خبرهای مهم کشاورزی در هفته ای که گذشت از سایه رکود بر بازار برنج تا فروش بز بجای گوسفند نر!

اجاره: در هفته جاری خبرهای مهمی در بخش کشاورزی منتشر گردید که از با اهمیت ترین آنها می توان به اعلام قیمت خرید حمایتی زعفران و زیتون، فروش گوشت بز و ماده بجای گوسفند نر، کاهش مصرف گوشت و مرغ و سایه رکود بر بازار برنج اشاره نمود.

به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، هفته جاری با خبر “در بازار میوه چه می گذرد” شروع شد. مشاهدات میدانی از بازار میوه حاکی از آن بود که نوسان چندانی در اقلام مختلف میوه و صیفی رخ نداده و بازار آرامش خودرا حفظ نموده است. رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی نیز در تایید این خبر به ایسنا اظهار داشت که تنوع و فراوانی بار نرخها را حتی کاهش هم داده است.

خبر انتشار یافته دیگر در این هفته “فروش گوشت دام ماده و بز بجای گوشت گوسفند نر” بود. مدیرعامل اتحادیه دام سبک کشور با بیان این خبر به ایسنا اظهار داشت که عمده گوشتی که هم اکنون در بازار عرضه می شود گوشت دام نر پرواری نیست و گوشت دام ماده و بز است و برخی دام ماده را با قیمت دام نر در بازار عرضه می کنند و سود بیشتری می برند.

سایه رکود بر بازار برنج تیتر یکی دیگر از اخبار بخش کشاورزی ایسنا در این هفته بود. یک فعال حوزه برنج به ایسنا اعلام نمود که بازار برنج با ورود کشت جدید گرفتار رکود شده و برنج ایرانی و خارجی به میزان کافی وجود دارد.

خبر دیگر انتشار یافته در هفته جاری بررسی قیمت تخم مرغ در بازار بود. برمبنای مشاهدات میدانی قیمت یک شانه ۳۰ عددی تخم مرغ در مغازه های تهران از ۱۰۰ هزار تومان هم می گذرد در حالیکه بنا بر اعلام مسئولان مربوطه قیمت آن بایستی ۸۰ هزار تومان باشد.

ماجرای ابطال ممنوعیت صادرات نیز همچون خبرهای انتشار یافته در این هفته بود. دیوان عدالت اداری طی حکمی، مفاد نامه معاون توسعه تجاری وزارت جهاد کشاورزی که متضمن ممنوعیت صادرات صیفی جات بود را باطل نمود.

نگاهی بر بازار برنج” در هفته جاری منتشر گردید. در این خبر قیمت انواع برنج ایرانی و خارجی از سطح شهر جمع آوری و اعلام گردید.

خبر دیگر بخش کشاورزی “پرتقال های نارنجی رنگ در این موقع سال سالم نیستند” بود. عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران می گوید در این موقع سال پرتقال هایی که بطور کامل نارنجی رنگ هستند، سالم نیستند برای اینکه بصورت مصنوعی رنگ آوری شده اند.

از با اهمیت ترین خبرهای بخش کشاورزی در این هفته اعلام قیمت خرید حمایتی زعفران و زیتون بود. قیمت سقف و کف خرید حمایتی هر کیلو زعفران به ترتیب ۴۱ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان و ۲۵ میلیون تومان تعیین شده است. قیمت خرید هر کیلو زیتون درجه یک نیز ۲۵ هزار تومان تعیین قیمت شده است.

کاهش ۵۰ درصدی مصرف گوشت و ۳۰ درصدی مرغ نیز در هفته جاری منتشر گردید. دبیر انجمن صنعت بسته بندی گوشت و مواد پروتئینی کشور اعلام نمود که امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل مصرف گوشت ۵۰ درصد و مرغ ۳۰ درصد کاسته شده است.

منبع: