بر اساس گزارش مرکز آمار ایران؛ تورم نقطه ای سه استان ۶۰ درصد شد

اجاره: بنا بر اعلام مرکز آمار ایران بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان­های آذربایجان غربی، اردبیل و کرمان (۶۰.۳ درصد) و کمترین آن مربوط به استان خوزستان (۴۵.۸ درصد) است.

به گزارش اجاره به نقل از مهر، طبق گزارش مرکز آمار ایران، در مرداد ماه ۱۴۰۱ شاخص کل قیمت مصرف کننده برای خانوارهای کشور (۱۰۰=۱۳۹۵) به عدد ۵۱۴.۲ رسید که نسبت به ماه قبل ۲.۰ درصد افزایش نشان داده است. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور در ارتباط با استان مرکزی با ۳.۵ درصد و کمترین نرخ تورم ماهانه در ارتباط با استان آذربایجان غربی با ۰.۶ درصد است.
درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور ۵۲، ۲ درصد می باشد. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه در ارتباط با استانهای آذربایجان غربی، اردبیل و کرمان (۶۰.۳ درصد) و کمترین آن در ارتباط با استان خوزستان (۴۵.۸ درصد) است.
نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مرداد ماه ۱۴۰۱ برای خانوارهای کشور به عدد ۴۱.۵ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه در ارتباط با استان کهگیلویه و بویراحمد (۴۷.۸ درصد) و کمترین آن در ارتباط با استان سیستان و بلوچستان (۳۶.۶ درصد) است.
خانوارهای شهری
در مرداد ماه ۱۴۰۱ عدد شاخص کل برای خانوارهای شهری (۱۰۰=۱۳۹۵) به ۵۰۴.۸ رسید که نسبت به ماه قبل ۲.۰ درصد افزایش نشان داده است. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری در ارتباط با استان مرکزی با ۳.۷ درصد و کمترین نرخ تورم ماهانه در ارتباط با استانهای آذربایجان غربی، بوشهر و زنجان با ۱.۰ درصد است.
درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای شهری کشور ۵۱.۱ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری در ارتباط با استان اردبیل (۵۹.۷ درصد) و کمترین آن در ارتباط با استان خوزستان (۴۴.۹ درصد) است.
نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مرداد ماه ۱۴۰۱ برای خانوارهای شهری به عدد ۴۰.۹ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه در ارتباط با استان مازندران (۴۶.۶ درصد) و کمترین آن در ارتباط با استان سیستان و بلوچستان (۳۵.۷ درصد) است.
خانوارهای روستایی
در مرداد ماه ۱۴۰۱ عدد شاخص کل برای خانوارهای روستایی (۱۰۰=۱۳۹۵) به ۵۶۷.۱ رسید که نسبت به ماه قبل ۱.۷ درصد افزایش داشته است. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای روستایی در ارتباط با استان مازندران با ۳.۰ درصد و کمترین نرخ تورم ماهانه در ارتباط با استان قزوین با ۰.۳ درصد می باشد. در این ماه استان زنجان با تورم ماهانه صفر درصد و استان آذربایجان غربی با تورم ماهانه ۰.۳- درصد مواجه بوده است.
درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای روستایی ۵۸.۴ درصد می باشد. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه در ارتباط با استان کرمان (۶۸.۱ درصد) و کمترین آن در ارتباط با استان یزد (۴۹.۹ درصد) است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مرداد ماه ۱۴۰۱ برای خانوارهای روستایی به عدد ۴۴.۴ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه در ارتباط با استان کهگیلویه و بویراحمد (۵۰.۷ درصد) و کمترین آن در ارتباط با استان همدان (۳۶.۴ درصد) است.
برای مشاهده اطلاعات تفصیلی به اینجا رجوع کنید.