رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور: میزان ترانزیت جاده ای در کشور ۳۲ درصد رشد داشته است

به گزارش اجاره، مشهد ـ رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور اظهار داشت: میزان تزانزیت جاده ای در کشور طی سال جاری ۳۲ درصد رشد داشته است.

به گزارش اجاره به نقل از مهر، داریوش امانی ظهر پنجشنبه در مراسم معرفی مدیر کل جدید راهداری خراسان رضوی در تالار نور اظهار نمود: میزان تزانزیت جاده ای در کشور طی سال جاری و پارینه به ترتیب ۳۲ و ۶۰ درصد رشد داشته است که این افزایش حاصل تامین و واردات ناوگان جدید حمل و نقل جاده ای بوده است.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور اضافه کرد: طی ۴۳ سال قبل تمام دولتها در پی تامین ناوگان جاده ای و نوسازی کامیون و اتوبوس بوده اند اما با مصوبه خوب مجلس، به بخش خصوصی اجازه داده شد که از ارز با منشأ خارجی برای واردات ناوگان نو و روز دنیا استفاده نماید که واردات ناوگان سرانجام صورت گرفت.
وی بیان کرد: فقط در ۱.۵ سال قبل نزدیک به ۲۴ هزار ناوگان روز دنیا به کشور وارد شده است که تا حالا چهار هزار و ۳۰۰ دستگاه آن شماره گذاری شد و زیر بار ترافیک رفته و البته برای ورود بقیه به دنبال رفع مساله اسقاط و از رده خارج کردن ناوگان فرسوده هستیم.
امانی بر کاهش تلفات سوانح جاده ای اصرار کرد و اظهار داشت: با وجود اعتبارات فعلی تنها می توانیم سالانه بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ نقطه پرتصادف جاده ای کشور را اصلاح نماییم.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور اظهار داشت: از یک هزار و ۵۰۰ نقطه پرتصادف کشور که با پلیس برای ایمن سازی و رفع آنها تفاهم شده است، تا حالا ۵۰۰ نقطه را برطرف کرده ایم و برای رفع حادثه خیزی هر نقطه به پنج میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.
وی اضافه کرد: در نهایت رییس جمهور فرمان داد پنج هزار میلیارد تومان در اختیار وزارت راه قرار گیرد اما حالا که پنج ماه گذشته و با وجود پیگیری مجدد رییس جمهور و وزیر راه هنوز مبلغی از این وعده به دست ما نرسیده است.
امانی هزینه نگهداری هر کیلومتر راه را چهار درصد ارزش روز آن عنوان و بیان کرد: برای نگهداری، روشنایی، نصب گاردریل و ترمیم آسفالت ۲۲۱ هزار کیلومتر از جاده های کشور نیازمند ۱۶۰ هزار میلیارد تومان (همت) اعتبار سالانه نیاز داریم.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور با اعلان اینکه ۸۵ درصد حمل و نقل بار کشور بوسیله جاده صورت می گیرد، اضافه کرد: پارینه ۱۰۲ میلیون مسافر بوسیله ناوگان حمل و نقل عمومی کشور جابجا شده و همین طور پارینه فقط بوسیله ۱۱ هزار کیلومتر راه اصلی و شریانی، ۵۰۵ میلیون تن کالای داخلی و بین المللی حمل گردیده است.
وی اظهار داشت: در صورتیکه روکش آسفالت هر کیلومتر جاده در سال ۹۵ کیلومتری ۱۶۰ میلیون تومان بوده، امروز این رقم به ۲.۲ میلیارد تومان رسیده است، روشنایی هر کیلومتر جاده ۲ میلیارد و خط کشی جاده به عنوان ساده ترین اقدام ترافیکی برای هر کیلومتر ۱۲ میلیون تومان تمام می شود.
امانی اظهار داشت: از مجلس به دنبال خلق پول نیستیم بلکه می خواهیم اعتبارات را متناسب با اهمیت و میزان کار ببینند و از سویی با تصویب قوانین خوب خیلی از گره ها را باز کنند.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور همین طور به جمعیت ۷۰۰ هزار نفری خانواده حمل و نقل شامل رانندگان بخش بار، مسافر و نفتکش و خانواده آنها اشاره و بیان کرد: بیمه فعلی این قشر زحمت کش حداقل ها را تامین می کند پس نیازمند توجه دولت و مجلس برای ایجاد صندوق رفاه بخش حمل و نقل هستیم.

منبع: