وزیر اقتصاد تشریح کرد؛ ایران چگونه فشار تحریم ها را کنترل کرد؟

به گزارش اجاره وزیر امور اقتصادی و دارایی مقاومت پذیری اقتصاد ایران و اتکاء به تولیدات و بازار داخلی، در کنار همکاری با کشورهای مستقل را عامل کنترل فشار تحریم ها ضد ایران عنوان نمود.

به گزارش اجاره به نقل از وزارت امور اقتصادی و دارایی، فرهاد دژپسند در نشست مجازی «تحریم، جهانی شدن و تجارت بین الملل» در دانشگاه آراسموس هلند، ضمن تبیین شرایط اقتصاد جهانی و همینطور اعمال تحریم های اقتصادی ضد ایران در بخش های مختلف اقتصادی، جایگاه و ظرفیت های اقتصادی کشورمان را برای حاضران در این جلسه شرح داد.
وی ضمن اشاره به تحریم های آمریکا ضد ایران، اظهار داشت: با وجود این که دو کشور، تقریباً روابط تجاری با هم ندارند، تحریم های اعمال شده توسط ایالات متحده، سبب شده سایر کشورها همچون کشورهای اروپایی نتوانند از مزایای تجارت با اقتصاد ایران بهره مند شوند و این یک نکته کلیدی در روابط اقتصادی ما و کشورهای اروپایی است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی ضمن اشاره به سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ، اضافه کرد: هدف دولت ترامپ، قطع درآمدهای نفتی، مختل کردن سامانه کشتیرانی و بندری، تضعیف بانک مرکزی و فشار مضاعف بر بانکهای تجاری ایران بود. لیکن به رغم تلاشهای همه جانبه آمریکا مبادلات مالی بین المللی ایران هر چند با محدودیت مواجه گردید اما هیچگاه به اهداف خود دست نیافت.
وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه مقاومت پذیری اقتصاد ایران و اتکاء به تولیدات و بازار داخلی در کنار همکاری با کشورهای مستقل سبب شده فشار تحریم ها کنترل شده و در عین حال جریان تجارت، تولید و اشتغال ادامه پیدا کند.
دژپسند با تاکید بر مغایرت تحریم های غیرقانونی آمریکا ضد ایران با اهداف تجارت و جهانی‏ شدن، عنوان کرد: این تحریم ها ضمن صدمه به منافع ایران، سایر کشورها را هم متأثر می سازد و بعنوان مثال خیلی از کشورها یا شرکتهای اروپایی همانند توتال، رنو، پژو، مرسک، جنرال الکتریک، ریلاینس، داور کورپوریشن، زیمنس، ایرباس و بوئینگ و غیره از این محل متضرر شده اند.
وی اضافه کرد: اعمال محدودیت های مختلف بر ایران سبب شده است، ایران از زمره کشورهای تأمین کننده انرژی اروپا بیرون برود که این مسئله، ضمن برهم زدن فضای رقابت جهانی، امنیت انرژی را هم به مخاطره انداخته است.
گفتنی است، نشست مذکور به دعوت دانشگاه آراسموس هلند و با شرکت بیشتر از ۵۰۰ دانشجوی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری برگزار گردید. در همین سلسه نشست ها، قبلاً وزیر تجارت بین الملل هلند و همینطور شخصیت های علمی و بین المللی دیگری هم سخنرانی داشته اند.