رئیس سازمان امور مالیاتی: مبنای شناسایی خانه های خالی اشتباه است

به گزارش اجاره، رییس سازمان امور مالیاتی اظهار داشت: با اجرای قانون مالیات بر پایانه های فروشگاهی نظام مالیاتی ایران به یک نظام مالیاتی مترقی در تراز جهانی تبدیل خواهد شد.

به گزرش خبرنگار مهر داود منظور رییس سازمان امور مالیاتی در نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، نظام مالیاتی عادلانه و هوشمند اندیشکده اقتصاد مقاومتی که بامداد امروز انجام شد با اعلان اینکه یکی از اشکالات امور مالیاتی شرکت های کاغذی هستند اظهار داشت: بدنبال حل مشکلات سامانه فعلی مودیان مالیاتی هستیم که با اصلاًح آن از یک نظام اطلاعات لکه ای به یک نظام اطلاعاتی جامع می رسیم.
وی افزود: راه سختی را برای پیاده سازی آن داریم و امکان ریز داده های اقتصادی بیش از هشت میلیون فعال اقتصادی نیاز به دوران گذار دارد.
منظور اشاره کرد: در پایانه فروشگاهی نیاز به طراحی عملیات هستیم و امیدواریم که با نظرات کارشناسی قانون را به درستی اجرا نماییم، اگر بتوانیم این قانون را اجرا نماییم به یک سامانه مالیاتی مترقی در تراز جهانی خواهیم رسید.
این مقام مسئول افزود: موضوع دیگر دو قانون مالیات بر آمد و مالیات بر عایدی سرمایه بوده که درحال حاضر در مجلس و درحال پالایش است، این دو قانون جدید مکمل ظرفیت های قانون گذاری نظام مالیاتی جدید بوده و این قانون هنوز جای کارشناسی و تأمل دارد.
وی با اشاره به قانون مالیات بر عایدی سرمایه اظهار داشت: در بحث عایدی سرمایه و بستر اجرائی باید قانون فروشگاهی را در نظر بگیریم و باید امکان مالیات اشخاص به اشخاص و اشخاص به بخش تجاری را فراهم نماییم.
منظور اشاره کرد: سیاست های مالیاتی باید همسو با سیاست های دیگر اقتصادی باشد بطوریکه مالیات ستانی با اهداف پشتیبانی از اشتغال، حفظ ارزش پولی کشور هماهنگ باشد.
این مقام مسئول اشاره کرد: مالیات ستانی درست می تواند در مقابله با پولشویی و فسادهای دیگر باشد.
معاون وزیر اقتصاد افزود: مالیات مستغلات در کشور ما خیلی کم گرفته شده در صورتیکه باید بسیار بالاتر از این باشد بطوریکه یک ظرفیت بلااستفاده در مالیات مستغلات داریم.
منظور اشاره کرد: باید بحث شود که چرا قانون مالیات بر مستغلات آنقدر ضعیف اجرا شده است، در بحث مالیات بر خانه های خالی و وصول آن ما تمام ظرفیت را اجرائی کردیم ولی مبنا قانون به شدت اشتباه است، طبق آمار وزارت راه و شهرسازی ۵۲۰ هزار خانه خالی وجود دارد، اما روش شناسایی غلط بوده و ۲۱۶ هزار اعتراض در این زمینه انجام شده است.
وی اظهار داشت: در شناسایی املاک خالی باید از ظرفیت شهرداری ها استفاده نمائیم، مأموران شهرداری بصورت مویرگی حضور دارند در نتیجه باید از شهرداری ها در این زمینه بهره برد و منافع آنرا بصورت نصف با شهرداری تقسیم کرد.
وی با اشاره به مالیات بر مشاغل اظهار داشت: سهم مشاغل در مالیات تنها ۵ درصد است، بیش از ۴میلیون اظهارنامه در این زمینه ارسال شده که در خود اظهاری ها سهم مالیاتی بسیار اندک بوده و سهم مالیات بر درآمد نیز نزدیک به ۱۲ درصد بوده که این میزان ناچیز است.
رئیس سازمان امور مالیاتی در آخر اظهار داشت: هر مجموعه پژوهشی یا دانشگاهی که بتواند در وصول مالیات ما را یاری کند استقبال کرده و برای این ظرفیت نیز بودجه قانونی در نظر گرفته ایم و قانون در این زمینه دست ما را باز گذاشته است.

منبع: