یک مسئول عنوان کرد: وقتی پاییز گرم حال انارها را هم می گیرد!

به گزارش اجاره، مرکزی معاون فنی و اجرائی جهادکشاورزی شهرستان ساوه به عوامل تولید انار باکیفیت و آبدار اشاره نمود و اظهار داشت: تشکیل نشدن رنگ دانه در انارها منجر به بروز مشکل دانه سفیدی در محصول می شود که امسال میانگین افزایش دما به نسبت سالهای قبل حدود ۱.۵ درجه رشد داشته و پدیده دانه سفیدی انار در تمامی نقاط انارخیز کشور مشاهده شده است.
محمودرضا خلیلی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به شروع برداشت انار از روزهای گذشته در قطب تولید انار جهان اظهار داشت: پیش بینی می شود تا نیمه آبانماه سالجاری کار برداشت این میوه بهشتی تمام شود.
این مقام مسئول در جهاد کشاورزی ساوه با اشاره به این که تولید انار باکیفیت نیازمند شب های خنک است، اضافه کرد: انار رقم ملس ساوه یکی از دیررس ترین ارقام تولیدی این محصول است که خنک شدن هوا در اواخر شهریورماه و مهرماه سبب خواهد شد که محصول آبدارتری تولید شود.
وی با اشاره به این که کاهش محسوس دما سبب بروز خسارت به محصول انار خواهد شد، اضافه کرد: بر طبق اعلام سازمان هواشناسی در فصل برداشت انار جبهه هوای سردی که بتواند محصول را تحت تاثیر خود قرار داده و منجر به ترکیدگی و از میان رفتن انار شود پیش بینی نشده است.
وی ادامه داد: بارندگی های جزئی در این ایام علاوه بر شستشوی میوه انار سبب ارتقای کیفیت محصول خواهد شد البته این احتمال وجود دارد که در پی حتی بارش جزئی باران دمای هوا کاهش پیدا کرده و منجر به ترکیدگی محصول شود.
خلیلی بیان کرد: ماندگاری بیشتر محصول بر روی درخت سبب تولید انار کیفی خواهد شد و اناری که در آبانماه از درخت چیده شود از نظر کیفیت بمراتب بهتر از اناری است که در مهرماه برداشت شده است.
ایشان سپس تفاوت رنگ انارها را به سبب وجود رنگدانه ای با عنوان آنتی سیامین دانست و اظهار داشت: آنتی سیامین همچون ترکیباتی است که در قسمت های مختلف پوست و دانه انار تولید می شود. هرچقدر محصول تولیدی قرمز رنگ تر شود یا به رنگ تیره درآید، از نظر کیفیت مطلوب تر بوده و بازارپسندی بیشتری دارد.
معاون جهادکشاورزی ساوه با اشاره این که درجه حرارت بالا در پرورش درختان موثر بوده و مانع تشکیل رنگ دانه در محصول انار خواهد شد، اضافه کرد: تشکیل نشدن رنگ دانه در انارها منجر به بروز مشکل دانه سفیدی در محصول می شود که امسال میانگین افزایش دما به نسبت سالهای قبل حدود ۱.۵ درجه رشد داشته و پدیده دانه سفیدی انار در تمامی نقاط انارخیز کشور مشاهده شده است.
وی با اعلان اینکه انار رقم ملس ساوه یکی از مقاوم ترین و بهترین ارقام انار متناسب با شرایط آب و هوایی مختلف است، اضافه کرد: با وجود این که درجه حرارت بالا مانعی برای جلوگیری از تشکیل آنتی سیامین و دانه سفیدی است اما رقم ملس انار ساوه از این پدیده در امان مانده است.
خلیلی بیان کرد: استفاده مناسب و بموقع از یک تغذیه دانش بنیان همچون کودهای پتاسه سبب افزایش ترکیبات قندی در درخت و در نتیجه تشکیل آنتی سیامین شده و رنگ دانه را قرمز و بازارپسند خواهدنمود.
وی ادامه داد: شرایط دمایی موثرترین عامل برای تشکیل آنتی سیامین است و بارندگی های شبانه و خنکی هوا کمک بسیاری به این مسئله خواهدنمود و در شرایطی که میزان بارش ها کاسته شده و هوا گرمتر می شود به باغداران سفارش می شود با آب پاشی شبانه به خنک شدن محیط کمک کرده تا ترکیبات قندی درخت افزایش و تبدیل به آنتی سیامین شوند.

منبع: