمود: سیستم بانکداری و پولی که در جامعه بانکی حاکم است کپی برداری غیرکارشناسی از سیستم بانکداری غربی است و پس از انقلاب هم اصول بانکداری برپایه فقه اسلامی تدوین نشده است؛ نظارت شرعی حلقه مفقوده نظام بانکداری کشور است.
به قول وی بزرگترین ایراد در بانکداری کشور ما، جابجایی منابع ثروت است و تعدیل ثروتی که اسلام در چارچوب دِین و وام های مختلف بعنوان سیستم های سرمایه گذاری دارد هیچکدام با جزئیات منطبق بر فقه و شرع در بانکهای ما اجرا نمی گردد.
امام جمعه شهرستان قروه اظهار داشت: وقتی سیستم بانکداری غربی ولیبرالی باشد ومتخصصین این حوزه هم بر مبنای تفکرات این سیستم آموزش دیده باشند درنتیجه فرصتی برای اصلاح و تولید فکر اصلاحی به وجود نمی آید.
وی ادامه داد: سوال اینجاست چرا بانکداری در جامعه اسلامی نه تنها نقد نمی گردد بلکه در رده های تصمیم گیری کشور هم به تصویب یک قانون بسنده می شود و هیچ نظارتی بر اجرا و تفسیر این قانون مصوب وجود ندارد.
حجت الاسلام رستمی بیان نمود: اگر نسبت بانک ها بعنوان موسسات پولی درهم تنیده شده با اقتصاد و تولید سنجیده شود، بانک ها در ثروت افزایی برخی افراد جامعه و جابه جا کردن امکانات و قدرت تولید برای آنها خوب عمل کرده است اما در تعدیل ثروت و توزیع ثروت به نفع عموم جامعه عملکرد قابل قبولی را نداشته اند.
وی افزود: نظام بانکداری کشور ماامروزه طبق آمار رسمی دادگستری که به تازگی توسط یکی از معاونین قوه قضایه اعلام شد، ۲۴۰۰ واحد قدرتمند اقتصادی را تملک کرده اند که اکثرا به علت عدم باز پرداخت دیون و وام هابوده است، حال این سوال مطرح می شود که این تملک ها به نفع مردم بوده یا به نفع خود بانک؟ و همه این واحدهای تملک شده که بیشتر آنها تولیدی است کاملا تعطیل شده و این گونه است که امروزه بانک ها بزرگترین مانع در مقابل تولید هستند چونکه در سوق دادن سرمایه های خرد به سمت تولید و اشتغال نه تنها عملکرد مثبتی ندارند بلکه به شدت منفی عمل کرده اند.
امام جمعه شهرستان قروه تصریح کرد: نگاه مابه سیستم بانکداری کشور، نگاه ناقدانه از منظر اقتصاد اسلامی است و اگر این سیستم بانکی بر مبنای اصول اقتصادی فقهی اصلاح گردد و بانک ها به رویه اصلی یعنی واسطه گری برگردند، انتفاع آن به عموم جامعه خواهد رسید.

منبع: