کشف محموله ترانزیتی هروئین مایع پاکستان به امارات توسط گمرک

به گزارش اجاره معاون حقوقی گمرک از کشف ۱۴۴۰ لیتر هروئین مایع از محموله آب مقطر ترانزیتی پاکستانی به مقصد امارات، توسط گمرک اطلاع داد.

به گزارش اجاره به نقل از مهر، فریده زبیدی، معاون حقوقی و نظارت گمرک جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: قاچاق مواد مخدر همچون جرایم فراملی است و با عنایت به سود سرشار حاصل از آن، مافیای بین المللی به صورت مستمر درحال کوشش برای جاسازی حرفه ای انواع مواد مخدر سنتی، صنعتی و پیش سازها در داخل کالاهای تجاری، کانتینر ها… هستند، متأسفانه به علت موقعیت جغرافیایی و همسایگی با کشورهای تولید کننده مواد مخدر، کشورمان در راه عبور این مواد افیونی به سمت بازارهای مصرف کشورهای اروپایی، شرق آسیا، استرالیا و کشورهای عربی قرار دارد.
وی اضافه کرد: علاوه بر آثار مخرب سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی قاچاق مواد مخدر، این پدیده شوم بر سیستم روان حمل و نقل بین الملل، بازارهای تجاری و بازرگانی هم اثر مخربی می گذارد، گمرک جمهوری اسلامی ایران هم در کنار سایر ارگان های مقابله ای و بر مبنای وظایف انسانی و بین المللی خود و در قالب کنوانسیون تجدید نظر شده کیوتو حداکثر تلاش و همت خویش را صرف شناسایی جاسازی های حرفه ای و مقابله با این پدیده شوم کرده و به حمدالله ضربات قابل توجهی بر پیکره باندهای کلان قاچاق مواد مخدر وارد کرده است.
معاون حقوقی گمرک در مورد کشف بزرگ محموله مواد مخدر ترانزیتی اظهار داشت: محموله ترانزیتی به وزن چهل تن تحت عنوان آب مقطر از مبدأ کشور پاکستان برای انتقال به کشور امارات متحده عربی از راه مرز میرجاوه در استان سیستان و بلوچستان به کشور وارد و قصد خروج از کشور از راه گمرک شهید رجایی را داشت که کارکنان خدوم گمرک شهید رجایی با استفاده از شاخصهای خطر و تجربیات قبلی به احتمال جاسازی مواد مخدر به گالن های محموله آب مقطر مشکوک شدند.
وی اضافه کرد: بعد از بررسی این محموله که شامل دو هزار گالن ۲۰ لیتری بود مشخص شد که از مجموع گالن ها، ۷۲ گالن به جای آب مقطر، حاوی مایع قهوه ای رنگ با بوی تند اسیدی است بر همین مبنا نمونه کالای مورد نظر جهت بررسی دقیق و علمی به آزمایشگاه تشخیص و آنالیز پلیس مبارزه با مواد مخدر ارجاع شد.
زبیدی توضیح داد: بعد از انجام آزمایش مورد نظر مشخص شد که ماهیت نمونه مورد بررسی هروئین مایع بوده است که بدین سان ۷۲ گالن ۲۰ لیتری به وزن ۱۴۴۰ لیتر”هروئین مایع” که حاوی ۴۶۸ کیلوگرم “هروئین خالص” بود، کشف شد.
معاون حقوقی گمرک در ادامه ضمن اشاره به ضرورت تجهیز مبادی رسمی کشور به دستگاههای ایکس ری و سگ های مواد یاب اعلام نمود: ساختار سازمانی گمرکات اجرایی کشور در حوزه مبارزه با مواد مخدر نیازمند اصلاح و بازبینی بوده و در صورت به کارگیری نیروهای متخصص، متعهد و آموزش دیده، نتایج مطلوب تری حاصل خواهد شد.
زبیدی اظهار داشت: همکاری با سایر دستگاه ها و سازمان های مبارزه با مواد مخدر هم همواره در دستور کار گمرک قرار داشته که بر این اساس، در ایام اخیر میزان ۸۵۰ کیلوگرم هروئین با همکاری گمرک، توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) در مرز پیرانشهر استان آذربایجان غربی در محموله بلوک های سیمانی کشف شد.

منبع: