در ۴ ماهه اول امسال انجام شد؛ بازپرداخت ۵۰ هزار میلیارد تومان از بدهی های سالهای قبل

اجاره: وزارت امور اقتصادی و دارایی در گزارشی اعلام نمود که از شروع سال ۱۴۰۱ تا ۲۰ تیرماه، دولت ۴۹ هزار و ۶۳۱ میلیارد تومان از بدهی های به وجود آمده در سالهای قبل را تسویه کرده است.
به گزارش اجاره به نقل از مهر، وزارت امور اقتصادی و دارایی در دولت سیزدهم بصورت مستمر و هفتگی گزارش میزان بدهی ها و مطالبات دولت را ارایه داده که بیست و سومین گزارش مرکز مدیریت بدهی های عمومی کشور بتازگی انتشار یافته است. بر طبق این گزارش، طبق قانون بودجه ۱۴۰۱ دولت امسال باید ۱۰۳ هزار میلیارد تومان اوراق بفروشد اما از شروع سال ۱۴۰۱ تا حالا دولت ۴۵ هزار میلیارد تومان اوراق فروخته است که از این مقدار ۱۵ هزار میلیارد تومان از این اوراق غیرنقدی و ۳۰ هزار میلیارد تومان آن نقدی بوده است.

عملکرد فروش اوراق بدهی در سالهای ۹۴ تا ۱۴۰۱ به شرح جدول زیر است:

طبق این جدول، میزان فروش اوراق دولتی از ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۴ به ۲۰۲ هزار و ۴۶۵ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ رسیده اما در سال ۱۴۰۰ این میزان به ۱۸۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان کم شده است.
همچنین طبق برنامه ریزی انجام شده، میزان فروش اوراق در سال ۱۴۰۱ کمتر از سال ۱۴۰۰ خواهد بود.
بر اساس این گزارش، دولت باید امسال ۱۷۱ هزار و ۹۸۹ میلیارد تومان اصل و سود اوراق فروخته شده در سالهای قبل را بازپرداخت کند. طبق جدول زیر دولت تا آخر سال ۱۴۰۵ باید ۵۲۲ هزار و ۱۷۸ میلیارد تومان اصل و سود اوراق انتشار یافته را پرداخت کند.
از ابتدای سال جاری تا تاریخ تهیه این گزارش ۳۷ هزار میلیارد تومان بابت اصل و ۱۲ هزار و ۶۳۱ میلیارد تومان بابت سود اوراق بدهی منتشر گردید در سالهای قبل، پرداخت کرده است.

منبع: