از دست دادن تنوع زیستی و لطمه به اقتصاد

اجاره: نخستین مطالعه بزرگ در مورد این مساله هشدار داده است که از دست دادن عمده تنوع زیستی جهانی می تواند موجب لطمه اقتصادی کافی تا اختتام دهه شود تا بیش از نیمی از رتبه های اعتباری جهان همچون رتبه چین را به شدت کم کند.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، تخمین زده شد که این تاثیر مخرب منجر به این خواهد شد که ۵۸ درصد از ۲۶ کشور مورد مطالعه با حداقل یک درجه کاهش رتبه اعتباری خود مواجه شوند. از آنجا که رتبه بندی ها بر میزانی که دولت ها باید برای استقراض در بازارهای جهانی سرمایه بپردازند، تاثیر می گذارد، کاهش رتبه ها بین ۲۸ تا ۵۳ میلیارد دلار هزینه بهره اضافی در سال به همراه خواهد داشت.
مطالعه انجام شده توسط دانشگاه شرق آنگلیا در انگلستان، کمبریج، دانشگاه شفیلد هالام و دانشگاه سواس لندن نشان میدهد که چین و مالزی با کاهش بیش از ۶ درجه در سناریوی فروپاشی جزئی، شدیدترین ضربه را خواهند دید. هند، بنگلادش، اندونزی و اتیوپی با کاهش حدودا چهار درجه ای مواجه خواهند شد، در صورتیکه حدودا یک سوم کشورهای مورد تحلیل و بررسی بیش از سه درجه خواهند داشت.
این کاهش اعتبار برای چین، ۱۲ تا ۱۸ میلیارد دلار دیگر بصورت حساب پرداخت بهره سالانه اضافه می کند، در صورتیکه بخش شرکتی پر بدهی این کشور ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار اضافی متحمل می شود. هزینه های مالزی بین ۱ تا ۲.۶ میلیارد دلار افزایش می یابد، در صورتیکه شرکت های مالزی باید ۱ تا ۲.۳ میلیارد دلار اضافی را پوشش دهند.
طبق گزارش رویترز، از دست دادن تنوع زیستی می تواند اقتصاد را به طرق مختلف تحت تاثیر قرار دهد. به عنوان مثال، سقوط در شیلات موجب ایجاد شوک های اقتصادی در زنجیره های تامین ملی و سایر صنایع می شود.

منبع: