حضور جدی آرژانتینی ها در اقتصاد ایران

رییس اتاق ایران در دیدار با کاردار جمهوری آرژانتین در تهران، شرایط را برای همکاری دو کشور در زمینه های کشاورزی، صنعت، استفاده از تکنولوژی های جدید در زمینه آب و کشت فراسرزمینی مهیا دانست و بر لزوم توسعه همکاری ها تاکید نمود.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، شافعی با اشاره به موقعیت و ظرفیت اقتصادی آرژانتین، اظهار داشت: کشور آرژانتین، کشور بزرگ و پهناور است با مجموعه ای از تنوع در زمینه کشاورزی و صنعتی که برای خیلی از کشورهای دنیا مورد توجه جدی است. مناسبات اقتصادی ایران گر چه در طول چند سال قبل کاهش یافته، ولی قطع نشده است. البته ما کالاهایی از آرژانتین را در بازار ایران داریم که از کشورهای ثالث وارد می شود، ولی در آمار حجم تجارت ایران با آرژانتین محاسبه نمی گردد.
رییس اتاق ایران افزود: بطورمثال در بازار ایران حبوبات آرژانتین به وفور عرضه می شود که بطور مستقیم از آرژانتین وارد نمی گردد، بلکه از کشورهای اطراف وارد ایران می شود. مشکل حمل و نقل مستقیم میان دو کشور از موانع اصلی تجارت است.
شافعی اظهار داشت: ما در مورد برخی از محصولات مثل سویا ظرفیت همکاری خوبی با آرژانتین داریم. از نظر تنوع محصولات هم البته می توان کالاهای دیگر را بررسی کرد؛ امکان همکاری برای دو کشور وجود دارد.
رییس اتاق ایران اظهار نمود: من خبری را شنیده ام اما در مورد صحت و سقم آن نمی توانم اظهارنظر کنم؛ این که یک شرکت کشتیرانی آرژانتینی اعلام آمادگی کرده تا خط کشتیرانی ای را بین دو کشور فعال کند. این خیلی اتفاق مهمی است و در صورت راه اندازی این خط مستقیم، حجم تجارت دو کشور تغییر خواهدنمود.
شافعی اشاره کرد: یکی از مسائلی که توسط تشکل اقتصادی ایران بررسی می شود، کشت فراسرزمینی، یعنی استفاده از آب و خاک کشورهای دیگر مثل آرژانتین است. دراین زمینه امکان همکاری خوبی وجود دارد.
بگفته رییس اتاق ایران در آینده احتمالاً شرایط تغییر می کند و امکان گسترش مناسبات با کشورهایی مثل آرژانتین فراهم می شود؛ امیدواریم در این شرایط فعالان اقتصادی دو کشور را به هم متصل نماییم و از این موقعیت برای افزایش مبادلات تجاری استفاده نمائیم.
شافعی اشاره کرد: فعالان اقتصادی دو کشور اطلاعات کافی از ظرفیت اقتصادی هم برای همکاری ندارند؛ باید مبادله اطلاعات دراین زمینه در اولویت قرار گیرد. اتاق ایران آماده همه گونه حمایت برای توسعه روابط اقتصادی در بخش خصوصی است.
در ادامه کاردار آرژانتین در تهران گفته های خودرا در سه محور مطرح کرد: نکته اول این که ظرفیت همکاری بالایی بین دو کشور ایران و آرژانتین وجود دارد. روابط تجاری ما پایین است، ولی الان فضایی برای بهبود روابط اقتصادی وجود دارد. شما درباره تبادل دو جانبه اطلاعات هم به درستی اشاره کردید که نیاز به تکمیل شدن هست. به من فرمان داده شده که بتوانم شرایط را بهتر کنم؛ برای همین باید از وزارت خارجه تشکر کنم.
او افزود: نکته دوم من درباره همان ظرفیت های یاد شده شماست؛ آرژانتین ظرفیت بالایی دارد؛ در آرژانتین محصولات زیادی تولید می شود، از کشاورزی تا تجاری می تواند مورد همکاری دو طرف باشد. جمعیت آرژانتین حدود ۴۵ میلیون نفر است، اما در کشور ظرفیت تولید غذا برای ۵۰۰ میلیون نفر وجود دارد. در شهرهای مختلف تجارت با کشتی انجام می شود.
خورخه ماریانو جردن اظهار داشت: نکته سوم این است که بخش بزرگی از وظیفه من، بهبود مناسبات اقتصادی دو کشور است؛ این که بتوانم بازارهای بیشتر و متنوع تری برای تجارت عمقی فراهم کنم.
او افزود: همان نکته ای که با درایت اشاره کردید این است که نیاز داریم که دانش و اطلاعات خودرا در بین دو کشور افزایش دهیم. آرژانتین زمینهای حاصلخیزی دارد و این ظرفیت کمتر شناخته شده در جهان است. از طرفی در آرژانتین مشابه ایران، بخش مهمی از اقتصاد کشور دانش بنیان است؛ در زمینه صنعتی این مساله اهمیت بالایی دارد. ما بااینکه تجارت بالایی با ایران نداریم، ولی دانش پیچیده و فنی را در زمینه خدمات، بخش کشاورزی و دامپزشکی داریم.
کاردار آرژانتین در تهران اشاره کرد: من تلاش می کنم با انجمن و اتحادیه های مختلف فعال در زمینه برنج، دانه روغنی و قطعات خودرو، موبایل و فین تک در ارتباط باشم، تا زمینه همکاری را با ایران فراهم کنم.
او اشاره کرد: آرژانتین ظرفیت خوبی در زمینه گوشت وجود دارد، ما در این عرصه تجارتی نداریم. من فکر می کنم برخی سوءتفاهم ها به سبب نبود اطلاعات کافی از ظرفیت هم دیگر است؛ من اهتمام می کنم این مشکلات را برطرف کنم.
طبق گزارش پایگاه اتاق ایران، بگفته کاردار آرژانتین در ایران، سفارت آرژانیتن در ایران با تیم کوچکی کار می کند، ولی برای ۲۰۲۲ تلاش می نماییم شرکت های آرژانتینی به ایران بیایند؛ آنها مدتهاست که با ایران کار نمی کنند و می توانند باردیگر همکاری خودرا شروع کنند.
او اشاره کرد: من می خواهم ۲۰ شرکت را بین اتاق های تجاری ایران و آرژانیتن بصورت دوجانبه فعال کنم و می خواهم پلی بین بخش های تولیدکننده باشم. برای همین اهتمام می کنم در میان این شرکتها تولیدکننده هم باشد. امیدوار هستم این کارها صورت گیرد. امیدوار هستم دفعات زیادی به اتاق تجاری ایران بازگردد و همکاری جدی ای را در آینده شروع نماییم و من فرد عملگرایی هستم و فقط حرف نمی زنم.