معاون بین الملل اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد سیاست ایران در تجارت با اتحادیه اروپا

اجاره: معاون بین الملل اتاق ایران با تشریح سیاست های این معاونت در دوره مسئولیت خود، بر دو موضوع تمرکز بر تجارت با کشورهای اروپایی در بخش های غیرتحریمی و همین طور ایجاد دفاتر تجاری در این کشورها تاکید نمود.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، علیرضا یاوری در نشستی با روسای اتاق های مشترک منطقه اروپا با اظهار تاسف از این که تعدادی از کشورهای اروپایی حتی در زمینه های غیرتحریمی نیز به بهانه تحریم ها مراودات خود با ایران را قطع یا محدود کرده اند اظهار داشت: عملکرد فعالانه اتاق های مشترک در این کشورها می تواند این شرایط را به نفع کشور و بخش خصوصی تغییر دهد.
او با تأکید بر این که سیاست فعلی اتاق ایران تاسیس دفاتر تجاری بجای مراکز تجاری در کشورهای خارجی و اروپایی است افزود: به عنوان مثال می توان ساختمان های بانک ملی و صادرات در پاریس را که هم اکنون متروکه هستند به عنوان دفتر تجاری فعال کرد. دفاتر تجاری از این جهت که می توانند مستقل عمل کنند و سود و زیان آنها مستقل از اتاق تعریف می شود اساسا کارکرد بهتری نیز خواهند داشت و تجربه های نامطلوب مراکز تجاری ایران در سوریه و یا سودان تکرار نخواهد شد.
یاوری با اعلان اینکه تمرکز ما باید در تجارت با اروپایی ها بر بخش های غیرتحریمی باشد اضافه کرد: هم در این هدف و هم در ایجاد دفاتر تجاری در کشورهای اروپایی، اتاق های مشترک می توانند نقش مهمی داشته باشند.
معاون بین الملل اتاق ایران با اشاره به جلسات خود با برخی سفرا و رایزن های تجاری کشورهای دیگر اظهار داشت: در این دیدارها برخی نکات مهم عنوان شد. همچون این که اغلب اتاق های مشترک هیچ عضو خارجی از کشوری که با آن اتاق مشترک تشکیل داده اند ندارند در صورتیکه رویه فعلی اتاق های آلمان یا ایتالیا در عضوگیری از کشور متقابل در هیات مدیره و یا عضو عادی باید در دستور کار همه اتاق های مشترک قرار گیرد.
او بیان کرد: نکته مهم دیگر این است که خیلی از اتاق های مشترک یا از طرف نهاد متناظر خود در آن کشور به رسمیت شناخته نمی شوند و یا اساسا نهاد متناظری در آن کشور ندارند. که این هم نقطه ضعف بزرگی است که اتاق های مشترک باید برای رفع آن تلاش کنند.
طبق گزارش سایت اتاق ایران، در ادامه این جلسه احمد پورفلاح رییس اتاق مشترک ایران و ایتالیا با اشاره به برخی انتظارات اتاق های مشترک از اتاق ایران و معاونت بین الملل اظهار داشت: یکی از خواسته های اولیه ما این است که اتاق های مشترک در مراودات خارجی و رفت و آمد هیات های تجاری و سفرا نادیده گرفته نشوند.
او اضافه کرد: در حوزه درخواست ویزا در خواست ما این است که اتاق ایران از تماس مستقیم پرهیز کند و اجازه دهد این اقدام از کانال اتاق های مشترک به عنوان نمایندگان اتاق ایران صورت گیرد.
پورفلاح همین طور با اشاره به تعداد بالای اعضای اتاق های مشترک خواهان تعیین سهمیه و صندلی برای این اتاق ها در اتاق ایران و هیات رئیسه آن شد.
عباسعلی قصاعی – رییس اتاق مشترک ایران و آلمان – هم با اشاره به این که تا پیش از تحریم ها حدود ۱۰۰ هیات بزرگ آلمانی آغاز به سرمایه گذاری در کشور کردند، اظهار داشت: هنوز هم سرمایه های این افراد در ایران بلاتکلیف است و آنها منتظر چراغ سبزی برای بازگشت به کشور و ادامه کارهای خود هستند.

منبع: