معاون سازمان آب و برق استان عنوان کرد آخرین وضعیت تأمین آب کشت پاییزه خوزستان

به گزارش اجاره خوزستان معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به اینکه عمده محدودیت ها به کشت کلزا و چغندرقند مربوط می شود، اظهار داشت: به علت خشکسالی و کمبود منابع آبی، محدودیت هایی در کشت پاییزه اعمال می شود اما این مورد متناسب با حوضه های آبریز متفاوت می باشد.

علی شهبازی در گفتگو با ایسنا در مورد کشت پاییزه و محدودیت های آن در خوزستان، اظهارکرد: در ارتباط با الگوی کشت و تأمین آب جهت کشت پاییزه، هر ساله جلساتی تحت عنوان شورای حفاظت منابع آب و شورای کشاورزی با حضور دستگاههای اجرایی مختلف استان برگزار می گردد.

وی اضافه کرد: در این جلسات، حجم و میزان آب مصرفی و الگوی کشت در نظر گرفته می شود و هم اکنون هم تصمیمات در مورد نحوه توزیع آب و هم الگوی کشت برای کشت پاییزه تقریباً نهایی شده است.

معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان خاطرنشان کرد: به علت خشکسالی و کمبود منابع آبی، محدودیت هایی در کشت پاییزه اعمال می شود اما این مورد متناسب با حوضه های آبریز متفاوت می باشد. برای کشت های زودهنگام مانند کلزا و چغندرقند محدودیت های بیشتری در نظر گرفته شده است. بعنوان مثال در حوضه رودخانه دز امکان کشت این محصولات در پاییز وجود ندارد.

کلزا و چغندرقند، بیشترین محدودیت کشت را دارند

شهبازی با بیان به این که عمده محدودیت ها به کشت کلزا و چغندرقند مربوط می شود، اظهار داشت: محدوده زمانی کشت چغندرقند و کلزا از شهریور تا مهرماه است و به علت نیاز آبی این محصولات و این که تأمین آب کشت تابستانه همچنان ادامه دارد، امکان کشت آنها وجود ندارد و در صورت کشت، فشار مضاعفی به سیستم منابع آبی و حوضه آبریز وارد می شود.

وی افزود: کشت چغندرقند و کلزا تقریباً در تمامی حوضه ها با محدودیت انجام می شود. به تمامی کشاورزان سفارش شده است حتی الامکان کشت های پاییزه خویش را با تأخیر و همزمان با شروع بارش ها آغاز کنند تا با اطمینان بیشتر و حداقل خسارت، کشت ها صورت گیرد.

معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان اظهار داشت: اغلب سدها در خوزستان در ترازهای پایین آبی قرار دارند و به این علت بحث مدیریت مصارف و تقاضاهای آبی از اهمیت دوچندان برخوردار می شود. تا وقتی که در این شرایط بحرانی قرار داریم و بارندگی ها هم آغاز نشده باشند، بیشتر تمرکز ما بر مدیریت مصارف آب خواهد بود تا در تمام طول رودخانه ها توزیع آب به صورت عادلانه باشد و مشکلات در یک قسمت رودخانه انباشته نشود.

شهبازی بیان نمود: با هدف حفظ تعادل منابع آب در رودخانه های حوضه آبریز کرخه، برنامه نوبت بندی آب اجرا شده است. در این برنامه راندمان توزیع آب در رودخانه افزایش پیدا کرده و خوشبختانه مشکلات مسیرهای پایین دست تا حدود زیادی کاسته شده است. در این روش، برنامه زمانبندی برداشت آب در بازه های مختلف رودخانه، برای الگوی کشت مجاز به کشاورزان اعلام می شود.

وی اضافه کرد: در مورد کشت گندم به علت دیرهنگام بودن آن و همزمانی با آغاز بارندگی ها، حساسیت ها نسبت به تنش آبی کمتر خواهد بود و از سویی هم ریسک کشاورزان در این زمان برای کشت به حداقل خواهد رسید اما برای کشت کلزا به علت تمام نشدن نیاز آبی کشت های تابستانه، ریسک کشت این محصولات به علت محدودیت های آبی، بسیار زیاد خواهد بود.

تامین آب آشامیدنی، خط قرمز است

معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان در مورد بحث تأمین آب آشامیدنی در فصل کشت پاییزه اظهار داشت: خط قرمز ما تأمین آب آشامیدنی است و برنامه ریزی های انجام شده بگونه ای است که مشکل تأمین آب آشامیدنی به هیچ وجه به وجود نیاید و در زمینه آب بحث کمیت و کیفیت هر دو حائز اهمیت هستند.

شهبازی ضمن اشاره به بحث زیست محیطی آب بیان نمود: در صورتیکه بارگذاری و برداشت از آب رودخانه ها، زیاد باشد، امکان دارد آب به بخش های پایین دستی نرسد و می تواند مشکلات عدیده ای را از نظر کیفی ایجاد نماید. به این علت بحث مدیریت کمیت و کیفیت آب به صورت همزمان در دستور کار ما قرار دارد تا به مشکلی در این خصوص برنخوریم.

وی اظهار داشت: با همکاری خوبی که مردم در حوضه کرخه در مورد نوبت بندی مصرف آب داشته اند موفق شده ایم تابحال به یک تعادل نسبی در این حوضه علیرغم کم آبی شدیدی که وجود دارد، برسیم و آب در تمامی شاخه های انتهایی این رودخانه در جریان باشد.

کاهش میزان شوری رودخانه کارون در پایین دست

معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان در مورد حوضه آبی کارون، اظهار داشت: در حوضه کارون، در دو مرحله رهاسازی جریان به صورت موجی از سد گتوند علیا انجام شد تا تعادل کیفی آب رودخانه کارون در اهواز و پایین دست آن که تا محدوده شهرستان آبادان می رسد، حفظ و برقرار باشد.

شهبازی اضافه کرد: انتظار می رفت که در شرایط کنونی، شوری رودخانه کارون بسیار بالاتر از مقادیر کنونی باشد که خوشبختانه با اجرای این برنامه نه تنها از افزایش شوری رودخانه کارون جلوگیری به عمل آمد بلکه کاهش نسبی شوری هم در این مقاطع محقق شد.

منبع: