سخنگوی کمیسیون اقتصادی: ۵ درصد فرار مالیاتی طبیعی است

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اعلان اینکه ۵ درصد فرار مالیاتی طبیعی است، اظهار داشت: رونق تولید، هدف طرح مالیات بر عایدی سرمایه است.

به گزارش اجاره به نقل از صدا و سیما، مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به اینکه در طرح مالیات بر عایدی سرمایه مقرر است سرمایه ها بجای خروج از مسیر تولید وارد عرصه تولید و اشتغال شود، اظهار داشت: حالا ۱۸۷ کشور قانون مالیات بر عایدی سرمایه را اجرا می کنند و بر طبق تجربیات جهانی این قانون مفید بوده است. نبود چنین قوانینی سبب بی ثباتی اقتصادیست و اگر قانون مالیات بر عایدی سرمایه داشتیم سرمایه ها در بازار سکه و ارز و خانه و خودرو نمی چرخید.
وی با اشاره به اینکه تورم در این عرصه ها ۳۰ درصد در مقایسه با دیگر بخش ها بیشتر است، افزود: قانون مالیات بر عایدی سرمایه درباره املاک با انواع کاربری، وسایل نقلیه موتوری زمینی، مسکوکات طلا و شمش و ارز خارجی اجرا می شود. در سال نخست کسی که ملک را بخرد و بفروشد ۴۰ درصد بر طبق اختلاف خرید و فروش باید مالیات بپردازد و در بخش وسایل نقلیه موتوری، مسکوکات طلا و شمش و ارز خارجی میزان مالیات در سال نخست ۳۰ درصد است، اما در سالهای بعد بصورت پلکانی مالیات کاهش پیدا می کند و در سال چهارم به حداقل می رسد. مالیات بر عایدی سرمایه به مازاد نیاز افراد اختصاص می یابد.
دریافت مالیات از کالای سوداگری / باغ ها و زمینهای خارج از شهر مشمول مالیات نمی شوند
این مقام مسئول افزود: بر طبق این قانون اگر کالاهایی نیز وارد شود که به کالای سوداگری تبدیل گردد به آنها نیز مالیات بر عایدی سرمایه تعلق می گیرد. برای اجرای مالیات بر عایدی سرمایه به سامانه مؤدیان پایانه های فروشگاهی و سامانه املاک و اسکان نیاز داریم. باغ ها و زمینهای خارج از بافت شهرها مشمول قانون مالیات بر عایدی سرمایه نمی گردد.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به این که اگر سامانه مؤدیان پایانه های فروشگاهی اجرائی شود هیچ مشکلی در دریافت مالیات از مسکوکات طلا و شمش نداریم، توضیح داد: با ایجاد زیرساخت هایی که برای قانون مالیات بر عایدی بر سرمایه ایجاد می شود می توان به سادگی و سرعت قانون مالیات بر مجموع درآمد را نیز اجرا کرد. دستگاه های اجرائی در تدوین طرح مالیات بر عایدی سرمایه همکاری کردند و در راه به ثمر رساندن این طرح هماهنگی لازم وجود دارد.
به گفته طغیانی نگاه ما به قانون مالیات بر عایدی سرمایه درآمدزایی برای دولت نیست گرچه در بعضی کشورها از این محل ۷ تا ۸ درصد درآمدهای دولت بالا رفته است. جزییات طرح مالیات بر عایدی سرمایه حدود ۲ ماه دیگر در صحن علنی مجلس برای تصویب مطرح می شود. اقتصادی که در آن ره صد ساله را در یک شب طی نماییم، این اقتصاد به نتیجه نمی رسد و این باعث شده است در سالهای اخیر سرمایه گذاری بخش خصوصی به منفی ۶ درصد کم شود.
فرصت ارائه اظهارنامه الکترونیکی افراد حقیقی؛ ۳۱ خرداد
محمود علیزاده، معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی نیز اظهار داشت: آنچه که بعنوان طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس شورای اسلامی مطرح شده قسمتی از لایحه ای است که از جانب دولت در سال ۹۸ به مجلس ارائه شد. مالیات بعنوان ابزار کنترل کننده و جلوگیری از سوداگری و رسیدن به عرضه و تقاضای واقعی است که اگر کسی برای سود وارد بازار مسکن، طلا و ارز و خودرو شود بعنوان مصرف کننده واقعی تلقی نمی گردد و باید بالاترین نرخ مالیات را پرداخت کند.
وی افزود: سوداگران در این حوزه باید حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد درآمدشان را بعنوان مالیات پرداخت کنند، اما اگر سرمایه آنها تا پنج سال دست نخورده بماند مالیات آنها به ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش پیدا می کند. یک سری محدودیت ها بر طبق قانون در ارایه داده ها برای ایجاد زیرساخت های مالیات بر عایدی سرمایه وجود دارد که اگر این محدودیت ها رفع گردد کار سازمان امور مالیاتی آسان تر می شود. فرصت ارائه اظهارنامه های الکترونیکی برای اشخاص حقیقی تا ۳۱ خرداد است.
عادی بر سرمایه برای همه پایه های مالیاتی
مرتضی زمانیان، کارشناس اقتصادی نیز در این برنامه اظهار داشت: طرح مالیات بر عایدی سرمایه بهتر است برای همه پایه های مالیاتی در نظر گرفته شود تا فرصت های سوداگری از بین برود. با اجرای این طرح سوداگری کم می شود و وارد حوزه های دیگر نیز نمی گردد.
زمانیان با اشاره به اینکه مالیات بر بورس می تواند به این بازار ثبات دهد، افزود: مالیات بر عایدی سرمایه در بورس مانع رفتارهای هیجانی در این بازار می شود. مالیات بر عایدی سرمایه سبب کاهش ساخت و ساز در بخش مسکن نمی گردد، اما سوداگری را در این بازار با مشکل روبرو می کند و اگر سوداگری از بازار مسکن حذف شود نوسانات در این بازار کاهش پیدا می کند.
به گفته وی آنچه که برای ما مهمست ایجاد شرایط مناسب سرمایه گذاری با اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه است. اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه مهم تر از اجرای قانون مالیات بر مجموع درآمد است. در همه جای دنیا پدیده ای به نام فرار مالیاتی وجود دارد، اما ۵ تا ۱۰ درصد فرار مالیاتی در یک بازار جای نگرانی نیست.