مدیر بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی: ۱ و چهار دهم میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی تبدیل به ریال شد

به گزارش اجاره، مدیر بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی اظهار داشت: از ۱.۵ میلیارد دلاری که باید برای پشتیبانی از اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری هزینه می شد تابحال ۱.۴ میلیارد دلار تبدیل به ریال شده است.

به گزارش اجاره به نقل از مهر، فرشید احمدی سرتختی در یک گفت و گوی رادیویی اظهار داشت: صندوق توسعه ملی برمبنای قانون پشتیبانی از توسعه و اشتغال پایدار در مناطق روستاها و عشایری مکلف است معادل یک و نیم میلیارد دلار از منابع مالی را به ریال تبدیل نموده و در این دو جامعه هزینه کند. این تکلیف قانونی از سال ۹۶ تا آن زمان که کل منابع پرداخت گردد، لازم الاجراست و تا امروز یک میلیارد و ۴۴۶ میلیون و ۲۷۴ هزار و ۵۴۶ دلار تسعیر و تبدیل به ریال شده است.
مدیر بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی اضافه کرد: مبلغ مذکور بمنظور ایجاد اشتغال پایدار به ۴ بانک اختصاص داده شده و فقط ۵۳ میلیون دلار باقی مانده است که البته برمبنای توافق انجام شده معادل رقم اختصاص یافته از منابع صندوق، منابع بانکی هم بدین منظور اضافه می شود.
احمدی با اشاره به اختصاص منابع صندوق به ۳۱ استان اشاره کرد: ۷۷ هزار میلیاردریال از جانب صندوق پرداخت شده است و حجم اشتغال پیش بینی شده با این ارقام معادل ۱۵۴ هزار و ۱۸۰ طرح اختصاص اعتبار است و برای ۲۸۹ هزار و ۵۶۰ نفر بوسیله طرح های تامین مالی شده توسط بانکها اشتغال زایی می شود؛ یعنی به ازای هر یک نفر ۵۲۸ میلیون ریال سرمایه گذاری شده است.
وی در عین حال دغدغه اصلی را ناظر بر پایداری این اشتغال دانست و اضافه کرد: در جلسه مشترک با وزیر کار تاکید شد تمهیداتی باید اندیشیده شود تا اشتغال به وجود آمده مولد و پایدار باشد.
احمدی همین طور اظهار داشت: ما آمادگی داریم ۸.۲ هزار میلیارد تومان باقی مانده منابع را به سرعت تزریق نماییم.
وی افزود: سود این منابع برای صندوق و برمبنای قانون صفر درصد در نظر گرفته شده است. از طرفی نزد نظام بانکی برای پشتیبانی از کشاورزی و صنایع تبدیلی و تکمیلی سپرده داریم و ۱۸ هزار میلیارد تومان دیگر هم بدین شکل منابع برای پشتیبانی از اشتغال عشایر افزوده است.
احمدی اظهار داشت: طبق گزارش اخیر حدود ۹ هزار میلیارد تومان جذب وزارت جهاد کشاورزی و بمنظور اجرای ۸۹ هزار و ۷۲۷ طرح هزینه شده است و قسمتی از منابع هم به وزارت صمت و میراث فرهنگی تزریق شده و ۶۰ درصد کل منابع به سمت وزارت جهاد رفته است.
مدیر بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی اضافه کرد: منبع دیگری هم به پرواربندی اختصاص می یابد و امسال هم ۱۲ هزار میلیارد تومان بدین منظور به نظام بانکی تزریق کردیم.
احمدی اظهار داشت: اگر در پی عدالت هستیم، خوب است که در مناطق روستایی و عشایری سرمایه گذاری نماییم اما منابع نباید تلف شود. پس باید شرکت های تعاونی تشکیل گردد و کشاورزی یا دامداری صنعتی و کارگاه های بزرگ صنایع دستی ایجاد گردد تا به مولد شدن این تسهیلات منتج شود.

منبع: