نگرانی باغداران زرندیه از افزایش قیمت تمام شده سیب گلاب

به گزارش اجاره مرکزی کارشناس مسئول حوزه باغبانی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان زرندیه ضمن اشاره به این که افزایش قیمت تمام شده محصول در زرندیه باغداران را متضرر می کند، از نگرانی باغداران این شهرستان از افزایش قیمت تمام شده محصولی نظیر سیب گلاب اطلاع داد.
جعفر عباسی در گفتگو با ایسنا، ضمن اشاره به این که شهرستان زرندیه جزو نقاط مطرح کشور در تولید سیب گلاب به حساب می آید، اظهار نمود: این شهرستان قطب تولید سیب گلاب در استان مرکزی است و ۴۵۰ هکتار از باغات زرندیه به کشت این محصول اختصاص دارد.
وی ضمن اشاره به این که بیشترین باغات سیب گلاب در منطقه خشکرود و روستاهای مجتمع قرار دارد، اضافه کرد: سیب گلاب بعنوان یک محصول پیش رس وارد بازار می شود و نخستین میوه سیب سالانه را سیب گلاب تشکیل می دهد که استانهای مرکزی، کرمانشاه، فارس، اصفهان و تهران قطب های تولید سیب گلاب کشور هستند. این محصول در فواصل زمانی مختلف به بازار عرضه می شود.
وی برخورداری زرندیه از شرایط آب و هوایی مناسب نظیر روزهای گرم و شبهای خنک را عاملی برای ارتقای کیفیت محصولات کشاورزی دانست و اضافه کرد: برخورداری منطقه خشکرود و دشت مرکزی زرندیه از روزهای گرم و شبهای خنک سبب شده است که عطر و قند میوه کیفیت بالایی پیدا کند و به اصطلاح بازارپسند باشد.
این کارشناس کشاورزی در ادامه ضمن اشاره به وجود تنش آبی در شهرستان زرندیه اظهار داشت: خشکسالی سالهای اخیر سبب شده است که تنش های گرمایی و کم آبی به حوزه باغی شهرستان زرندیه وارد شود و باغداران ناگزیر به کشت محصولاتی نظیر بادام و انگور هستند که نیاز آبی کمتری نسبت به سیب دارد.
وی میانگین تولید محصول سیب گلاب را بین ۲۰ الی ۲۵ تن در هر هکتار دانست و اضافه کرد: از ۴۵۰ هکتار اراضی این شهرستان بین ۹ الی ۱۰ هزار تن سیب برداشت می شود.
عباسی در ادامه به مشکلاتی نظیر هزینه بالای نیروی انسانی، نهاده های کشاورزی، سم، کود و قیمت بالای سبد میوه اشاره نمود و اضافه کرد: هزینه جاری برای تولید و برداشت محصول نسبت به چند سال گذشته افزایش چندصددرصدی داشته است. افزایش قیمت تمام شده تولید و برداشت سیب گلاب سبب شده است که قیمت محصول در سبد غذایی مصرف کننده افزایش یابد.
وی به هزینه بالای نگهداری باغات هم اشاره نمود و اضافه کرد: هزینه بالای نگهداری باغات و هم هزینه هایی که بدنبال برداشت محصول به تولیدکننده تحمیل می شود همچون عواملی است که در کنار نیاز آبی بالای این محصول، برای باغدار مشکلات جدی را بوجود آورده است.
او ضمن اشاره به تولید بیشتر از ۳۵ رقم میوه در باغات این شهرستان اظهار داشت: خیلی از باغات شهرستان در زمره باغات اقتصادی و درجه یک قرار دارند و محصول آنها در سطوح بالا به صورت متمرکز کشت و برداشت می شود اما برخی محصولات نظیر آلبالو، گیلاس، گوجه سبز و… از آنجاکه هزینه کارگری بالایی دارد و محصول تولیدی در اغلب مواقع با قیمت های نوبرانه تلاقی ندارد، بنابراین توجیه کشت به صورت متمرکز و در سطوح بالا ندارند و کشت آنها بیشتر به صورت محدود و برای رفع نیازهای باغداران انجام می شود و هرگونه درآمدزایی آنها هم صرف هزینه های تولید محصول خواهد شد.

منبع: