بر اساس آمار وزارت صمت قاچاق سیگار نصف شد

به گزارش اجاره جدید ترین آمار منتشره از جانب وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) حاکی از افزایش حدود ۱۰ درصدی تولید سیگار، کاهش ۴۹ درصدی برآورد قاچاق و حدود ۷ برابر شدن صادرات سیگار در ۹ ماهه سال جاری است.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، روند قاچاق سیگار در سال ۱۳۹۸ کاهشی بود، به صورتی که برآورد وزارت صمت از میزان قاچاق سیگار نسبت به سال ۱۳۹۷ حدود ۳۹ درصد کاسته شده بود، اما پارسال با مشکلاتی که به علت عدم تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه در زمینه تولید این محصول ایجاد و منجر به توقف تولید در هشت واحد از ۱۵ واحد تولید محصولات دخانی شد، قاچاق سیگار رو به افزایش گذاشت، تا جایی که در اردیبهشت ۱۳۹۹ برآوردها از میزان قاچاق سیگار نزدیک به دو برابر دو ماهه اول سال ۱۳۹۸ بود. اما از بهمن سال قبل میزان افزایش قاچاق تک رقمی شد و در مجموع قاچاق سیگار در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ کاهش ۳۵.۹ درصدی داشته است.
جدید ترین آمار انتشار یافته درباره وضعیت تولید و قاچاق سیگار در سال ۱۴۰۰ هم نشان داده است در ۹ ماهه سال جاری بیشتر از ۴۵ میلیارد و ۵۸۸ میلیون نخ سیگار ساخته شده که نسبت به تولید بیشتر از ۴۱ میلیارد نخ در مدت مشابه سال قبل، ۱۰ درصد افزایش داشته است.
به دنبال این افزایش تولید و با عنایت به این که میزان مصرف ۹ ماهه سیگار ۴۸ میلیارد و ۷۵۰ میلیون نخ ارزیابی شده و همینطور توقف واردات رسمی سیگار از سال ۱۳۹۷، برآورد قاچاق سیگار هم با ۴۹ درصد کاهش، از هفت میلیارد و ۳۹۰ میلیون نخ سیگار در ۹ ماهه سال قبل به سه میلیارد و ۷۴۰ میلیون نخ سیگار در مدت مشابه سال جاری رسیده است.
البته به تازگی کمیسیون تلفیق مجلس تصویب کرده که از آغاز سال ۱۴۰۱ به قیمت خرده فروشی هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی، مبلغ ۲۳۰ تومان، تولید داخل با نشان بین المللی برند، ۸۰۰ تومان و هر نخ سیگار وارداتی ۱۵۰۰ تومان بعنوان عوارض اضافه شود. موضوعی که با انتقادات و هشدارهای تولیدکنندگان نسبت به احتمال افزایش چشم گیر قاچاق همراه بوده است.
صادرات سیگار نزدیک به ۷ برابر شد
همینطور آمارها نشان داده است طی ۹ ماهه سال جاری، صادرات سیگار با افزایش ۶۱۰ درصدی به ۵۷۷ میلیون نخ رسیده است. صادرات سیگار در مدت مشابه سال قبل ۸۱ میلیون نخ بوده است. البته با وجود افزایش چشم گیر، همچنان رقم صادرات ناچیز است.

منبع: