وزیر اقتصاد: بجای استقراض ازبانک مرکزی، از مردم برای تامین مالی استقراض کردیم

وزیر اقتصاد با اعلان اینکه هیچ پولی برای تامین بودجه چاپ نشده است، اظهار داشت: بجای این که از بانک مرکزی قرض بگیریم اوراق فروختیم و از مردم برای تامین مالی استقراض کردیم.

به گزارش اجاره به نقل از صدا و سیما، فرهاد دژپسند در حاشیه همایش اقتصاد هوشمند در جمع خبرنگاران گفت: بجای این که از بانک مرکزی قرض بگیریم اوراق فروختیم و از مردم برای تامین مالی استقراض کردیم.
وی افزود: سال ۹۹ از نظر تامین مالی بحرانی ترین و موفق ترین سال بوده و با وجود بودجه ۵۷۱ هزار میلیارد تومانی فقط ۱۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از بودجه را بوسیله فروش نفت تامین کردیم.
تحقق ۱۰۷ درصدی مالیات
دژپسند افزود: همین طور در بخش مالیات در سال قبل تحقق ۱۰۷ درصدی داشتیم ضمن این که در بخش مالیات سیاست بر این بود که فشاری بر مودیان خوش حساب وارد نیاید.
وی با اشاره به میزان انتشار اوراق در سال قبل اظهار داشت: سال قبل در یک مرحله ۱۹۳ هزار میلیارد تومان اوراق فروختیم که در آخر سال آنرا به ۲۱۳ هزار میلیارد تومان رساندیم.
دژپسند افزود: همین طور بوسیله خصوصی سازی هم برای تامین مالی اقدام کردیم بطوریکه درآمدها از محل خصوصی سازی در سال قبل ۶ برابر سال ۹۸ بود.
نیازی به استقراض از بانک مرکزی نداشتیم
وزیر اقتصاد با اعلان اینکه با این اقدامات دیگر نیازی به استقراض از بانک مرکزی نداشتیم، اظهار داشت: هر چند هیچ استقراضی از بانک مرکزی انجام نشده، اما بدهی دولت به بانک مرکزی بالا رفته که آن هم در قالب چرخه چهار جانبه و تهاتر بدهی دولت به شرکتها بوده است.
وی افزود: من در چهار سال اول دولت در سازمان برنامه مشغول به کار بودم در آن دوره هم هیچ استقراضی از بانک مرکزی انجام نشد.
وزیر اقتصاد با تاکید بر این که استقراض از بانک مرکزی را پدیده شوم می دانیم اظهار داشت: استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول منشأ خیلی از گرفتاری ها است.
پولی برای تامین بودجه چاپ نشده است
دژپسند با اعلان اینکه هیچ پولی برای تامین بودجه چاپ نشده است، اضافه کرد: وقتی بانک مرکزی ارز خریداری می کند و متناسب با آن ارز امکان فروش به بازار فراهم نباشد، خالص دارایی های بانک مرکزی بالا می رود که متناسب با آن پایه پولی و رشد نقدینگی ایجاد می شود.
دژپسند با اشاره به اهمیت اقتصاد هوشمند اظهار داشت: در این پروسه ورودی ها باید با خروجی متناسب باشد و در پروسه تولید اگر یک واحد ورودی داشتیم باید خروجی آن بیشتر از یک واحد باشد.
فناوری نو سقف ندارد
وی با تاکید بر این که فناوری نو سقف ندارد، افزود: همیشه متناسب با توسعه این ابزارها توسعه پیدا می کنند و باید از عوامل تولید به بهترین نحو استفاده نمائیم.
وزیر اقتصاد اضافه کرد: برای مثال اگر میزان کشت گندم امروز ۳ تن در هکتار است با این ابزارها باید آنرا به ۹ تن در هکتار برسانیم.
تجارت الکترونیک در دوره کرونا
دژپسند با اشاره به افزایش تجارت الکترونیک در دوره کرونا اظهار داشت: سهم تجارت الکترونیک در این دوره ۲.۲ برابر شده است.
وی درباره آمارهای انتشار یافته از فعالیت ایرانیها در بازار ارزهای دیجیتال اظهار داشت: این آمارها قابل تأیید کردن نیستند و خیلی از این آمارهایی که اعلام می شود، نمی توان صحت آنها را تأیید کرد و برآوردها با واقعیت فاصله بسیاری دارد.
موضع دولت در مقابل رمز ارزها
وزیر اقتصاد درباره موضع دولت در مقابل رمز ارزها اظهار داشت: معتقدم مدیریت در این عرصه باید فعال باشد و نباید مدیریت انفعالی داشته باشیم. باید بتوانیم مزایای رمزارزها را به حداکثر و معایب آنرا به حداقل برسانیم.
وی اضافه کرد: هم اکنون در بخش ماینیگ دولت مصوبه ای دارد، اما یا باید آنرا اصلاح کرد یا این مصوبه باید دقیق تر شود.