رئیس سازمان صمت استان: ۳۰ درصد صادرات لرستان به عراق است

به گزارش اجاره، لرستان رییس سازمان صمت لرستان اظهار داشت: بیش از ۳۰ درصد صادرات کارخانجات استان به عراق است.
بهمن جعفری در حاشیه بازدید از نمایشگاه توانمندی های صادراتی لرستان در گفت و گو با ایسنا اظهار داشت: در این نمایشگاه ۱۰۸ تولیدکننده شرکت کردند و تجار و بازرگانان عراقی که در استان حضور داشتند از این مجموعه ها بازدید کردند و مذاکراتی بصورت رودررو داشتند که امیدواریم به عقد قراردادهای مختلفی منجر شده و تولیدکنندگان ما نیز بتوانند سهم چشمگیری را از بازار عراق کسب کنند.
وی ادامه داد: حضور این هیئت در استان و برگزاری این نمایشگاه در امتداد برنامه های دولت سیزدهم در خصوص توسعه روابط تجاری با کشورهای همسایه خصوصاً عراق است.
جعفری اشاره کرد: بیش از ۳۰ درصد صادرات کارخانجات لرستان به عراق است و در استان شرکت های صادراتی خوبی در زمینه های مختلف غذایی، داروسازی و معدنی داریم و امسال تعداد زیادی از پروژه هایی که بلاتکلیف هستند و پیشرفت آنها متوقف شده را در دستور کار قرار دادیم.
رییس سازمان صمت لرستان افزود: پروژه سیلیکون متال را در شهرستان بروجرد داریم که یکی از پروژه های ممتاز کشوری است که ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با همکاری استاندار و نمایندگان مجلس و دستگاه قضا توانستیم بسیاری از مشکلات و معارضین آنرا حل نماییم و الان تسهیلات تکمیلی آن در بانک ملت منجر به قرارداد شد و ماه جاری پرداخت می شود و طبق برنامه زمانبندی امیدواریم در سال ۱۴۰۲ این مجموعه به بهره برداری برسد.
وی اشاره کرد: بحث صنایع غذایی گهر دورود را داریم که یکی از پروژه های نیمه تمام استان بوده و الان فاز اول آن درحال فعالیت است و در نمایشگاه بین المللی نیز غرفه ای داشته و شرکت کردند که بحث طرح توسعه ای را در عرصه تولید انواع ورق های کارتونی داشتند که مجوز آن صادر شده و در دهه فجر عملیات اجرائی آن شروع می شود.
جعفری افزود: یک سری طرح ها داریم که تامین منابع مالی آنها را در دستور کار قرار دادیم، شرکت ماشین سازی لرستان نیز طرح توسعه را در دست اجرا دارد و درحال نصب خط تولید فوتون هستند و قرارداد شش دستگاه بولدر مربوط به نیروگاه های حرارتی را منعقد نمودند.
رییس سازمان صمت لرستان عنوان کرد: شرکت یخچال سازی قراردادهای خوبی را با بنیاد برکت منعقد نمودند و روزانه بیش از ۷۰ دستگاه تولید یخچال فریزر در دو مدل دارند و الان در این نمایشگاه حضور فعالی داشتند.
وی بیان کرد: مجتمع فولاد خرم آباد الان با ظرفیت مناسبی بیش از ۲۰۰ هزار تن در سال درحال فعالیت بوده و قصد اجرای طرح توسعه دارند و در این نمایشگاه شرکت کردند و یکی از ظرفیت های خوب استان در معرفی به تجار و هیئت تجاری که در استان حضور دارند، بود.
جعفری اضافه کرد: در این نمایشگاه حوزه صنعت پوشاک، نساجی، صنایع غذایی، صنعت فولاد مانند فولاد الیگودرز و خرم آباد، کیا و سایر تولیدکنندگان استان شرکت کرده، همین طور معادن بزرگ ما حضور داشتند و در زمینه فرآوری سنگ نمایشگاه خوبی برگزار و از آن استقبال شد امیدواریم خروجی این نمایشگاه دستاوردهای خوبی را برای استان و کشور داشته باشد.
رییس سازمان صمت لرستان افزود: یک هیئت اعزامی از استان در نیمه اول سال ۱۴۰۲ به عراق اعزام خواهند شد که منجر به رونق تولید و ایجاد اشتغال در استان خواهد شد.
وی ادامه داد: نیازهای هیئتی که در استان حاضر شدند از قبل احصا و بر طبق آنها این نمایشگاه برگزار شده و باتوجه به محدودیت جایی که داشتیم سایر واحدهای تولیدی نیز درخواست حضور داشتند که تنها توانستیم در خدمت ۱۰۸ تولیدکننده استان در زمینه های صنعتی، کشاورزی و گردشگری باشیم.
جعفری عنوان کرد: همین طور پارک علم و فناوری نیز شرکت های دانش بنیان خودرا در این نمایشگاه حضور دادند.