جزئیات نحوه فروش اموال تملیکی در بورس کالا

به گزارش اجاره معاون فروش اموال منقول سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی از ایجاد تحول در نحوه فروش اموال تحت اختیار این سازمان با استفاده از بستر بورس کالا اطلاع داد.

به گزارش اجاره به نقل از سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی، سعید غلامی باغی عضو هیأت مدیره و معاون فروش اموال منقول این سازمان در جهت انتشار فراخوان عمومی و دعوت از تمام کارگزاران بورس کالا جهت همکاری، از ایجاد تحول در نحوه فروش اموال تحت اختیار این سازمان با استفاده از بستر بورس کالا اطلاع داد و به عرضه توضیحات جامعی در اینباره پرداخت.
کاهش ریسک خریدار و فروشنده در بورس کالا
غلامی در اینباره اظهار نمود: نحوه فروش اموال تحت اختیار سازمان الان از راه مزایده های الکترونیکی و حضوری است که بعد از دستور وزیر امور اقتصادی و دارایی و در جهت اجرای برنامه های تحولی مدیرعامل سازمان و همزمان با صدور فرمان ۹ ماده ای رئیس جمهور در مورد مبارزه با قاچاق و تعیین تکلیف کالاهای موجود در انبارهای این سازمان، برنامه ریزی لازم برای فروش بخشی از کالاهای تملیکی از راه بورس کالا در دستور کار سازمان قرار گرفته است.
عضو هیأت مدیره و معاون فروش اموال منقول سازمان اموال تملیکی ضمن اشاره به تکالیف قانونی که در جهت شفاف سازی معاملات، ایجاد فضای رقابتی، پرهیز از انحصار و استفاده از روش های نوین مالی به دستگاههای دولتی تکلیف شده است افزود: بهره گیری از بورس کالا یکی از تدابیر وزیر محترم اقتصاد است که طی تشکیل جلسات هفتگی مستمر وی در کارگروه تأمین مالی دولت اتخاذ شده است.
وی افزود: به دنبال افزایش هم افزایی دستگاههای مرتبط، طی این جلسات و همفکری های انجام شده، سازمان اموال تملیکی و سازمان بورس اوراق بهادار و شرکت بورس کالای ایران به این تصمیم رسیدند که، بورس کالا می تواند یکی از بسترهای مناسب فروش کالاهای در اختیار سازمان اموال تملیکی باشد که تمام خصوصیت های لازم همچون شفافیت مبادلات، نظارت نهاد حرفه ای بر قیمت گذاری و فرایند تحویل کالا در آن گنجانده شده است.
غلامی اعتقاد دارد فروش اموال در بستر بورس کالا، ریسک خریدار و فروشنده را می کاهد و مزایای عرضه کالا در بورس نسبت به روش های دیگر فروش کالا بیشتر است.
وی در مورد دیگر علل انتخاب بورس کالا جهت فروش اموال اظهار داشت: بورس کالا دارای سابقه و تجربیات ارزشمندی است و الان روزانه شاهد خرید و فروش بخش عمده ای از کالاها توسط فعالان اقتصادی در این محیط هستیم.
نحوه فرایند فروش کالاهای تملیکی در بورس کالا
عضو هیأت مدیره سازمان اموال تملیکی اضافه کرد: اوایل آغاز به کار بورس کالا، محدودیت هایی وجود داشت به این شکل که در تالارهای اصلی تنها کالاهایی که دارای استانداردهای خاصی بودند قابل عرضه بودند، اما امروز شاهد این هستیم که با ایجاد تالارهای فرعی این فضا بسیار گسترش پیدا کرده و کالاهایی که حتی از استانداردهای الزامی برخوردار نیستند اما متقاضیانی دارند هم در تالارهای فرعی مورد عرضه قرار می گیرند.
معاون سازمان اموال تملیکی در مورد فرایند فروش کالا از راه بورس کالا اظهار داشت: بعد از پذیرش کالا و تنظیم امید نامه و پیمودن مراحل فنی و تخصصی که در بورس کالا وجود دارد، خریداران می توانند به انبارهای سازمان اموال تملیکی در سرتاسر کشور رجوع کنند و وضعیت کمی و کیفی کالاها را ملاحظه کنند و بر این اساس بالاترین قیمت پیشنهادی خویش را در فضای تالار فرعی بورس کالا مطرح کنند و در صورت عرضه بالاترین قیمت بین متقاضیان، کالا به ایشان واگذار می شود.
کدام کارگزاری بورس کالا در فروش اموال تملیکی نقش دارد؟
غلامی ضمن اشاره به نحوه انتخاب کارگزار در جهت اجرایی شدن این مورد خاطرنشان کرد: نخستین گام ورود دستگاههای دولتی به عرصه بسترهای نوین مالی همانند بورس کالا، انتخاب کارگزار است که خوشبختانه سازمان اموال تملیکی در این حوزه هم رویکرد رقابتی دارد؛ به این معنا که تنها یک کارگزار خاص مدنظر این سازمان نیست و سیاست ما این است که همین ابتدای کار با دو یا سه کارگزار، فرآیند فروش در بستر بورس کالا را شروع نماییم.
وی اظهار داشت: به منظور انتخاب کارگزار، فراخوان عمومی در سایت سازمان اموال تملیکی درج شده و از تمام کارگزاران بورس کالا درخواست شده درصورت تمایل به همکاری، آمادگی خویش را اعلام کنند تا سازمان بتواند طبق پارامترهای تعیین شده از جانب هیأت های تخصصی، بررسی های لازم را به عمل آورد.
معاون فروش اموال منقول سازمان اموال تملیکی همچون پارامترهای تعیین شده جهت انتخاب کارگزار بورس کالا را میزان سابقه، تعداد شعب در سرتاسر کشور، امتیاز بندی و استانداردها و رتبه بندی هایی که کارگزاران به صورت تخصصی کسب کرده اند عنوان نمود.
اولین کالاهایی که در بورس کالا به فروش می رسند
غلامی در مورد نخستین کالاهایی که احتمال عرضه شدن در بورس کالا را دارند، اظهار نمود: در ابتدای ورود به صحنه عرضه کالا در بورس کالا تلاش می شود کالاهایی ازجمله ورق های فلزی، کالاهای شیمیایی، مواد پتروشیمی و عموماً کالاهای اساسی که نماد بورسی دارند و با اختلافات و مشکلات کمتری مواجهند در پارتی های اول کالا عرضه شوند و به تدریج دامنه و تنوع کالاهای عرضه شده در بورس گسترش خواهد یافت.